Gå til innhold

Mpedlappen i dag!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Digg, enda en vinglete køskaper med dødsønske på veiene, akkurat det vi trenger.

Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte den dagen min 1,5 tunge bil smadret en av dere ned i asfalten fordi dere ikke bruker blinklys og sunt vett. At jeg ikke bruker blinklys får være min sak, jeg sitter relativt trygt uansett hva jeg eller andre i moderat fart finner på, dere derimot, å skifte fil fra venstre til høyre etter et kryss hvor dere har stått først på rødt, UTEN å bruke blinklys er å be om å bli maltraktert. Samtlige vil prøve å komme seg forbi dere på høyere, ofte fordi dere har maksfart før krysset er ferdig, og dermed sinker ALLE andre.

Jeg sykler faen meg fra en moped, nedover, bortover og oppover!

Lenke til kommentar

Det er ikke mopedførerenes feil at de kjører sakte.. Mopeder har kapasitet til å kjøre mye fortere enn 45 km/t, men så har vi en lov her i Norge som sier at det er forbudt og modifisere mopeden til å få bedre ytelse/kjøre fortere, og det gir en ganske kraftig bot om du blir tatt.

Og en ting til, når du sier "dere" i påstanden om at mopedførere ikke bruker blinklys eller eier sunt vett så høres det veldig kategoriserende ut, jeg regner faktisk med at de fleste mopedførere har sunt vett og bruker blinklys, ihvertfall alle jeg kjenner til.

Endret av Dezulo
Lenke til kommentar

Det er ikke mopedførerenes feil at de kjører sakte.. Mopeder har kapasitet til å kjøre mye fortere enn 45 km/t, men så har vi en lov her i Norge som sier at det er forbudt og modifisere mopeden til å få bedre ytelse/kjøre fortere, og det gir en ganske kraftig bot om du blir tatt.

Og en ting til, når du sier "dere" i påstanden om at mopedførere ikke bruker blinklys eller eier sunt vett så høres det veldig kategoriserende ut, jeg regner faktisk med at de fleste mopedførere har sunt vett og bruker blinklys, ihvertfall alle jeg kjenner til.

Staten har ikke en lov som sier man MÅ ta mopedlappen. Man kan kjøre opp til lettmotorsykkel, så slipper vi all denne somlinga på veien.

Jeg har kjørt over 30.000 km det siste året, og det er under halvparten av mopeddistene som bruker blinklys, og det er under en fjerdedel som faktisk skjønner at det er de det går utover om det skulle smelle, uansett hvem sin feil det er.

Når jeg sykler på veien på treningstur holder jeg meg godt inn til siden når det er mulig for en bil å kjøre forbi, og blir det lang kø kjører jeg til siden. Jeg taper 10 sek på det, bilene taper 3-4 minutt på å ligge bak meg i svingete veier.

Om alle gjør slik vil ikke en billist stresse seg forbi, for han vet at syklisten vil gjøre det mulig for han å slippe forbi så fort det er mulig. Når mopeder ligger nærmere filskillelinja enn veilinja til høyre selv på lange strekker er det umulig å kjøre forbi om det er litt trafikk imot. Det er en grunn til at det er lettere å kjøre forbi en syklist enn en mopedist. Syklister tenker ofte med huet og ligger tett til høyre, mens mopedister tror de har noe de skulle sagt, og sperrer veien så godt de kan.

Endret av Mr. Olsen
Lenke til kommentar

Staten har ikke en lov som sier man MÅ ta mopedlappen. Man kan kjøre opp til lettmotorsykkel, så slipper vi all denne somlinga på veien.

Jeg har kjørt over 30.000 km det siste året, og det er under halvparten av mopeddistene som bruker blinklys, og det er under en fjerdedel som faktisk skjønner at det er de det går utover om det skulle smelle, uansett hvem sin feil det er.

Når jeg sykler på veien på treningstur holder jeg meg godt inn til siden når det er mulig for en bil å kjøre forbi, og blir det lang kø kjører jeg til siden. Jeg taper 10 sek på det, bilene taper 3-4 minutt på å ligge bak meg i svingete veier.

Om alle gjør slik vil ikke en billist stresse seg forbi, for han vet at syklisten vil gjøre det mulig for han å slippe forbi så fort det er mulig. Når mopeder ligger nærmere filskillelinja enn veilinja til høyre selv på lange strekker er det umulig å kjøre forbi om det er litt trafikk imot. Det er en grunn til at det er lettere å kjøre forbi en syklist enn en mopedist. Syklister tenker ofte med huet og ligger tett til høyre, mens mopedister tror de har noe de skulle sagt, og sperrer veien så godt de kan.

Nei, man må jo ikke ta mopedlappen såklart, og en lettsykkel ville jo være et mye bedre alternativ. Men så koster jo faktisk både lettsykkel og lett-lappen betydelig mye mer enn en moped og mopedførerkortet, og det er ikke alle 16 åringer som har så mye penger eller mulighet til å få tjent så mye penger, om de ikke får alt fra foreldrene..

Og det er jo så absolutt ikke alle mopedister som kjører sånn som du påpeker, selvom det sikkert er en god del.. Du tar jo alle under en kam heletiden, og det er jo helt feil. Tror det faktisk er likemange syklister (særlig de som sykler mere professjonelt) som ligger langt ute mot veistripa, det er ihvertfall min ærfaring..

Endret av Dezulo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...