Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvor gode karakterer trenger jeg for å bli advokat?

julieej93

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt lyst til å bli advokat i snart 6 år, og holder fortsatt på drømmen. Jeg ligger ikke helt på 5-6'ere på skolen, men heller ikke på dårlige karakterer, men det jeg lurer på er om jeg bare må gravlegge drømmen min pga karakterene? Det er mange som sier at man må ha et veldig høyt snitt for å komme inn på juss.. Noen som vet noe om dette? Og hvor det går ann å studere juss på universitet i Norge?

Heldigvis har jeg fortsatt 2 år på meg til å forbedre karakterene mine, siden jeg er akkurat ferdig med 1.året på studiespesialisering.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har hatt lyst til å bli advokat i snart 6 år, og holder fortsatt på drømmen. Jeg ligger ikke helt på 5-6'ere på skolen, men heller ikke på dårlige karakterer, men det jeg lurer på er om jeg bare må gravlegge drømmen min pga karakterene? Det er mange som sier at man må ha et veldig høyt snitt for å komme inn på juss.. Noen som vet noe om dette? Og hvor det går ann å studere juss på universitet i Norge?

Heldigvis har jeg fortsatt 2 år på meg til å forbedre karakterene mine, siden jeg er akkurat ferdig med 1.året på studiespesialisering.

Du må finne ut hvilke studiesteder som har advokatutdanning og så må du gå inn der og se på krav. Det bruker da å stå fjorårets krav for å komme inn, men du kan bruke dette som et utgangspunkt. Også kan det hende det står at du må ha noen spesielle fag for å komme inn også. Husk at du velger disse til andreåret.

Lenke til kommentar

Det er også flere veier å gå om du ikke kommer inn umiddelbart.

Man sanker raskt alderspoeng, og året du fyller 23 vil du ha totalt 8 ekstra alderspoeng. I tillegg håper jeg du har valgt realfag til neste år slik at du får med deg totalt 4 ekstra realfagspoeng. Et årsstudie/evt førstegangstjeneste vil gi enda 2 poeng. På denne måten vil du kunne få totalt 14 ekstrapoeng, noe som hjelper betraktelig dersom karaktersnittet ikke er på 5. Du kan også bruke tiden du evt bruker på å sanke ekstrapoeng på å ta opp igjen noen fag fra videregående som vil høyne snittet. Snittet i Bergen i fjor var på 52,3 poeng, så det bør være håp for deg.

Alternativ to er Treider, privatskole for jussen. Se http://www.treider.no/ Dette er dyrt da man ikke får studielån her såvidt jeg vet (noen som kan bekrefte/avkrefte dette?)

Lykke til, ikke gi opp drømmen selv om snittet etter 1.året virker lavt! Jobb de to neste årene og det går nok bra ser du ;)

Endret av fb60
Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

Det spørs hvor mange som skal søke seg inn. Jeg har også tenkt å studere juss, og prøve å komme meg inn i UIO. Men om jeg feiler, så har vi også et annet alternativ, nemlig Treider..

Ja, det er veldig dyrt men verdt det egentlig. Men om bor hjemme hos foreldrene sine og jobber, så tror jeg alle har råd :p

Lenke til kommentar

Det spørs hvor mange som skal søke seg inn. Jeg har også tenkt å studere juss, og prøve å komme meg inn i UIO. Men om jeg feiler, så har vi også et annet alternativ, nemlig Treider..

Ja, det er veldig dyrt men verdt det egentlig. Men om bor hjemme hos foreldrene sine og jobber, så tror jeg alle har råd :p

Vil også påpeke at i hvertfall personer som tar utdanningen sin igjennom folkeuniversitetet får dekket skolepengene av lånekassen. Dette blir selvfølgelig lån, så man sitter igjen med mer studielån når man er ferdig. Usikker på om også dette gjelder for treider sine elever.

Lenke til kommentar

Eneste haken er at opplegget i Oslo er under endring, slik at det ikke finnes noen garantier for at det er mulig å ta eksamen som privatist i fremtiden.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

Eneste haken er at opplegget i Oslo er under endring, slik at det ikke finnes noen garantier for at det er mulig å ta eksamen som privatist i fremtiden.

Kilde ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...