Gå til innhold

Mpedlappen i dag!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veien er til for mer enn bare bilister :)

Joda, forstår det, og jeg har full forståelse for at mange kjøper moped, men det blir ikke mindre irriterende å kjøre bil.

En annen ting jeg irriterer meg over er at de absolutt skal stille seg fremst i en kø. Var ute å kjørte i dag, og kommer til et kryss hvor jeg akkurat får rødt og må stoppe. På grunn av ettermiddagsrush kommer det fort masse biler bak meg, i begge filene (To som leder rett frem over krysset og går sammen)

Men så, som vanlig, kommer det en kuk på moped, kjører mellom ALLE bilene og stiller seg midt på gangoverfeltet. Greit tenker jeg, bare han har trimmet den og kommer seg over krysset før jeg må bremse på grunn av han så er det greit. Hva skjer? Jo, kuken har ikke trimmet, og mopeden går i sneglefart over krysset, og jeg, som ligger i venstrefila (fila som går inn på høyre etter krysset) må faen meg stoppe opp etter krysset og la ALLE bilene kjører forbi, fordi teknikken min med å gi full gass ut av krysset å komme godt forran køen til høyre, ble spolert av denne idioten. Nesten gang kommer jeg til å gi full gass og parkere jøden før han rekker å gire om...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Digg, enda en vinglete køskaper med dødsønske på veiene, akkurat det vi trenger.

Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte den dagen min 1,5 tunge bil smadret en av dere ned i asfalten fordi dere ikke bruker blinklys og sunt vett. At jeg ikke bruker blinklys får være min sak, jeg sitter relativt trygt uansett hva jeg eller andre i moderat fart finner på, dere derimot, å skifte fil fra venstre til høyre etter et kryss hvor dere har stått først på rødt, UTEN å bruke blinklys er å be om å bli maltraktert. Samtlige vil prøve å komme seg forbi dere på høyere, ofte fordi dere har maksfart før krysset er ferdig, og dermed sinker ALLE andre.

Jeg sykler faen meg fra en moped, nedover, bortover og oppover!

Slik som du framstiller det så er det bare mopedførere som er "dårlige" i trafikken. Selv kjører jeg moped og jeg ser utrulig mange "dårlige bil sjafører hver dag.

Feks bil sjafører som tar helt syke forbikjøringer, i 50 sonen når jeg kjører litt over 50, faktisk.

At jeg ikke bruker blinklys får være min sak, jeg sitter relativt trygt uansett.

Så du mener det er greit at du ikke bruker blinkelys, pga du sitter trygt? Hva hvis en mopedsjafører krasjer i deg, pga du ikke brukte blinkelys? Da er det plutselig din feil at ulykken skjedde.

Btw: Gratulerer med lappen! :)

Endret av SaitekQ
Lenke til kommentar

Hadde jeg kjørt moped eller motorsykkel hadde jeg tenkt at billistene rundt meg kan gjøre rare ting, dette slipper jeg i like stor grad når jeg kjører bil, da det ikke er like farlig om jeg kommer over i blindsonen til en snøen bil i 50-sonen, noe som kan være livsfarlig om jeg hadde sittet på en moped.

Når jeg kjører bil ligger jeg aldri ved siden av en lastebil. Enten ligger jeg bak eller forran, for da går hans handlinger utover meg.

Selv om det er billisten sin feil hjelper ikke det når ulykken er ute, derfor burde alle som ferdes på veien som myke billister oppføre seg litt smartere enn bilistene.

Det er vanskelig å se en moped, i mørke kan det fort hende at lyset fra mopeden ikke vises på grunn av forskjellige grunner, og dere blir da oversett. På en bil er det mye lettere å oppdage iallefall et av lysene.

Og fordi en 16-åring ikke klarer å tenke klart med masse hormoner i kroppen og går rundt kåt hele tiden, burde de ikke få tilgang til veien. De mest utsatte burde være mer moden enn en 16-åring, for deres egen sikkerhet.

Om jeg blir skadd i en ulykke hvor jeg har ligget i blindsonen til en trailer er det min skyld, jeg burde ikke ligget der.

Lenke til kommentar

16-åringer klarer høyst trolig og tenke klart nok til å kjøre moped i trafikken, hvis man konsenterer seg.. Blir litt drøyt og si at "nei de har så masse hormoner i kroppen, og er kåte heletiden, så derfor burde de ikke få lov til å kjøre moped"

Jeg synes du kommer med veldig drøye påstander om ting, du prater som om alle som kjører moped er syndebukker og burde holde seg hjemme isteden, enkelte burde kanskje holde seg hjemme, men det er faen meg likemange bilister, om ikke flere som burde fått indratt førerkortet sitt..

