Gå til innhold

Helbredet - alltid "noen andre"

Anbefalte innlegg

Så vondt å høre.

Kan bare snakke for meg selv, men jeg husker veldig godt at jeg prøvde en liiiiten melkesjokoladebit etter at SVP ba for meg. Hadde jeg da fått vondt i magen hadde jeg tenkt at jeg ikke ble helbredet og jeg ville holdt meg helt unna melk (og alt det andre jeg ikke tålte).

Tenk på det, dersom du føler smerte så føler du dette fordi hjernen sender og mottar signaler som gjør at du opplever dette som smerte. Dette er det meget enkelt for hjernen å omgå dersom den vil gjøre det. Og mange forskjellige ting kan forårsake at akkurat dette skjer. Noe som er meget godt dokumentert. Placebo er ikke innbilning, det er en dokumentert effekt som bør forskes på og ikke legges under tabu.

Den type "helbredelse" der sykdom/symptomer ikke forsvinner, men den syke skal leve som om man er frisk "for man må bare tro sterkt nok, så blir man frisk" har jeg ingenting til overs for. Enten blir man helbredet eller så blir man ikke.

Ellers så blir man aldri helbredet, men at kroppen gjør det selv. Noe som igjen er godt dokumentert.

Da jeg ringte SVP sa han at han ikke lovet helbredelse (han kan jo heller ikke helbrede, det er Gud som gjør det) og at det IKKE kom an på MIN tro, så jeg tviler på at det var han som ga moren din instrukser om å ikke ta medisiner.

Han ga ikke moren min instrukser, men han fortalte at Jesus og Gud skulle helbrede henne og at dette allerede var gjort. Dette var årsaken til at hun nektet for videre behandling. Svein Magne Pedersen kan snakke med Gud like godt som jeg kan.

Det positive for din mor må jo være at hun fant Jesus og kunne dø i troen på ham. Det Gud først og fremst vil for oss er at vi skal bli frelst.

Nei, det positive hadde vært dersom hun hadde gitt slipp lenge før. Og ikke tviholdt på at Jesus skulle redde henne. Hennes tro var i dette tilfellet ren tortur.

Dersom vi vil kan vi jo nevne hvilke helbredelser placebo faktisk HAR gjort. Ta virus, forkjølelser og influensa som et godt eksempel. Vorteviruset er noe som er fysisk og som er meget vanskelig å bli kvitt. Vorteviruset tar over hudceller og får disse til å dele seg i rekortfart. Dermed oppstår det vi ser som en vorte. Grunnen til at virus er vanskelig for kroppen å bli kvitt, spesielt vortevirus er fordi viruset skjuler seg i kroppens egne celler. Dermed er det vanskelig for immunforsvarer å legge merke til det.

Så, hvordan i all verden er det mulig å helbrede dette ved å gni en fleskesvor på vorta og deretter grave den ned? Eller fylle en kopp vann og legge den i måneskinn, eller at noen kjøper vortene av deg? Du skulle ikke tro dette er mulig? Men likevel er det godt dokumentert at dette faktisk ER tilfellet. Hva er forklaringen? Jo, placebo selvfølgelig.

Placebo er ingen magisk greie. Det er en effekt hvor vår egen overbevisning skaper fysiske reaksjoner i kroppen som deretter påvirker immunforsvaret. Som oftest er den mest logiske forklaringen den faktiske forklaringen. Hvorfor trekke inn Gud når det overhodet ikke er behov for det?

Jeg har tro på placebo jeg ;)

Jeg hadde prøvd flere ting, og jeg hadde vel like stor/liten tro på det som på helbredelse. Jeg prøvde mange forskjellige produkter for å stabilisere magen, både fra apotek og helsekost. Jeg prøvde massasje av tarmene. Jeg prøvde kostomlegging. Jeg prøvde akupunktur. Jeg prøvde sonterapi. Jeg husker ikke alt jeg prøvde, men det var mye!! Ingenting hjalp i korte perioder engang! Jeg hadde ikke bare smerter i magen, men ekstrem diaré/forstoppelse og feber. Hver gang jeg satt på do reiste håra seg på armer og ben, for det gjorde så vondt.

Hvorfor akkurat helbreldelse i Jesu navn virket på meg vet ikke jeg, men det var nå helbredelser trådstarter spurte om da! Jeg kunne like gjerne blitt frisk av probiotika eller noe annet, men det virket som sagt ikke på meg. Men når jeg først ble helbredet i Jesu navn, så gir jeg ære til Jesus.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har tro på placebo jeg ;)

Her skal jeg til og med overgå deg, for jeg er helt sikker på at placebo effenkten virker jeg.... :)

Dette er faktisk et av de største problemene jeg har støtt på som skeptikker, for placebo effekten griper ikke meg så lett nettopp på grunn av min iboende skeptikk om du skjønner hva jeg mener. Jeg er nemlig skeptisk til ALT, også ting jeg får av leger (som må gjennom en ganske grundig "sjekk" av det de skal gi til meg av tabletter, for jeg vil vite ALT av bi effekter, senskader også videre FØR jeg tar en eneste pille i min munn).

Og i og med at skepsisen aldri tillater meg å bare "tro" på ting bare for å tro det vil nok placebo ha en mindre effekt på meg enn på de som ikke er skeptiske vil jeg tro... Gitt at ikke situasjonen var av en sånn art at jeg "ville" tro da... Men selv da dukker nok det lille bustete skepsis hode frem og ødelegger... Så ja, en kan kanskje si jeg er litt misunnerlig på de som ikke er så skeptiske på dette området... he he

Lenke til kommentar

Du trodde jo på Jesus i utgangspunktet? Tro kan flytte fjell, og i hodet til en troende person er Jesus eller den skikkelsen som representerer troen, langt sterkere enn noe man kan finne på helsekost.

Ja, det gjorde jeg. Men man er ikke en personlig kristen bare fordi man er født inn i en kristen familie/et kristent miljø, men det er klart jeg hadde min barnetro. Tro er noe man må komme til personlig selv. På den tiden jeg ble helbredet hadde jeg ikke noen sterk tro. Det å virkelig tro på Gud var veldig vanskelig for meg og noe jeg har fått nåde til å gripe i den senere tid.

Jeg ble også bedt for av andre svært troende kristne (en gruppe mennesker, en gang), uten at det hjalp.

Lenke til kommentar

Du trodde jo på Jesus i utgangspunktet? Tro kan flytte fjell, og i hodet til en troende person er Jesus eller den skikkelsen som representerer troen, langt sterkere enn noe man kan finne på helsekost.

Ja, det gjorde jeg. Men man er ikke en personlig kristen bare fordi man er født inn i en kristen familie/et kristent miljø, men det er klart jeg hadde min barnetro. Tro er noe man må komme til personlig selv. På den tiden jeg ble helbredet hadde jeg ikke noen sterk tro. Det å virkelig tro på Gud var veldig vanskelig for meg og noe jeg har fått nåde til å gripe i den senere tid.

Jeg ble også bedt for av andre svært troende kristne (en gruppe mennesker, en gang), uten at det hjalp.

Vel, det kan faktisk ha vært tilfeldig også, at du ble helbredet ;) Klart det kan virke som om det virkelig ikke var tilfellet, men fantastiske ting skjer hver eneste dag. Til tross for utrolig dårlige odds.

Lenke til kommentar

Du kan jo prøve å be for at en stein skal flytte på seg. Så kan jeg prøve å flytte en annen stein med fysiske inngrep så kan vi se hvem som blir først ferdig.

Endret av PantZman
Lenke til kommentar

Du kan jo prøve å be for at en stein skal flytte på seg. Så kan jeg prøve å flytte en annen stein med fysiske inngrep så kan vi se hvem som blir først ferdig.

Forstod ikke helt innlegget ditt. "Tro kan flytte fjell" er jo bare et uttrykk. Mente jo ikke det bokstavelig lissom

Lenke til kommentar

Dette med mirakler er jo litt kinkig. For hvis det skjer flere ganger om dagen slutter vi jo å kalle det et mirakel. Da blir det plutselig "naturlig".

For eksempel gravitasjon. Vi kan beskrive gravitasjon. Men vi vet ikke hva som forårsaker at legemer tiltrekker hverandre over avstand. Hvis gravitasjon hadde oppstått og forsvunnet spontant en gang hvert tiår ville vi kalt det et mirakel. Men siden gravitasjonen eksisterer hele tiden, hver dag (noe som egentlig er enda mer utrolig!) kaller vi den en naturlov.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...