Gå til innhold

Helbredet - alltid "noen andre"

Anbefalte innlegg

Røntgen / catscan + helbredelse uten medisinsk forklaring = helbredelser er bevist.

Ondartet svulst + celleprøve som bekrefter dette + kreften forsvinner uten at vedkommende går på cellegift = helbredelse er bevist.

Avkappet lem + nytt lem = helbredelse er bevist.

Manglende organ + nytt organ = helbredelse er bevist.

Jeg må jo anta at alle mennesker som angivelig har blitt helbredet, faktisk har gått til legen?

Da burde det finnes millioner av dokumenterte lidelser som har forsvunnet.

(Merk at jeg kun referer til sikre diagnoser -- og ikke udokumenterte "sjanse-diagnoser", som diagnosen kreft UTEN celleprøve.)

Det finnes ikke ETT ENESTE tilfelle av veldokumentert sykdom som har blitt helbredet -- SELV om det finnes korrupte kristne leger over hele verden som ØNSKER å bevise helbredelse om så det er løgn.

Ett eksempel på dette med religiøse som lyver for å bevise mirakler er Mor Theresa sitt andre mirakel -- en cyste som kom i forbindelse med tuberkolose, som forsvant sammen med tuberkolosen da kvinnen tok medisinen.

En annen lege diagnoserte cysten som kreft, og vatikanet forsøkte å bruke dette som bevis for at Mor Theresa utførte mirakler og var en helgen.

...

Legevitenskapen kan gjøre ALT dette i dag.

Så hva er i såfall forskjellen mellom legevitenskapen og gud, bortsett fra at legevitenskapen hjelper fler mennesker å bli kvitt smertene sine, og hjelper mennesker med større problemer enn de som angivelig blir helbredet?

De absolutt fleste tilfeller av antatt helbredelse, kommer fra mennesker som tror de er syke, og som etterpå tror de har blitt helbredet.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan ikke bli med på noen test av Guds makt, for jeg er agnostiker, og jeg er ikke så sikker på at menneskene kunne teste Gud som en annen teori. For å sitere bibelen, det som er åndelig må forstås åndelig.

Ja, vi vet jo hvordan testen ville endt... Men jeg har tatt bildene, så hvis noen kristne tar utfordringen... Men det tør de nok ikke. Blir det resultater, er jeg ikke sen om å erkjenne at jeg tok feil.

"Det som er åndelig, må forstås åndelig" oversettes til vanlig norsk slik: "Vi dikter opp en hel haug med tull og tøys, og hvis noen spør etter bevis, sier vi bare... det kan ikke bevises, for det er jo ÅNDELIG, så ædda bædda, vi har rett uansett!!".

Veldig kjekt å kunne finne opp et begrep som per definisjon er uangripelig.

Før du kan begynne å snakke om åndelighet, må du sannsynliggjøre at det finnes en ånd i det hele tatt. Det går ikke an å bortforklare eventyr med et abstrakt begrep som man selv finner opp (og som kan omdefineres fritt etter eget behov og ønske) og som ikke har noe rotfeste i en virkelighet som menneskene kan sanse. Det blir rett og slett bare svindel og bedrag.

Lenke til kommentar

Jeg var kristen en gang i tiden, og gikk mye i et karismatisk kristent miljø. På veldig mange av de samlingene som var i den kirken, hørte jeg nesten hver gang om diverse personer som hadde helbredet andre for diverse sykdommer. Alt ifra dårlig syn til store smerter/skader i et kne. Alltid hørte jeg og de andre i kirken om helbredelser - om personer utenfor kirken, og som kun et team på en liten del av kirken visste hvem var. Aldri har jeg hørt om oppfølging av disse personene, og hvordan det har gått med dem siden. Det har alltid vært en "one-shot" greier - og hørte aldri om "helbredelsen" funket over et lengre tidsløp. Personlig har jeg aldri opplevd en helbredelse som faktisk har funket. Har blitt "helbredet" for kraftig hodepine en gang, men den "helbredelsen" funket bare de 30 første sekundene etter denne såkalte helbredelsen. Har hørt om noen i kirken som er blitt helbredet for diverse skader i den kirken jeg gikk i, men jeg har sett på de i tvil i ettertid - i og med at disse personene som ble "helbredet" aldri nevnte at de hadde disse skadene/smertene på forhånd, før vi hørte om at de var blitt helbredet. Og jeg har aldri hørt spesifike helbredelses-historier der noen personer uten en kristen tro har blitt helbredet. Det har kun vært historier der personer som har vært kristen lenge (eller nettopp blitt kristen) som har blitt helbredet av andre kristne. Har aldri hørt om en kristen som har helbredet en ateist, muslim eller en buddhist. Noe som jeg finner merkelig.

Det som jeg synes er litt merkelig ved guddommelig helbredelse, er at jeg kun har vært vitne til en eneste helbredelse som faktisk funket - og det var av en healer som ikke trodde på noen spesifik gud. Var en i den nære familien som ble født med en kronisk sykdom, og denne sykdommen er blitt klasifisert av leger av en av de sykdommene som overhodet ikke kan helbredes ved medisiner og operasjoner - kun holdes i sjakk. Legene hadde gjort alt hva de kunne for å gjøre tilværelsen for ham i familien min det gjaldt bedre, men det gikk fremdeles ikke "bra" med ham i den forstand. Til slutt bestemte han seg for å forsøke en healer som en siste utvei - og det funket. Han ble kvitt en uhelbredelig sykdom. Alt det healeren sa når behandlingen var ferdig; "Gå og takk den du vil takke".