Lenke til kommentar

16-åringer klarer høyst trolig og tenke klart nok til å kjøre moped i trafikken, hvis man konsenterer seg.. Blir litt drøyt og si at "nei de har så masse hormoner i kroppen, og er kåte heletiden, så derfor burde de ikke få lov til å kjøre moped"

Jeg synes du kommer med veldig drøye påstander om ting, du prater som om alle som kjører moped er syndebukker og burde holde seg hjemme isteden, enkelte burde kanskje holde seg hjemme, men det er faen meg likemange bilister, om ikke flere som burde fått indratt førerkortet sitt..

Poenget er at det er ikke like farlig om en billist glemmer blinklyset og skifter fil og krasjer i en bil, enn om det var en moped han krasjet i.

Godt mulig de har kapasitet til å tenke klart, men hvorfor ser jeg da mopeder ligge side om side med lastebilder, uten å legge seg forran eller bak når veiene går sammen til èn? Selv om det er lastebilen som har vikeplikt betyr ikke det at mopeden er udødelig...

De tar ikke ansvar for egen helse, og det går utover en uheldig billist. Og jeg har sett flere farlige situasjoner som omhandler mopeder enn billister. At en billist kjører i 110 i 80-sonen er ikke så jævlig farlig som myndighetene skal ha det til, hadde alle kjørt i 110 hadde det vært mindre ulykker. Skjerpet konsentrasjon i høy fart, ingen som føler for å MÅ kjøre forbi, og derfor minsker forbikjøringsrisikoen. Evt. høyfartsfil som på autobahnen.

Lenke til kommentar

Herregud, Mr.Olsen. Er det ingen som skjønner at han troller ?

Vist ikke, så må han ha ett forferdelig vanskelig liv om du skal gå rundt å filosofere negativt og tullete om alt mulig.

lol å jeg ligger aldri bak en bil. Jeg kjører alltid forbi uansett. Om det er i en rundkjøring,sving,jorde eller hva du vil. Nå er det bare 80 soner her, så det er ikke noe problem, og mopedere har heller egentlig ikke lov til å kjøre på motorveien.

Nå er det vel ikke noe tryggere å ligge i en hayabusa i 100 og helvete heller, en 45 km på en moped ?

Lenke til kommentar

Herregud, Mr.Olsen. Er det ingen som skjønner at han troller ?

Vist ikke, så må han ha ett forferdelig vanskelig liv om du skal gå rundt å filosofere negativt og tullete om alt mulig.

lol å jeg ligger aldri bak en bil. Jeg kjører alltid forbi uansett. Om det er i en rundkjøring,sving,jorde eller hva du vil. Nå er det bare 80 soner her, så det er ikke noe problem, og mopedere har heller egentlig ikke lov til å kjøre på motorveien.

Nå er det vel ikke noe tryggere å ligge i en hayabusa i 100 og helvete heller, en 45 km på en moped ?

Filosoferer ikke rundt dette om dagene, bare fastlår at det er slik dte er, og jeg ser eksempler på dette hele tiden.

En på tung motorsykkel i 100 og helvette har mer kontroll på hva som skjer rundt han enn en fjortis på moped... De fleste ulykker med mopeder innebærer at en bilist ikke så mopedisten, skal vi vedde om hvor mange av de det var fordi mopeden lå i blindsonen eller at en bil ville vistes? ;)

Lenke til kommentar

Fjortiser på mopeder. Det var et merkelig utsagn. Hva mener du med det ? Du kan gjerne komme å besøke meg, og avgjøre i hvilken grad fjortis jeg er.

Nå er det mange som du sier kansje ja. Det er mange ungdomer som ikke er modne til trafikken i en alder av 16 år. Mens mange er det, og klarer å håndtere trafikken. Når jeg er ute å kjører så følger jeg trafikken uten problemer. Det skjer nok ferre ulykker med trimmede mopeder en orginale som ikke en gang kan følge trafikken.

Uansett så sier du at de fleste ikke ser mopeder. Mopeden min så forjevli ut at du vil få hærpes og kræsje bare av å skinte den. Jeg synes den er pen men ^^ For det andre bråker den som et uvær, så det burde ikke være så forferdelig vanskelig å høre at jeg kommer.

Jeg har tryna hundre ganger på moped, men det har ingenting med andre trafikanter å gjøre. Bare uforsvalig kjøring av meg.

Du høres ikke så veldig moden og disiplentert ut selv når du kaller fremmede mopedister som faktisk "følger" loven for kuk.

Du oppfører deg som en undermåler.

Endret av spetwols
Lenke til kommentar

Trimmede mopeder er jeg for, som ofetst de som kjører slike har større interesse enn de andre, og kan litt mer om trafikken.

