Carlgutt Skrevet 15. juni 2010 Del Skrevet 15. juni 2010 (endret) Ja er ferdig med alt arbeide nå nesten men stusser ennå litt på south og nordbridge, de ligger på hovedkorte som jeg har forstått og funker som knute punkter for traffikken. Men hvordan ser de ut på selve hardware? vansklig å finne ett ordtenlig bilde av de. Endret 15. juni 2010 av Carlgutt Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 15. juni 2010 Del Skrevet 15. juni 2010 Med patchepanel menes normalt det panelet hvor alle de interne kablene er koblet fast, du patcher derfra til en switch. Lenke til kommentar
Carlgutt Skrevet 15. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2010 Ja alle nodene i nettverket blir koblet til patchepanelt som igjen er koblet til switchen, sant? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 15. juni 2010 Del Skrevet 15. juni 2010 Mulig det heter noder, jeg sikter til internkablingen fra alle ethernetkontaktene på kontorer etc. Lenke til kommentar
Carlgutt Skrevet 15. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2010 Altså PCer, skrivere, server osv? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 15. juni 2010 Del Skrevet 15. juni 2010 Det kan man jo henge i den andre enden hvis man vil ja. Lenke til kommentar
Kristian2k Skrevet 15. juni 2010 Del Skrevet 15. juni 2010 Å sammenligne hub og switch blir ikke helt riktig, det spørs nesten hvordan man sammenligner det. Det er riktig å si at huben for det meste er erstattet av switchen for tiden. Huben sender informasjonen til alle segmenter som er koblet til, mens switchen kan kodes - hvilken adresse på kretsen skal motta hva. En svitsj kan være en multikobling, som kan sette opp forbindelser mellom to og to av sine porter, det kan være koblet maskiner i nettverk eller enkeltvis. Svitsjen styrer datatrafikk mellom noder i et nettverk – f. eks PC – Skriver / Skanner – Fax – Server – generelt internettforbindelser. Ofte vil svitsjen gi større hastighet enn hub – under forutsetning av at trafikken går mellom stasjoner som er tilkoblet svitsjen. Hub kan også lønne seg hvis man hvis den største andelen av datatrafikken går ut av svitsjen til internett. Det finnes nyere og avanserte svitsjer som kan dele opp nettverk til f. eks sperrede soner slik som ofte elevene på en skole får – de får tilgang til et nettverk som har grenser for hva de kan gå inn på det, dette er satt opp for å forhindre avvik på arbeid. Disse nettene har også gjerne et administratornett som gjør det mulig å gå inn på alt man vil. Lykke til :-) Lenke til kommentar
Carlgutt Skrevet 15. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2010 (endret) Tusen takk kristna har god kontroll på dette egentlig fikk bare litt hjernteppe som jeg sa, fikk 5er i fjor, hva fikk du? og hva fikk du i matte egentlig? neida sorry Endret 15. juni 2010 av Carlgutt Lenke til kommentar
Kristian2k Skrevet 15. juni 2010 Del Skrevet 15. juni 2010 Tusen takk kristna har god kontroll på dette egentlig fikk bare litt hjernteppe som jeg sa, fikk 5er i fjor, hva fikk du? og hva fikk du i matte egentlig? neida sorry Haha, jeg tok privatisteksamen VG1 i år. Fikk 5/4 på den - noe som tilsvarer 5 i standpunkt :-) Lenke til kommentar
Carlgutt Skrevet 15. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2010 5/4 ja mhm vi kan jo late som det da Lenke til kommentar
[StK]Bountyhunter(BF:V) Skrevet 15. juni 2010 Del Skrevet 15. juni 2010 Ser du har fullstendig endret trådens åpnings post og hele innholdet... Jeg ville heller ha latt åpningsposten stå og lagd en ny post nederst i tråden med vidre spørsmål. Over til det du nå lurer på: Southbride og northbridge ser slik ut: http://fastrackcomputing.net/forum/attachment.php?attachmentid=2656&stc=1&d=1204891452 Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 15. juni 2010 Del Skrevet 15. juni 2010 Ja er ferdig med alt arbeide nå nesten men stusser ennå litt på south og nordbridge, de ligger på hovedkorte som jeg har forstått og funker som knute punkter for traffikken. Men hvordan ser de ut på selve hardware? vansklig å finne ett ordtenlig bilde av de. De ser ut som chipper, i dag er de fleste lukkede som prosessorer, men på litt eldre kan man ofte se på den støpte kjernen, som på gamle prosessorer. De ligger ofte gjemt under en kjøleribbe eller to på hovedkortet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå