Gå til innhold

Linux- Hjelp en fersking

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er/var en ihugga Windows-fan, men har nå åpnet øynene for andre OSer også. Vurderer derfor å utforske Linux/Ubutu litt, men har aldri vært borti dette før. Har forstått det slik att det finnes mange versioner, derfor er det første jeg lurer på; hva skal en fersking starte med? Har litt datakunnskaper, men vet ikke om det gjelder Linux også :ermm:

Videre må jo dette installeres også. Er det mulig å dualboote dette med W7 uten alt for mye problemer? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

rtfm. dersom operativsystemet er godt dokumentert, så skal det ikke være noe problem å installere det. jeg bruker Gentoo, og det er etter min erfaring det best dokumenterte og støttete operativsystemet jeg noen gang har brukt. det er dog for folk som ønsker å tilpasse systemet sitt.

dersom full kontroll ikke er noe du higer etter, så kan du forsøke et av de enklere. Linux Mint er bare en par klikk unna å være installert og klar til bruk. det finnes en haug med dokumentasjon (du kan bruke Ubuntu-dokumentasjon). problemet med slike system er at de er ganske kompliserte, og du kan ikke ta problemer på applikasjonsbasis. har du et problem med program x, så kan det skyldes program y - om du skjønner. operativsystem som Linux Mint er enkle å installere, men uhyggelig komplisert "under panseret".

personlig foretrekker jeg et system som jeg selv har satt opp og tilpasset. da er det mye enklere å behandle eventuelle feil som måtte oppstå. men du må nesten velge hva som passer deg best.

Lenke til kommentar

Ubuntu er i de fleste tilfeller et godt valg. Det finnes grensetilfeller der Ubuntu ikke er egnet, men på en moderne PC med moderat mengde systemminne så burde Ubuntu fungere godt.

Merk at det ikke er noen nevneverdig forskjell på maskinvarestøtten i de ulike Linux-distribusjonene. I hovedsak så kan du dele det inn i distribusjoner som benytter Linux 2.4 eller eldre, eller Linux 2.6. Sistnevnte er den som er vanligst i "mainstream"-distroer, og er (om jeg ikke tar feil) den versjonen som utvikles mest aktivt.

Valget av distribusjon begrenser deg ikke i forhold til å "lære Linux". Mange vil påstå at bruk av Slackware og lignende gir deg bedre læringsutbytte. Ubuntu, Fedora og lignende har et betraktelig mer komplisert programvareoppsett ut av boksen, og dette gjør terskelen for å kjenne systemet "ut og inn" en del høyere. Men det betyr ikke noe annet enn at du må være kjent med mer programvare for å "kunne" Ubuntu.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar

Hvis du skal resize win7 partisjonen så burde den defragmenteres først i windows. Er litt usikker på hvor bra ntfs-resizeren i ubuntu installeren har blitt, men det går nok bra.

Bare husk 3 ting:

BACKUP, BACKUP og BACKUP

Hvis noe skulle skje under installasjon (ting som kan skje under hvilken som helst OS installasjon, ikke bare linux) som gjør at du mister data så er backup gull verdt

Lenke til kommentar

Vurderer derfor å utforske Linux/Ubutu litt, men har aldri vært borti dette før. Har forstått det slik att det finnes mange versioner, derfor er det første jeg lurer på; hva skal en fersking starte med?

Tror det i mange tilfeller er greit å utforske et par ganger med live-CD før du eventuelt bestemmer deg for å installere for å se om det er av interesse.

Om du først har installert på egen partisjon kan det bli noe knot med avinstallering, dumt om du f.eks. nettopp har installert Linux og finner ut at det ikke er noe for deg.

Du kan også installere via WUBI, da installeres og avinstalleres Ubuntu eller Mint i Windows slik du er vandt med å installere programmer. Da vil du også få muligheten til å velge mellom Ubuntu og Windows under oppstart, og det vil være enklere å avinstallere. Det som skjer her er at Ubuntu eller Mint tar over en plass på Windows-partisjonen.

Virtualisering kan også være greit om du ønsker å sitte i Windows og dra frem et vindu og leke litt med Ubuntu mens du har Windows-skrivebordet tilgjengelig.

Videre må jo dette installeres også. Er det mulig å dualboote dette med W7 uten alt for mye problemer? :)

Skal ikke være noe problem det. Sitter på bærbar med Windows 7 og Linux her nå.

Vel, nå i starten så vil jeg ha ting rimelig lett siden jeg ikke kan en dritt for å si det slik. Men jeg er samtidig ute etter å lære. Er Ubuntu å anbefale da?

Vil påstå at Linux Mint er det absolut enkleste valget om man ønsker et så komplett system som mulig, selv om ikke Ubuntu henger langt etter.

Linux Mint har en rekke programmer i pakkebrønnene som ikke finnes i Ubuntu. Om du huker av et par bokser i Software Sources får du også tilgang til getdeb og playdeb sitt utvalg også.

En annen fordel er at Mint også kommer med støtte for avspilling av krypterte-DVD-er, Flash og en rekke multimediaformater. Det kommer også med SIN Java ferdig installert. Mye av dette kan installeres via pakken ubuntu-restricted-extras i Ubuntu, men da ingen krypterte-DVD-er-støtte, og det er en åpen versjon av Java som blir installert, ikke SUN sin. Den åpne varsjonen av Java kan føre til at ikke alle nettbanker fungerer som de skal ved innlogging. SUN Java kan selvfølgelig også installeres i Ubuntu.

Om du ikke ønsker å bruke Gnome, kan PCLinuxOS være et alternativ som benytter KDE.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Installerte Ubnutu i går kveld, men rakk ikke si ifra siden mamma kom opp trappen rett etter jeg var ferdig :tease:

Noen ting jeg bør gjøre nå? Instillinger som er lure å endre på?

Og en ting til.. er det mulig å flytte "x" i vinduene fra venstre side og bort til høyre? Umulig å vende seg til det! :!:

Lenke til kommentar

Installerte Ubnutu i går kveld, men rakk ikke si ifra siden mamma kom opp trappen rett etter jeg var ferdig :tease:

Noen ting jeg bør gjøre nå? Instillinger som er lure å endre på?

Og en ting til.. er det mulig å flytte "x" i vinduene fra venstre side og bort til høyre? Umulig å vende seg til det! laugh.gif

For min del er det nå helt fjernt å ha vindusknappene på høyre side. Det er en vanesak. Ubuntu.crewet har flyttet de dit for en grunn, nemlig at det kommer implementasjoner på høyresiden i 10.10 som kommer i oktober. Er bare å venne seg til at knappene er på venstresiden.

Lenke til kommentar

Jeg installerte Ubuntu 10.04 LTS 64bit, i går for første gangen og har kommet litt på vei.

Hvis du har en harddisk er det lurt å defragmentere og legge data i begynnelsen av harddisken, slik at Ubuntu ved installering kan krympe Windows os'et og legge inn Ubuntu bakover. Jeg prøvde å først krympe harddisken manuelt, men dette ble visst ikke gjenkjent automatisk så jeg bare lot Ubuntu lage rom selv. Man taster inn hvor mange MB som skal brukes (eller så var det bare en slider man drar i, husker ikke).

Det er viktig ved installering, å se på den fargefulle bar'en nederst på skjermen. Den viser hvor du installerer Ubuntu, og man kan dra i en slider for å sette av antall MB for den nye partisjonen som settes inn.

Det er mulig å gjøre ting mer manuelt, men jeg endte da med en meny jeg ikke skjønte mye av, og jeg valgte å ikke bruke denne avanserte menyen.

Ubuntu 10.04 ble lagt inn på harddisk nr2, så jeg passet på å ikke tulle med Vista OS. Øh, jeg husker ikke nøyaktig hvilket valg jeg valgte. Det var i uansett ikke det avanserte valget.

Det er viktig å følge med på de små bokstavene når en forsøker å se hvilken harddisk som er hva, og ta gjerne en omstart hvis du er usikker, uten å installere.

Jeg greide ikke å installere Ubuntu 10.04 før jeg hadde koblet av skjerm nr 2 og koblet skjerm nr 1 i den øverste slot'en på Radeon kortet mitt. Så koblet jeg på skjerm nr2 seinere. Jeg har lykkes i å legge til rette to skjermer, men lurer på om jeg må installere de nyeste gfx driverne for å kunne få det helt slik jeg vil. Akkurat nå kan jeg ikke dra vindu fra skjerm 1 til skjerm 2. De er liksom separate enheter. Hvis jeg satte de to skjermene til å være en stor dekstop som i Vista, så fikk jeg vansker med å utnytte maks resolusjon på den ene skjermen. Mulig at dette skyldes litt eldre Ati drivere, som kan kobles på i menyen like etter installering.

GNU GRUB (GNU grand unified bootloader) har fungert bra etter installering. Jeg fikk tilogmed installert dette selv om jeg hadde på systemet en sånn nyere WD green 4k EARS disk. Moro å se at Ubuntu leser alle folderne på harddiskene jeg har brukt sammen med Vista.

For å få lyd, måtte jeg hehe legge til dette i en config fil:

Først åpne en bestemt fil i terminal:

gksudo gedit /etc/modprobe.d/alsa-base.conf <-- åpner tekst editor

Legge til på slutten av tekstfila:

options snd-hda-intel model=6stack

Jeg måtte lese av et sted at jeg hadde:

snd-hda-intel

Og så leste jeg et sted at jeg måtte bruke:

6stack

Jeg har lyd bak på pc'en men ikke foran, mye mulig at jeg har kobla fra kablene inne i kabinettet, pga litt spraking fra tidligere når jeg brukte Vista.

Her er ubuntu tråden min om audio problemet som jeg fiksa:

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1514643

---

Jeg har også fått installert Opera 10.10 64bit forresten, litt triksing med et par menyer. Ikke sikker på om jeg burde installere flash, siden støtten ikke er god så vidt jeg har skjønt, men jeg skal visst kunne installere Java tror jeg.

Endret av Decoman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...