Gå til innhold

Acer A5720z, usaklige shutdown's..

Anbefalte innlegg

Hei,

Har en Acer Aspire 5720z som er ca 2,5 år.

Jeg plages med at den har en tendens til å slå seg av etter den har vært i bruk en stund. Søppel BIOS som ikke viser noe tempratur,så jeg vet ikke om det er varme som forårsaker problemet, syns ikke den kjennes usedvanlig varm ut though... Har åpnet og rengjort, men det var ikke så ille der i utgangspunktet; så tror ikke det kan være en kilde til problemet.

Jeg heller mer mot at det er et PSU/batteri-problem, det skal sies at batteritiden er lik null, så lader må alltid være plugged...

Etter den har slått seg av første gang, slår den seg av før boot hvis jeg prøver å slå den på igjen med en gang. men får den et par timer på seg fungerer den som normalt... til den slår seg av igjen..

vell, jeg er åpen for tips/forslag:)

På forhånd takk, mvh Simon.

Ps: beklager evt.dårlig norsk. Det er tidlig på morgenen...:yawn:...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan tyde på varmeproblem, men ikke lett å si. Du kan jo laste ned HWMonitor og installere programmet. Det vil gi deg en oversikt over temperaturer og spenninger for laptopen.

Datteren min hadde en Aspire hvor batteriet var helt utladet, hun måtte hele tiden ha laderen tilkobelt for ar laptopen skulle virke. Men den slå seg aldri av selv om batteriet var flatt. Så jeg tviler på at batteriet er årsaken til ditt problem.

Lenke til kommentar

Kan tyde på varmeproblem, men ikke lett å si. Du kan jo laste ned HWMonitor og installere programmet. Det vil gi deg en oversikt over temperaturer og spenninger for laptopen.

Datteren min hadde en Aspire hvor batteriet var helt utladet, hun måtte hele tiden ha laderen tilkobelt for ar laptopen skulle virke. Men den slå seg aldri av selv om batteriet var flatt. Så jeg tviler på at batteriet er årsaken til ditt problem.

Det va lurt:)

Fyra opp CPUID Hardware Monitor, men så slår det meg idet e sett å læs på verdian at e e jammen ikkje e sekker på kordan tempratur ein intel pentium dual-core burde ligg på.. ser den ha vorri oppe i 86C, og det e vell kanskje litt drøyt... right?

Lenke til kommentar

Ja, da va årsak avslørt... problemet legg i tempraturen... CPU når lett 100C under load, idle på ca 63C som e trur e for høyt i utgangspunktet. takk tell chavalito for tips;)

Ka man kan gjør for å motvirk det her da? kan kjølevifta vær utslitt? E hør at ho går, så ho e ikkje defekt... som tiliar nevnt har e gjort maskina rein for det lille av støv som va der..

Tar hjertelig imot tips på det her. Har ikkje så mykje erfaring med bærbare maskine..

På forhånd takk, mvh Simon

Lenke til kommentar

Det er altfor varmt, den burde ikke overstige 70-75 grader på full last etter det jeg kan finne ut, idle ca 45 grader eller der omkring. Maks temperatur på den CPUen er 100 grader, det er derfor maskinen slår seg av. Mest sannsynligvis er CPU-kjøleren eller der luften skal gå ut av laptopen fulle av støv. Se blidet nedenfor som jeg tror er fra en Acer faktisk, helt tett.

post-179662-1276675662,2722_thumb.jpg

Du kan prøve å blåse alle åpninger du finner med trykkluft på boks, prøv å blås fra toppen av tastaturet etter som viftene i de fleste laptoper tar inn luft på toppen og blåser det ut bak eller på siden. Det beste hadde vært å åpne laptopen og gjøre den ren, men hvis du ikke vet hvordan det skal gjøres, vil jeg anbefale at du ikke prøver.

Trykkluft på boks kan det hende at bensin stasjoner har, hvis ikke elktro butikker eller lignende.

Edit: Hvis du er interessert, finner du service manualen til 5720z på denne siden. Klikk på linken som heter notebook_Service_guide_©_zip, du vil da bli tatt til en ny side, klikk på Tilbake pilen i din Internett browser og klikk samme link en gang til. Da skulle du kunne laste filen ned.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...