Gå til innhold

Legge inn bildne ryddig

Anbefalte innlegg

Sliter med å legge inn bildene mine ryddige.

Bruker lightroom til å se på etc.

Selve filene vil jeg lagre slik i mapper : år---> MND---> dato--> i mappa med dato skal bildene ligge

Hvordan kan jeg få til dette enkelt?

Nå har jeg måtte oppdatere ligtroom hver gang, for bare importer bilder via windows så lagt de i mappe.

Fungerer det å importere via ligtroom, slik at bildene legger seg rett inn i lightroom. Men at fila lagrer seg under mine bilder. Så i den "ordningen" jeg hadde.

Evnt hvis noen har bedre "ordning" på hvordan jeg burde navngi mapper etc.

Dette ble veldig rotete, vet hva jeg mener å lurer på. Men å spørre er ikke lett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det enkleste er å kopiere bildene inn på PC-en via Explorer/Finder og bygge opp strukturen slik du vil ha den.

Så importerer du de inn i LR etterpå, og ber LR la bildene ligge der de er.

Jeg har følgene struktur D:\Bilder\åååå\åååå-mm\åå-mm-dd beskrivelse

Grunnen til at jeg gjentar år og måned er at jeg da kan kopiere enkeltkataloger uten at noe krasjer.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Vet ikke hvordan det er i Lightroom eller hva slags kamera du har, men de fleste kameraer har vel software som lager slike mapper med år-måned-dag. I hvert fall synes jeg Zoombrowser for Canon er grei å bruke, for da går det automatisk slik. (Som ofteste hefter jeg i tillegg på et stikkord bak hver mappedato som forteller litt mer. Lett å finne frem da.)

Lenke til kommentar

Nå har jeg klart å fikse hvordan jeg skal legge inn bilder.

Men hva skjer hvis jeg formaterer pcen min? :s

Alt jeg redigerer i lightroom blir jo ikke lagret i selve fila, hvodan får jeg med meg det jeg redigerer?

Lenke til kommentar

Nå har jeg klart å fikse hvordan jeg skal legge inn bilder.

Men hva skjer hvis jeg formaterer pcen min? :s

Alt jeg redigerer i lightroom blir jo ikke lagret i selve fila, hvodan får jeg med meg det jeg redigerer?

Jeg mener å huske at følgende skjer: Den informasjonen blir lagt i en sidecar fil som legges parallell med bilde - filending .XMP - der ligger det du trenger.

Lenke til kommentar

Virka ikke sånn... For jeg "gjorde" om.

Hadde inn ca 60 bilder i lightroom. og hadde 7-8 redigerte bilder.

Avinstalerte lightroom, og fiksa opp i mine mapper. Instalerte lightrom. Når jeg nå la til mappene i lightroom ige\jen var dette borte.

Lenke til kommentar

For tagging av bilder så bruker du Keywords ja.

Du merker ett eller flere bilder og så skriver du inn keywords på disse.

Bruke komma for å skille mellom søkeord.

Feks:

bil,bmw,m3

Disse kan du søke på når du står i library modulen. Over preview av bildene så kan du trykke på følgende: Text Attribute Metadat None

Trykker du på Text så kan du skrive inn søkeord der for å finne igjen bilder som er merket med disse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...