Ang dette å se mopeder, jeg har aldri vært i nærheten av å krasje i en annen bil, men det er flere mopedister som kan takke passasjerene mine for at de enda lever. På natta når annlegget står på for fullt hører jeg såvidt andre i bilen, og med de utrolig dårlige lysene det er på en moped må man se selve lykta for å se at det kommer noen. Og man har en stolpe som skiller frontruta og sidevinduet, og denne har en mopedist gjemt seg bak flere ganger, og jeg har derfor ikke sett han.

At det er min feil er fullt mulig, hjelper ikke mopedisten som er most i bakken det. Jeg kan ikke gjøre mer, jeg så til venstre, jeg så til høyre, så ingen, og kjørte. Heldigvis er jeg kjapp på bremsa ;)

Poenget mitt er at mopeder og scootere skaper irritasjon i trafikken, få billister som er uenig i dette, og det burde blitt andre regler, f.eks ang ytelsen på kjøretøyene.

Det burde også bli heeeeelt andre krav til å kjøre opp, både moped og bil. Når de som sto med 0 feil på mopedprøven må ta teoriprøven for bil 3-5 ganger er det noe galt...

En som kjører moped burde praktisk talt kunne alt en billist kan, utenom motorveiregler, og det er ikke akkurat mange regler vi lærer der.

Lenke til kommentar

Jaja, du har mange fordommer Mr.Olsen. Men er enig med deg i at mopeder burde få bedre ytelse og kapasitet til å kjøre fortere, uten at man gjør noe ulovlig, og man burde jo kanskje lært mer på kjøreskolen for moped, men det er ikke nødvendig og kunne absolutt alt som en som kjører bil må kunne..

Lenke til kommentar

Jaja, du har mange fordommer Mr.Olsen. Men er enig med deg i at mopeder burde få bedre ytelse og kapasitet til å kjøre fortere, uten at man gjør noe ulovlig, og man burde jo kanskje lært mer på kjøreskolen for moped, men det er ikke nødvendig og kunne absolutt alt som en som kjører bil må kunne..

Hvorfor er det ikke nødvendig å kunne alle trafikkregler en som kjører opp til bil må kunne? Reglene gjelder også for de på moped, gjør de ikke...

Lenke til kommentar

Hvorfor er det ikke nødvendig å kunne alle trafikkregler en som kjører opp til bil må kunne? Reglene gjelder også for de på moped, gjør de ikke...

Helt ærlig så kan vel de fleste som har lappen dette ? En som har hatt moped lappen i 1 mnd er like fersk, som en som har hatt bil lappen i en mnd. Man lærer så lenge man lever.

Fordi alle som skal ta serfikta må ta en trafikalt grunnkurs. Og der lærer man det samme om man skal ta moped eller bil serfikatet.

Som du sier at vist du er ute å kjører på natta med fult anlegg, så er det faktisk du som kjører uforsvalig. For nå sa du selv at du er klar over at det kan komme en mopedist som du ikke får nøye på eller. Så konsenterer deg heller om kjøring, en musikken.

Og så lenge du ligger i riktig fil, og ikke i venstre fila, så burde det ikke skje noe galt så lenge du følger med på veien, og mopedisten har noe "vett" i hue som skjønner at den bilisten som kommer mot meg, kansje ikke ser meg. Så kansje han heller skal ta det litt med ro og være forsiktig.

Lenke til kommentar

Prøver man teori til bil etter kun trafikalt grunnkurs styker du på 20 spørsmål eller mer!

Vi lærte iallefall ikke mye kjøreregler på grunnkurset.

Om man kan like mye som mopedist som fersk billist, hvorfor stryker masse kompisser flere ganger på rad etter å ha stått lett på mopedlappen?

Ikke kom å si at teori til moped er lik bil, det tror jeg ikke noe på!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3t93k9

De er ikke like, nei.

Jeg kjører en trimmet moped, og må si at jeg kjører fint, og blinker alltid selvom det ikke er noen biler i nærheten (blitt vanesak, tenker ikke over det).

Derimot så ser jeg masser av rånere og andre audier(bare for å gi en pekepinn :p ) som kjører som idioter. De har ikke kontroll, og de har ikke vett til å kjøre så fort som de gjør. Jeg har syklet siden jeg var en unge, og føler jeg har ekstremt god kontroll på kjøretøyet mitt. Jeg synes selv at staten skulle sponsa litt på moped-lappen og gitt den vanskligere teori (som jeg tok på 5 minutter med 0 feil) + mye mer opplæring. Dette ville resultert i at vi får kjøre fortere også.

Folk som sier det er uansvarlig å kjøre trimmet moped, så har jeg kjørt orginalt i et år. Denne kjøringen har vært mye mer lærerik enn kjøretimene folka på 15 har på lettsykkel. (+ jeg øvelseskjører bil)

OT, grattis med lappen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...