Gå til innhold

WD Green series, brukbart?


Anbefalte innlegg

det hadde jo vært hyggelig om du tok deg bryet med å lese hva jeg sier, istedenfor å anta at jeg er idiot.

 

Jeg leste faktisk det du skrev :) Jeg antyder ikke at du er idiot, men jeg fikk inntrykk av at du ikke helt visste hva du snakket om (slapp av, det er ingen forbrytelse).

 

flytting av data tar ikke stort med cpu, og vil kun være en issue for svært små nas med en eller annen utgått eldgammel ARM cpu.

 

Vel, jeg har gitt flere eksempler i denne tråden på at dette ikke bare gjelder svært små NAS'er. Her tar du rett og slett feil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan måler dere lesehastigheten? Jeg bruker Intel NAS Performance Toolkit, 4x HD Playback.

 

Jeg har ikke brukt NAS Performance Toolkit, så grunnlaget for målingene våre er ikke nødvendigvis sammenlignbare. Jeg har målt lesehastigheten ved å kopiere større filer manuelt. Tiden tas med stoppeklokke og gjennomsnittshastigheten beregnes utifra dette.

Lenke til kommentar
det hadde jo vært hyggelig om du tok deg bryet med å lese hva jeg sier, istedenfor å anta at jeg er idiot.

 

Jeg leste faktisk det du skrev :) Jeg antyder ikke at du er idiot, men jeg fikk inntrykk av at du ikke helt visste hva du snakket om (slapp av, det er ingen forbrytelse).

 

flytting av data tar ikke stort med cpu, og vil kun være en issue for svært små nas med en eller annen utgått eldgammel ARM cpu.

 

Vel, jeg har gitt flere eksempler i denne tråden på at dette ikke bare gjelder svært små NAS'er. Her tar du rett og slett feil.

 

 

jeg er smertelig klar over at de fleste ferdige nas-løsninger for hjemmemarkedet ikke klarer å prestere spesielt godt, men din påstand om at dette er pga cpu, er feil.

f.eks kan jeg på min atom-filserver få svært gode lesehastigheter internt, og det så og si helt uten cpu bruk, MEN pga gigabit ethernet tilknyttet PCI, stopper det rett og slett opp på 30-40MB/s, uten at cpu trenger å jobbe noe særlig i det hele tatt.

Lenke til kommentar
jeg er smertelig klar over at de fleste ferdige nas-løsninger for hjemmemarkedet ikke klarer å prestere spesielt godt, men din påstand om at dette er pga cpu, er feil. f.eks kan jeg på min atom-filserver få svært gode lesehastigheter internt, og det så og si helt uten cpu bruk, MEN pga gigabit ethernet tilknyttet PCI, stopper det rett og slett opp på 30-40MB/s, uten at cpu trenger å jobbe noe særlig i det hele tatt.

 

Her snakker du om en filserver som etter alt å dømme har en kontroller som tar mesteparten av jobben. Da belastes naturligvis ikke prosessoren på samme måte (da er det andre deler av systemet som utgjør flaskehalsen). Jeg har f.eks. erfaring med en mindre filserver (Windows Home Server) med en Celeron CPU, og der belastes ikke prosessoren, nettopp fordi den har en integrert, dedikert kontroller. Denne filserveren har ingen problemer med å levere hastigheter over 90 MB/s, selv med en enkelt disk.

 

Jeg snakker her om NAS'er uten slike kontrollere (gjelder de fleste NAS'er myntet på hjemmemarkedet), og der mesteparten av lasten faller på hyllevare CPU'er. Du kan ikke bruke din filserver som utgangspunkt for en generalisering som ikke er representativ for de typer NAS'er det er snakk om her.

 

Du nevnte den interne ytelsen på filserveren din: Det at ytelsen er bra internt er jo ikke noen overraskelse, det er den jo på de aller fleste NAS'er (selv de rimeligere). På den typen NAS'er det er snakk om her ligger flaskehalsen hos prosessoren, og det gjør at hastigheten ved porten kan være mye lavere, avhengig av prosessorens ytelse.

 

Jeg har inntrykk av at du ikke har lest innlegg 25. Der viser jeg bl.a. hvordan kopiering av filer påvirker CPU'en på min Synology NAS (og nei, det er ikke snakk om en svak 200 Mhz ARM CPU, men en langt kraftigere 1.2 Ghz CPU). Les tråden jeg nevnte der og søk på Google etter stikkordene jeg nevnte. Det hadde vært fint om du satte deg litt mer inn i emnet før du kommer med slike uttalelser :)

 

Jeg har hverken mer tid eller interesse i å fortsette denne diskusjonen, som allerede er off-topic. Send meg heller en PM dersom du har noe mer å tilføye. End of discussion :)

Lenke til kommentar

jeg er slettes ikke uenig i at mangel på en skikkelig nettverkskontroller vil plage cpu unødig, men uansett hvor mye cpu juice man stapper i en slik løsning, er den begrenset av bussen, slik at man ikke får utnyttet gigabit ethernet.

 

jeg er heller ikke på noen måte uenig i at cpu kan være flaskehals i low-end løsninger iforhold til veldig lav overføring og litt lav overføring, poenget mitt er at cpu ikke er det som holder deg igjen fra å få utnyttet full gigabit ethernet, som vi for enkelhetens skyld kan si er 100MB/s etter overhead.

 

derfor må man opp på "pc hardware" med pcie-bus, og da også gjerne en skikkelig nettverkskontroller.

 

og der regner jeg strengt tatt med at du er enig, så resten blir semantics.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...