Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

South og NorthBridge?

Anbefalte innlegg

Ja er ferdig med alt arbeide nå nesten men stusser ennå litt på south og nordbridge, de ligger på hovedkorte som jeg har forstått og funker som knute punkter for traffikken. Men hvordan ser de ut på selve hardware? vansklig å finne ett ordtenlig bilde av de.

Endret av Carlgutt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å sammenligne hub og switch blir ikke helt riktig, det spørs nesten hvordan man sammenligner det.

Det er riktig å si at huben for det meste er erstattet av switchen for tiden. Huben sender informasjonen til alle segmenter som er koblet til, mens switchen kan kodes - hvilken adresse på kretsen skal motta hva.

En svitsj kan være en multikobling, som kan sette opp forbindelser mellom to og to av sine porter, det kan være koblet maskiner i nettverk eller enkeltvis.

Svitsjen styrer datatrafikk mellom noder i et nettverk – f. eks PC – Skriver / Skanner – Fax – Server – generelt internettforbindelser.

Ofte vil svitsjen gi større hastighet enn hub – under forutsetning av at trafikken går mellom stasjoner som er tilkoblet svitsjen. Hub kan også lønne seg hvis man hvis den største andelen av datatrafikken går ut av svitsjen til internett.

Det finnes nyere og avanserte svitsjer som kan dele opp nettverk til f. eks sperrede soner slik som ofte elevene på en skole får – de får tilgang til et nettverk som har grenser for hva de kan gå inn på det, dette er satt opp for å forhindre avvik på arbeid. Disse nettene har også gjerne et administratornett som gjør det mulig å gå inn på alt man vil.

Lykke til :-)

Lenke til kommentar

Tusen takk kristna har god kontroll på dette egentlig fikk bare litt hjernteppe som jeg sa, fikk 5er i fjor, hva fikk du? og hva fikk du i matte egentlig?

neida sorry

Haha, jeg tok privatisteksamen VG1 i år. Fikk 5/4 på den - noe som tilsvarer 5 i standpunkt :-)

Lenke til kommentar

Ja er ferdig med alt arbeide nå nesten men stusser ennå litt på south og nordbridge, de ligger på hovedkorte som jeg har forstått og funker som knute punkter for traffikken. Men hvordan ser de ut på selve hardware? vansklig å finne ett ordtenlig bilde av de.

De ser ut som chipper, i dag er de fleste lukkede som prosessorer, men på litt eldre kan man ofte se på den støpte kjernen, som på gamle prosessorer. De ligger ofte gjemt under en kjøleribbe eller to på hovedkortet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...