Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[LØST] Karakter 1 i Kroppsøving = Stryk?

Anbefalte innlegg

Heisann, sjekket nå karakterene for andretermin 1MKA og der hadde jeg fått 5 i snitt, utenom gym som jeg tydeligvis har fått 1'er i. Har en del fravær i faget, men de timene jeg har vært med i har jeg følt at jeg har jobbet godt. I førstetermin fikk mange i klassen brev om at vi var i ferd med å gå ned i karakter, og fikk 2'er til jul. Har ment at jeg har jobbet meg opp til ca en treer, men godt mulig gymlæreren har andre meninger. Men 1 virket veldig, veldig urettferdig. 

Men for at jeg skal ha muligheter for å klage, så er jeg nødt til å vite om fraværet kan påvirke karakteren såpass mye. Kan skjønne om jeg har hatt såpass mye at læreren ikke kan sette karakter, men har vært med i 60% av timene. Om jeg er med på f.eks matteprøver, og mange timer, men har en del fravær så går vel fraværet utover orden og oppførselskarakteren, og ikke mattekarakteren? Og jeg kjenner gymlæreren såpass godt at jeg vet han regner karakterer på denne måten. Ei i klassen hadde legeerklæring om at hun ikke fikk være med på gym pga kyssesyken, hun var med i alle timene etter at sykdommen var over og gjorde det bedre enn alle i klassen. Alikevell fikk hun 2'er fordi hun ikke var med i alle timene.

Og hvilke konsekvenser har en eventuell 1'er / stryk å si når det kommer til andreåret / videre utdanning?

Endret av Gaarulf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For mye fravær skal ikke på noen måte påvirke karakteren i negativ retning. Hvis du vil bekrefte at dette stemmer, kontakt Utdanningsdirektoratet.

Det for mye fravær kan gjøre er å føre til at læreren ikke har nok vurderingsgrunnlag til å sette karakter på deg. I det tilfellet må han gi deg IV (ikke vurdert), og ikke karakteren 1.

Lenke til kommentar

Siden kroppsøving ikke er avsluttende fag i førsteklasse har det ingen betydning for deg foreløpig og du får fortsette andreåret som normalt. Om det har noe innvirkning på standpunkt som settes i tredje skal jeg ikke si noe på, men uansett så bør du prøve å redusere fraværet ditt. 40% er fryktelig mye, selv om det er et to-timersfag.

Lenke til kommentar

Siden kroppsøving ikke er avsluttende fag i førsteklasse har det ingen betydning for deg foreløpig og du får fortsette andreåret som normalt. Om det har noe innvirkning på standpunkt som settes i tredje skal jeg ikke si noe på, men uansett så bør du prøve å redusere fraværet ditt. 40% er fryktelig mye, selv om det er et to-timersfag.

Vel, karakteren 1 i et fag kan i verste fall trekke ned karaktersnittet så mye at det blir vanskelig å komme inn på skolen i VG2. Men jeg tviler på at det vil være et problem her med tanke på trådstarters karakterer ellers.

Lenke til kommentar

For mye fravær skal ikke på noen måte påvirke karakteren i negativ retning. Hvis du vil bekrefte at dette stemmer, kontakt Utdanningsdirektoratet.

Det for mye fravær kan gjøre er å føre til at læreren ikke har nok vurderingsgrunnlag til å sette karakter på deg. I det tilfellet må han gi deg IV (ikke vurdert), og ikke karakteren 1.

Om læreren anser at det er for mye fravær kan han sette 1 pga mangel på grunnlag, det skal derimot ikke trekke ned en normal karakter.

Gym er dog litt annerledes siden det er en kontinuerlig prestasjon som definerer karakteren, og du kan ikke vise til det om du bare er der annenhver uke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...