MrAHB Skrevet 15. juni 2010 Del Skrevet 15. juni 2010 (endret) Jeg vurderer å lage ett lite vannkraftverk på 300W. -Jeg trenger da ett rør. For å få kraftverket til å virke må det være 3-5Liter/sekund med vann og 12-15m fall. -Så da må nok røret være minst 3 ganger så langt, gjerne 50meter. Helst bør røret være 4 tommer (100mm) eller mer, slik at det ikke blir noe tap i røret, mulig 75mm rør fungerer. Noen som vet hvor dette kan skaffes? Gjerne brukt? Stål, plast eller andre materialer fungerer, bare det tåler trykk fra opptil 20meter fall (2 bar?) Endret 15. juni 2010 av Kong Basse Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 15. juni 2010 Del Skrevet 15. juni 2010 (endret) Du kan ringe til Ruukki og høre, de lager alt mulig av stål. Ruukki Norge Endret 15. juni 2010 av vidarkri Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 22. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2010 Du kan ringe til Ruukki og høre, de lager alt mulig av stål. Ruukki Norge Takker for svar, men ser vel helst ut som de leverer rør som passer 300KW/h, og ikke 300W/h. Vil vel egentlig tro at plastrør er det billigste... Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 For bare to bar trykk vil jeg nesten tro vanlig 110 mm avløpsrør i PVC kan brukes, i alle fall om det er nedgravd, eller skjøtene på annen måte blir holdt samlet. Alternativt fins det også 110 mm trykkvannledningsrør i polyetylen, av denne typen. Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 6. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2010 Takker for tipset. Biltema har også begynt å selge 75mm rør, og de er ganske billig... -Mulig det holder, men 100-110mm er vel å foretrekke... Jeg er litt usikker på skjøter, men det er tross alt ikke snakk om det store trykket. 15meter fall (kanskje 20) håper jeg går fint. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå