to88he Skrevet 15. juni 2010 Del Skrevet 15. juni 2010 (endret) Kom over dette klippet på youtube i forbindelse med time lapse foto. Dette var et billig intervalometer for de som har kalkulatoren fra før. Fungerte vist på andre kalkulatorer også, så her er det penger å spare folkens. Forutsetter at man har kamera i xxxD/xxxxD serien til canon da, veit ikke hvordan denne pluggen er på Nikon. Jeg har denne kalkulatoren og bestemte meg for å prøve dette, jeg vandra ned til den lokale HIFI sjappa for å få tak i de korrekte ledningene (2,5mm jack hannplugg i begge ender) Dette skulle vise seg vanskelig i og med at normalstørrelsen på minijack er på 3,5mm. Endret 15. juni 2010 av to88he Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 Vi Nikon brukere er visst bortskjemte - slikt får man da innebygget i kameraet Lenke til kommentar
Freeload Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 For de uten kalkulator er denne også billig. http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.33082 Rett under 130kr inkludert frakt. Lenke til kommentar
operg Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 Vi Nikon brukere er visst bortskjemte - slikt får man da innebygget i kameraet Det er slett ikke alle Nikon-kameraer som har intervalometer. Blant annet D90 har det ikke. Lenke til kommentar
to88he Skrevet 16. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2010 Noen som veit om billig intervalometer/fjernutløser til Canon xxD serien? Her er det jo en annen plugg enn på xxxD serien. Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 Vi Nikon brukere er visst bortskjemte - slikt får man da innebygget i kameraet Det er slett ikke alle Nikon-kameraer som har intervalometer. Blant annet D90 har det ikke. Det er jeg klar over - men D5000 og D700 bl.a. har. Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 (endret) Noen som veit om billig intervalometer/fjernutløser til Canon xxD serien? Her er det jo en annen plugg enn på xxxD serien. Jeg mottok for en måned siden YongNuo TC-C1 Precision Timer Remote Shutter Switch $34.04 fra DealExtreme.com TC-C1 er for alle Canon EOS i xxxD serien noen Pentax som har en minijack plug for fjernutløser. For xxD serien og 550D som har N3 plug er det YongNuo TC-C3 Precision Timer Remote Shutter Switch $34.04 fra DealXtreme.com Jeg bruker min TC-C1 på 500D og er kjempe fornøyd, bruksanvisningen som følger med duger ikke, men timeren er så vidt jeg kan se identisk både i bruk og utseende med Canon sin TC-80N3 som koster rundt 1300kr! Jeg bruker derfor bruksanvisningen til Canon TC-80N3 som du kan laste ned her: Canon TC-80N3 Manual PDF Som sagt så er enheten ganske kryptisk men side 15 i brukermanualen har et greit skjema som forklarer det meste Endret 16. juni 2010 av Pc Lynet Lenke til kommentar
harald25 Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 Noen som veit om billig intervalometer/fjernutløser til Canon xxD serien? Her er det jo en annen plugg enn på xxxD serien. Jeg mottok for en måned siden YongNuo TC-C1 Precision Timer Remote Shutter Switch $34.04 fra DealExtreme.com TC-C1 er for alle Canon EOS i xxxD serien noen Pentax som har en minijack plug for fjernutløser. For xxD serien og 550D som har N3 plug er det YongNuo TC-C3 Precision Timer Remote Shutter Switch $34.04 fra DealXtreme.com Jeg bruker min TC-C1 på 500D og er kjempe fornøyd, bruksanvisningen som følger med duger ikke, men timeren er så vidt jeg kan se identisk både i bruk og utseende med Canon sin TC-80N3 som koster rundt 1300kr! Jeg bruker derfor bruksanvisningen til Canon TC-80N3 som du kan laste ned her: Canon TC-80N3 Manual PDF Som sagt så er enheten ganske kryptisk men side 15 i brukermanualen har et greit skjema som forklarer det meste Har intervalometeret til eos 500D noen begrensning på antall bilder det kan ta? Jeg leste på et par andre intervalometre og de hadde 365 exposures (sånn ca) som begrensning. Jeg har tenkt å lage timelapse av en hel dag og trenger nærmere 7000 bilder, så hvis denne bare kan ta 300 ca så blir det litt håpløst Lenke til kommentar
tiboine Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 Vi Nikon brukere er visst bortskjemte - slikt får man da innebygget i kameraet Det er slett ikke alle Nikon-kameraer som har intervalometer. Blant annet D90 har det ikke. Det er jeg klar over - men D5000 og D700 bl.a. har. og d300 og d3. men den andre halvparten har ikke, så kan ikke påstå at vi er bortskjemte:p har selv D90, og jeg var ganske skuffet over at den ikke hadde den funksjonen. Er en tåpelig måte å presse folk til å kjøpe D300 for å få den funksjonen. Dette var i en tid hvor D5000 ikke var ute enda. Syns dette er en funksjon som burde vært standard i alle DSLR. Er jo kun software, så dyrt er det ikke å implementere. Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 27. august 2010 Del Skrevet 27. august 2010 (endret) Interessant sammentreff, jeg prøvde faktisk å lage et sånt program for en liten stund siden. Jeg har ikke noe kamera med noen inngang som kan brukes til dette, så jeg bare koblet på en lysdiode for å teste. Det fungerer bra, sånn bortsett fra at programmet kræsjer når man prøver å stoppe det. Jeg vurderer sterkt å kjøpet et brukt billigkamera for å bruke det til dette - Canon 300D har vel for eksempel en sånn jackkontakt som kan brukes til utløserkabel? EDIT: Denne varianten bruker jeg. Den er noe mer fleksibel enn det som er foreslått i den tutorialen i førstepost. Disp "Start om (s)" Prompt A A*(666+(2/3)) → X Disp "Hvor ofte (s)" Prompt B B*(666+(2/3)) → Y Disp "Hvor mange" Prompt C For(H,1,X,1) End Send(A) C-1 → C While C>0 C-1 → C For(H,1,Y,1) End Send(A) End Endret 27. august 2010 av C₈H₁₀N₄O₂ Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 27. august 2010 Del Skrevet 27. august 2010 For xxD serien og 550D som har N3 plug er det YongNuo TC-C3 Precision Timer Remote Shutter Switch $34.04 fra DealXtreme.com 550D har ikke N3 plug - den har samme type jackkontakt som de andre i xxxD serien. Altså er det eventuelt TC-C1 som skal brukes. Og det finnes en tre til fire ulike avarter av denne (Canon-kopier) som kan kjøpes på Focalprice, Linkdelight og faktisk på Amazon.com. Bare en korreksjon for andre som skulle lese tråden. Jeg vurderer sterkt å kjøpet et brukt billigkamera for å bruke det til dette - Canon 300D har vel for eksempel en sånn jackkontakt som kan brukes til utløserkabel? Både 300D og 350D har denne kontakten og kan bruke intervalometer. Rimeligst får du hos Link Delight, hvor jeg tror det blir ca 27 USD med frakt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå