Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har spilt Rohan en go stund nå og er ganske fasinert over spillet.

post-204889-1276633034,5118_thumb.png

 

Jeg vet det trengs en stort team for å lage et slikt spill (designere, programmere etc..) men det jeg lurer på hva basic som brukes for å lage et slikt spill?

 

Siden jeg er bare 17 enda og har et langt liv forann meg (forhåpentligvis :O) så kansje jeg kan prøve meg på et lite prosjekt?

 

Kan kansje begynne med 2D singleplayer, og derreter tenke litt på multiplayer og servers og så utforme 3D etter hvert..

 

Men dette er bare en drøm enda..

 

Takker for alle svar :)

 

 

Thomas :)

Endret av Resell4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg tror du bør prøve:

 

0. Lær litt programmering

 

1. Lage et enkelt single player 2d spill, f.eks pong. Enkleste spillet du kan lage, men du trenger alle de viktige tingene (user input, sprites, animasjon, collision detection, game status osv).

 

2. Fikse 2player på spillet over nettverk. Lærer enkel nettverk / socket, synkronisere to instanser av programmet. Funker fint med pong, da man har to sider.

 

3. Lage en spill server for spillet, der begge spillerene kobler seg opp mot. Ha status for spillet på serveren, ikke bare fungere som echo.

 

4. Lage 4player via serveren. Fungerer for såvidt også med pong, da man har fire sider på skjermen :)

 

evt 5. Lage en enkel 3d motor.

 

Du bør da ha nok oversikt til å svare på spørsmålet ditt selv, siden du da allerede vet det grunnleggende.

 

For 1-4 så vil jeg personlig anbefale python og pygame. Begge er lett å lære og komme i gang med. Det er raskt å utvikle ting og prøve nye ideer, mange tutorials og god dokumentasjon, og det fungerer på windows, mac og linux. Pygame kan brukes til enkel 3d, men det er generelt sett ganske tregt på det.

 

Når/hvis du kommer så langt, så er det på tide å velge et annet språk å gå videre med, vanlige valgene er C/C++, C# eller Java. Når du er kommet så langt har du også forhåpentlig nok kunnskap til å vurdere hvilken av de som passer ditt behov best.

 

Python for windows : http://python.org/ftp/python/2.6.5/python-2.6.5.msi

Pygame for windows : ftp://ftp.seul.org/pub/pygame/pygame-1.9.1.win32-py2.6.msi

 

Python beginners guide : http://wiki.python.org/moin/BeginnersGuide

Pygame pong tutorial : http://muagames.com/tutorials/

 

Og, generelt tips : Sett opp en SCM og la det bli en vane å bruke den. En SCM lagrer en historie over koden, så du kan gå bakover til tidligere tidspunkt, og "tagge" spesielle versjoner (som f.eks når du er ferdig med punkt 1 og begynner på punkt 2, så tagger du først nåværende versjon av koden.

 

Det er meget kjekt å ha når du eksperimenterer med ting, og en nødvendighet hvis flere enn 1 jobber på koden. Jeg foretrekker mercurial (http://mercurial.selenic.com/) - "TortoiseHG for Windows 32bit" fungerer ganske greit, blir innebygget i windows explorer da.

 

Håper noe av dette er til hjelp :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva anbefaler du av C/C++, C# eller Java? Trenger forhode ikke å være det enkleste.

 

Java er vell for Internet browser spill slik som runescape etc.? Eller tar jeg feil?

 

Thomas :)

Endret av Resell4
Lenke til kommentar

C / C++ er vel det som blir brukt mest til spill i dag. Det er et ganske gammelt språk, og krever blant annet at du holder styr på minnebruk selv.

 

C# er inspirert av Java, har en del likheter der, og er det språket Microsoft backer opp for utvikling på windows og xbox (da spesielt http://www.xna.com/ )

 

Java er vel den som kommer dårligst ut her. I teorien skal det gå an å lage high end 3d spill der (skal kunne oppnå nær lik ytelse som C, og har OpenGL bindinger), men jeg har enda ikke sett noen som har lykkes med det i praksis. Fordelen med java er dog at det fungerer på de fleste platformer, og hvis du senere ønsker å lage noe for mobiler er Java veien å gå (for iphone: objective-c).

 

Kan også nevne LUA, et lite scripting språk som ofte blir brukt til å scripte spill-logikk og UI. Det er spesielt laget for å inkludere i andre språk.

Lenke til kommentar

Jeg vil påstå at C# er et temmelig bra alternativ for spillutvikling. Det har noen ulemper i forhold til Java og C++, mer spesifikt at Mono ikke er kommet like langt som .NET (Mono ligger på linje med .NET 3.5, nyeste versjon av .NET er 4.0)

 

C# tar fordelene C++ har og blander det med fordelene Java har. Du kan for eksempel definere egne primitive datatyper (16-bit float, vector, matrix etc.) i C# som en også kan gjøre i C++ men som en ikke kan gjøre i Java. Det blir kompilert just-in-time og minnebehandlingen er behandlet av en GC som i Java. I tillegg er det støtte for pekere dersom du skulle trenge det, som i noen spesielle tilfeller er ganske nyttig.

 

Disse tingene er noe som er veldig spesifikt nyttig for spillutvikling.

Dette er ihvertfall det jeg har opplevd med Glorg.

 

C++ er derimot langt vanligere, fordi det er støttet av alle spillplattformer, og har muligheter for prosessorspesifikke optimaliseringer, slik som SIMD instruksjoner og lignende til for eksempel vektor- og matiseregning. Det er derimot langt vanskeligere å mestre enn det C# er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...