oransjeFugl Skrevet 15. juni 2010 Del Skrevet 15. juni 2010 Har lyst til å lage animasjoner, visuelle effekter, og bruke disse i f.eks. et spill eller en "demo". Hvordan lærer man seg grafikk programmering? Fins det ressurser nok på nettet? Må jeg ty til en bok? Lenke til kommentar
Niinja47 Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 Jeg tror du burde lære deg 3D-Modellering og deretter hvis du foreksempel skal bruke Unreal Engine må du lære deg å bruke partikler på det osv. Lenke til kommentar
oransjeFugl Skrevet 17. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2010 Burde jeg ikke lære meg java 2D først? Fins det noen gode bøker om java grafikk programmering? Tror det er en nok jeg trenger. Lenke til kommentar
radlekatt Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 Du burde titte på JavaFX. Radlekatt Lenke til kommentar
Niinja47 Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 Hvorfor vil du utdanne deg dette akkurat innenfor Java? Lenke til kommentar
oransjeFugl Skrevet 18. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2010 Fordi jeg kan grunnleggende java ganske bra, og vil bygge videre på det. Planen er å gå over til et annet språk når jeg behersker java ganske bra(1-2 år kanskje, så c++): Lenke til kommentar
kbotnen Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 Hei, Jeg er ikke helt enig i at JavaFX er veien å gå for dette. Uten å starte noen krig her så ser JavaFX mer ut som noe Sun vil skal konkurrere med Flash. Jeg har selv brukt JavaFX, men da for å lage nytteprogrammer som ikke sorterer under typen grafikk. Nyeste NetBeans (nb 6.9) har f.eks en fin GUI-creator for å komme raskt i gang med JavaFX. Der kan du velge effekter, typer firkanter, rundinger, gradienter, etc og dra de inn på canvasen. Ditto med knapper, tekstbokser osv. Fin fint, men kanskje ikke det du er ute etter? Mitt forslag til 3D / 2D programmering er at du kikker på lwjgl (http://www.lwjgl.org/) og slick (http://slick.cokeandcode.com/). Fordelen med å bruke lwjgl er at det er en openGL binding, så når du kan det så kan du i praksis gå over til andre ting en java, men fortsatt ha openGL kunnskapene med deg. Bruker du JavaFX må du lære alt på ny når du senere skal over på et annet språk. Du kan også se på et rammeverk som heter JME (http://www.jmonkeyengine.com/home/) som gir deg muligheten til å programmere 3D i java. Det kjører på toppen av lwjgl eller jogl, du kan velge. Ved å bruke jme slipper du unna endel av de hårete detaljene med å sette opp viewport, transformasjonsmatriser o.l. Det kan ta en hel uke før du i det hele tatt får opp noe annet et svart hull på skjermen om du startet med lwjgl uten å vite litt om 3D programmering, matte o.l. på forhånd. Med JME er det mer fokus på å produsere. Om du ønsker å finne opp hjulet på ny for læringens del er lwjgl (evt jogl) en vei å gå. Selv begynte jeg med JME, men var nysjerrig, så jeg hoppet over til lwjgl og slick2d. Lykke til -Kristian- 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå