Gå til innhold

WD Green series, brukbart?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Lurer på å kjøpe noen flere disker til lagring og i den forbindelse kom jeg over WD Green series, som har en relativt hyggelig pris sammenlignet med feks WD Black..

 

Er denne Green series brukbar til lagring av filmer/musikk som blir streamet over nettverk av 1 til 2 personer?

Når jeg leser i databladet på RPM står det bare noe vagt om at den bruker intelligente strømsparings algoritmer for å styre hastigheten, vil dette føre til at diskene er treige?

 

Takk på forhånd for eventuelle svar..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal diskane ikkje brukas til raid så er dei greie. Men kven vil lagre data utan raid?

Hva er galt med å bruke de diskene til raid da? Jeg har selv 5 slike i et raid5 oppsett til lagring. Det er mer enn god nok ytelse til streamingbruk osv. Ikke blir de så varme heller, siden de snurrer på 5400rpm.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt en WD green 1.5 TB disk (EARS) i en uke nå og er fornøyd. Den er helt tyst hos meg.

 

HD tune, er et program som viser en del data om haddisker, men det synes å være klart at det å ha dette programmet kjørende, gjør at antall hode parkeringer øker med 2 ganger pr minutt, noe som vil utgjøre ca 2800 ganger over 24 timer. Derfor avinstallerte jeg HD tune. Det var tydelig at antall hode parkeringer var i utgangspunktet lav etter en ukes bruk, men da jeg started HD tune så økte dette med to per minutt, som høres mye ut.

Lenke til kommentar

Skal diskane ikkje brukas til raid så er dei greie. Men kven vil lagre data utan raid?

Hva er galt med å bruke de diskene til raid da? Jeg har selv 5 slike i et raid5 oppsett til lagring. Det er mer enn god nok ytelse til streamingbruk osv. Ikke blir de så varme heller, siden de snurrer på 5400rpm.

 

Dei fleste seier dei er treige, ergo ikkje så treige at du kan framleis streame video. Men såpass treige at andre 5400rpm disker oppleves som 4x raskare.

Lenke til kommentar

Takker for feedback.

 

Plager meg ikke at de ikke er så raske så sant det ikke vil føre til problemer med å streame HD til min HTPC.

De vil som sagt kun bli brukt til lagring av data, ingen programmer som skal kjøres der og ingen spill.

 

Tror nok jeg kommer til å gå for et par slike i 2TB utgaven da. Det er jo en fin pris på de og jeg vil jo spare rundt 700kr på å ikke kjøpe Black series (tall tatt halvveis ut av lufta siden jeg ikke gadd sjekke.)

 

Takker igjen folkens, supert med link til test også *lese*

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Skal diskane ikkje brukas til raid så er dei greie. Men kven vil lagre data utan raid?

Hva er galt med å bruke de diskene til raid da? Jeg har selv 5 slike i et raid5 oppsett til lagring. Det er mer enn god nok ytelse til streamingbruk osv. Ikke blir de så varme heller, siden de snurrer på 5400rpm.

 

Dei fleste seier dei er treige, ergo ikkje så treige at du kan framleis streame video. Men såpass treige at andre 5400rpm disker oppleves som 4x raskare.

 

Drar bortimot 300MB/s fra mine 4 disker i raid5, så når man uansett gjerne er begrenset av gigabit ethernet, blir det svært tullete å forkaste disse diskene i raid basert på ytelse.

 

i/o er dog gjerne viktigere enn ren overføringshastighet, men de fungerer svært bra også her, med en mengde samtidige strømmer til ting som bittorrent, virtuelle maskiner og audio/video streams.

Endret av Varj
Lenke til kommentar

Og du bruker kanskje Windows? Problemet med WD Green disker er at dei har eit power management problem på unix systemer etter 8 sekunder utan aktivitet. Det kan fikses med wdidle3 og setja verdien høgare. Uansett så er andre disker like billige og utan sånne problemer.

Lenke til kommentar

Har 5 2 TB green series i Raid5 og fungerer helt utmerket. Makser ut Gigabittnettverket.

