Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Irriterende venninne

Gjest Gjest1

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest1

Hei!

Jeg deler en leilighet sammen med en venninne. Som regel funker dette nokså bra, og vi er like, så slike praktiske ting bruker å gå bra. Men det er spesielt én ting som irriterer meg. Av og til får venninnen min besøk, dvs. hun ber folk på besøk, venner eller knullevenner. Det er jo selvsagt greit at man av og til har besøk, men det som irriterer er at hun ikke spør om det er ok for meg at hun får besøk. Nå for to timer siden kom hun hjem og hadde med seg en venninne. De sitter nå i stuen, mens jeg sitter på rommet mitt. Jeg er ikke i form til å være sosial med noen jeg ikke kjenner, men har samtidig lyst til å ha muligheten til å være i stuen, se på tv og slappe av.

Det er ikke første gangen at dette skjer. Hun ber folk hit, sier som regel ikke noe til meg før 5 min før de kommer. Slik som nå i kveld, jeg har ikke dusjet i dag (har fri), har på meg noen gamle klær, og var absolutt ikke forberedt på at andre ukjente folk skulle komme hit.

Er jeg urimelig når jeg mener at hun ikke bør ta med folk hjem, be folk på besøk før hun har spurt meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest1

Synes hu burde kunne ha såpass respekt at hu kan la være å få besøk hvis du ikke er i form til det, eller ikke orker folk.

Ja, det synes jeg også. Hadde hun nå bare spurt på forhånd, da hadde jeg i alle fall vært forberedt.

De gangene jeg har besøk sier jeg fra på forhånd, sånn at hun vet det, spesielt med tanke på om hun skal på jobb og må tidlig opp (ikke besøk seint på kvelden) eller dersom det er skolearbeid, slik at hun ikke forstyrres.

Kan det hende at hun ikke tenker på dette som et problem? Eller at hun tror at jeg synes det er helt ok at hun får besøk når som helst? Jeg har litt problemer med å ta det opp med henne, da jeg er engstelig for å skape en krangel og slikt. Da kan det bli litt ubehagelig å bo sammen.

Lenke til kommentar

Det beste du kan gjøre er vel å snakke med henne om dette. Hun har nok ikke samme syn på det som deg, hun tror sikkert det er greit og at du ikke bryr deg. Selv om ja hun overdriver kankje. Men snakke snakke er nok det beste å gjøre her og forklare henne at det ikke altid passer og ha folk luskende rundt i huset når du er sliten og vil slappe av. Snakk med henne og viss hun ikke bryr seg om hva du mener om saken og ikke viser respekt så er hun vel mer en bitch eller en vennine, no offence :p

Lenke til kommentar
Gjest Gjest1

Det beste du kan gjøre er vel å snakke med henne om dette. Hun har nok ikke samme syn på det som deg, hun tror sikkert det er greit og at du ikke bryr deg. Selv om ja hun overdriver kankje. Men snakke snakke er nok det beste å gjøre her og forklare henne at det ikke altid passer og ha folk luskende rundt i huset når du er sliten og vil slappe av. Snakk med henne og viss hun ikke bryr seg om hva du mener om saken og ikke viser respekt så er hun vel mer en bitch eller en vennine, no offence :p

Det som er så dumt, er jo at det er ubehagelig å snakke om det. Av og til så føler jeg meg jo som en dust som gjør livet lettere for henne. F.eks. husvask. Vi har fellesrom, kjøkken, stue, gang og bad. Hun tar svært sjelden iniatiativ til å vaske, og som regel gjør jeg det. Jeg synes det er ekkelt når det flyter med hybelkaniner i stua og på kjøkkenet, samt at komfyren er skitten og oppvaskmaskinen er full. Jeg er nok dum som da er den som vasker, men jeg liker å ha det ryddig rundt meg, og orker ikke vente på at hun skal ta å gjøre det. Dessuten roter hun ofte i stua og på kjøkkenet, og har nok ikke helt en ordenssans. Men man skulle da tro at hun forstod at siden vi begge bor her, så bør hun også bidra?

Jeg husker hvordan jeg følte det da hun var den første som tok initiativ til å vaske stua og badet. Jeg fikk nesten dårlig samvittighet fordi jeg ikke hadde gjort det.

Jeg har vel rett og slett funnet feil venninne å dele leilighet med.

Lenke til kommentar

Det som er så dumt, er jo at det er ubehagelig å snakke om det. Av og til så føler jeg meg jo som en dust som gjør livet lettere for henne. F.eks. husvask. Vi har fellesrom, kjøkken, stue, gang og bad. Hun tar svært sjelden iniatiativ til å vaske, og som regel gjør jeg det. Jeg synes det er ekkelt når det flyter med hybelkaniner i stua og på kjøkkenet, samt at komfyren er skitten og oppvaskmaskinen er full. Jeg er nok dum som da er den som vasker, men jeg liker å ha det ryddig rundt meg, og orker ikke vente på at hun skal ta å gjøre det. Dessuten roter hun ofte i stua og på kjøkkenet, og har nok ikke helt en ordenssans. Men man skulle da tro at hun forstod at siden vi begge bor her, så bør hun også bidra?

Jeg husker hvordan jeg følte det da hun var den første som tok initiativ til å vaske stua og badet. Jeg fikk nesten dårlig samvittighet fordi jeg ikke hadde gjort det.

Jeg har vel rett og slett funnet feil venninne å dele leilighet med.

Du må bare sette klare regler over hva du finner deg i eller kommer du til å bli trampet ned.

Lenke til kommentar

Du får snakke med henne, og bli enige om felles regler.

Kan jo si at du er litt usikker på når det er din tur å vaske og rydde,

sånn at det hadde vært greit å ha en oversikt over vaske/ryddeuker.

Så kan du jo nevne at du selvfølgelig tenker å rydde når du har hatt besøk.

Og så at du blir litt stressa når folk kommer litt uventa,

sånn at du trenger minst en times varsel.

I verste fall tenker hun kanskje at du er en 'nutcase' og flytter selv.

Så kanskje lurt å ha i tankene hvem du helst ville ha bodd med.

Kan jo spøke med bestevenninna/typen om hvor kult det hadde vært om dere bodde sammen. Kanskje du får napp.

Poenget her er å ta utgangspunkt i deg, sånn at hun ikke blir forbanna fordi du driver og beskylder henne for mye hun tydeligvis ikke har hatt tanke for. Så får du bare håpe hun tar hintet uten å bli for sur.

Hvis ikke er det å planlegge å flytte. Eventuelt skaffe seg egen flatskjerm å ha på veggen på rommet.

Eventuelt sett av noen tusen på forhånd, slik at du takler det uventede.

Endret av Erigon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...