Disse står i en Qnap NAS box, som iallefall ikke kjører windows :)

 

Jeg har hatt inntrykk av at alle disse små ferdige nas løsningene har nettverkskort knyttet til pci-bussen, og dermed sjeldent klarer mer enn 30-40MB/s, mener du at du klarer å få 100+MB/s ut av din?

Lenke til kommentar

Har 5 2 TB green series i Raid5 og fungerer helt utmerket. Makser ut Gigabittnettverket.

Disse står i en Qnap NAS box, som iallefall ikke kjører windows :)

 

Jeg har hatt inntrykk av at alle disse små ferdige nas løsningene har nettverkskort knyttet til pci-bussen, og dermed sjeldent klarer mer enn 30-40MB/s, mener du at du klarer å få 100+MB/s ut av din?

 

Hehe, ja.

 

Du får det du betaler for. Har vert borti "world booken til WD" med gbit nettverkskort. Men den klarer kansje 10 Mbit på en god dag.

 

Har hatt Qnap TS-809 siden WD 2TB diskene kom.

http://qnap.com/pro_detail_feature.asp?p_id=109

Endret av L4ngley
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Lurer på å kjøpe noen flere disker til lagring og i den forbindelse kom jeg over WD Green series, som har en relativt hyggelig pris sammenlignet med feks WD Black..

 

Er denne Green series brukbar til lagring av filmer/musikk som blir streamet over nettverk av 1 til 2 personer?

Når jeg leser i databladet på RPM står det bare noe vagt om at den bruker intelligente strømsparings algoritmer for å styre hastigheten, vil dette føre til at diskene er treige?

 

For streaming (der høy ytelse ikke er så veldig viktig) bør disse diskene fungere greit nok. Jeg har selv en grønn 2TB WD EARS-disk som jeg bruker på NAS'en min.

 

Når det er sagt så angrer jeg litt på at jeg kjøpte denne disken, da Samsung også tilbyr en grønn disk (F3 EcoGreen) som er raskere og som fungerer bedre via NAS. Selv til grønn disk å være er nemlig WD-disken ganske treg: Ytelsen falt med 50% etter at jeg erstattet min F1 Samsung disk med WD-disken. Siden WD'en er 'grønn' så regnet jeg med et fall i ytelsen, men ikke så mye som 50% (det er mange andre NAS-brukere som har opplevd liknende problemer). Hadde jeg visst dette på forhånd hadde jeg ikke nølt med å kjøpe Samsung-disken istedet (har bare hatt positive erfaringer med Samsung).

 

Dessuten er det flere som reagerer på det svært høye antallet Load Cycles (grunnet strømsparingen), og har valgt å styre unna de grønne WD-diskene nettopp på grunn av dette. Jeg vet ikke hvor stort dette problemet egentlig er i praksis, men det er noe som en bør være klar over. Her er en tråd som belyser problemet:

 

http://community.wdc...time/td-p/15731

 

WD har lagt ut informasjon om hvordan man kan endre dette her:

 

http://wdc.custhelp....hp?p_faqid=5357

 

Da jeg nylig skulle bytte ut desktop-diskene mine (internt i PC'en), falt forøvrig valget på WDs Caviar Black 2 TB-disker. Dette er disker som er konstruert for ytelse (en av markedets aller raskeste 7200 RPM-disker [1]). De koster riktignok mer, men for mitt vedkommende er den høye ytelsen verdt de ekstra kronene (og hvis en sammenligner med andre ikke-grønne 2 TB disker, så er prisen relativt lav).

 

[1] Caviar Black 2 TB slår VelociRaptor i denne testen:

 

http://www.maximumpc.com/article/reviews/western_digital_caviar_black_2tb

Endret av hal9k
Lenke til kommentar

Jeg har hatt inntrykk av at alle disse små ferdige nas løsningene har nettverkskort knyttet til pci-bussen, og dermed sjeldent klarer mer enn 30-40MB/s, mener du at du klarer å få 100+MB/s ut av din?

 

Ytelsen er ganske avhengig av prosessorytelsen til NAS'en. Kraftigere NAS'er klarer over 100 MB/s ned og over 70 MB/s opp, selv med bare en disk (forutsetter overføring via Gigabit LAN, naturligvis). Billigere NAS'er klarer ikke mer enn 30-50 MB/s begge veiene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...