Tenk om han karen her hadde vært kristen. Da hadde Gud vært god http://www.vg.no/nyheter/utrolige-historier/artikkel.php?artid=10009016

Det er en ting som kan irritere meg litt med kristne. Hvis de 100% tror på helbredelse og på Gud, så har de en tendens til å komme med kommentaren, enten at de sier eller tenker det; "Takk Gud for at jeg er blitt frisk igjen". Det er aldri legene som får credit i de tilfellene.

Endret av Gayatri-mantra
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Lol.

Må si jeg er skuffet over mangelen på overbeviste kristne som deltar i tråden her. Totalt mangel på historier som ikke gjelder "noen andre" Veien bibelskole har tydeligvis ikke lyst å kommentere noe her, som jeg har purret dem på ...

Seriøst? Du forventer svar her?

Og med det mener jeg ikke at du ikke får svar fordi dette bare er tull, men fordi tråden her ikke akkurat inviterer til svar!

Dere er jo en gjeng ulver som venter på et lam, hvor dere etterpå vil partere hele historien, og gjenta i det uendelige hvor dum personen er og hvor feil livssynet h*n har.

Lenke til kommentar

Lol.

Må si jeg er skuffet over mangelen på overbeviste kristne som deltar i tråden her. Totalt mangel på historier som ikke gjelder "noen andre" Veien bibelskole har tydeligvis ikke lyst å kommentere noe her, som jeg har purret dem på ...

Seriøst? Du forventer svar her?

Og med det mener jeg ikke at du ikke får svar fordi dette bare er tull, men fordi tråden her ikke akkurat inviterer til svar!

Dere er jo en gjeng ulver som venter på et lam, hvor dere etterpå vil partere hele historien, og gjenta i det uendelige hvor dum personen er og hvor feil livssynet h*n har.

Hvis helbredelser er så utbredt så mange kristne miljøer vil ha det til, så burde man kunne forvente noen svar her?

Lenke til kommentar

Du leste hele innlegget mitt?

Du får ikke svar når svaret som kommer åpenbart vil få gjennomgå så det holder av samtlige andre som har deltatt i tråden. Men det går jo igjen i de aller fleste trådene i denne delen av forumet, somm er en av grunnen for at jeg ikke henger er noe særlig.

Sprøsmålet i førsteinnlegget er et åpent spørrende sprøsmål, men alt det som kommer etter viser jo bare at man ikke er ute etter svar fordi man luerer på noe. Men for å fortelle den som svarer at; "Nei du tar helt feil og nå skal jeg fortelle deg hvorfor"

Lenke til kommentar

Du får ikke svar når svaret som kommer åpenbart vil få gjennomgå så det holder av samtlige andre som har deltatt i tråden. Men det går jo igjen i de aller fleste trådene i denne delen av forumet, somm er en av grunnen for at jeg ikke henger er noe særlig.

Sprøsmålet i førsteinnlegget er et åpent spørrende sprøsmål, men alt det som kommer etter viser jo bare at man ikke er ute etter svar fordi man luerer på noe. Men for å fortelle den som svarer at; "Nei du tar helt feil og nå skal jeg fortelle deg hvorfor"

Enig i det du skriver, det er nok ikke så motiverende for en troende å dele sin historie her, du har ett godt poeng.

Men hvis jeg hadde vært i deres sko, ville jeg gjort mitt ytterste og motbevise de tullete skeptikerne her :)

Endret av Tenklitt
Lenke til kommentar

Nei, jeg har aldri blitt helbredet og tror vel ikke noe særlig på alternativ medisin. Jeg går kanskje litt utenfor temaet nå, men jeg tror at om du er overbevist om at du kommer til å bli bedre av noe alternativt - da blir du det også. Tro gjør mye.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Dere snakker mest om kristne kvakksalvere?

Men hva tror dere om ikke-kristne, som helbereder, men ikke tar penger for det? Ok, jeg sikter spesielt til snåsamannen her. Er han en bløff? Får meg ikke til å tro det.. Men så er jeg i utgangspunktet veldig skeptisk.

Og dette har ingenting med gud å gjøre, det er så typisk at hele den diuskusjonen dreier seg om gud og kristendom.

Lenke til kommentar

Enig i det du skriver, det er nok ikke så motiverende for en troende å dele sin historie her, du har ett godt poeng.

Men hvis jeg hadde vært i deres sko, ville jeg gjort mitt ytterste og motbevise de tullete skeptikerne her :)

Det kommer helt ann på hvordan du ser det, det er ikke alle som har behovet for å vinne en diskusjon.

Vil forøvrig vise til dette innlegget som er vel verdt å lese.

Så vil jeg sakse ut en quote fra samme tråd;

“Whenever you have truth it must be given with love, or the message and the messenger will be rejected” Mahatma Gandhi

Her er det en del som feiler, Dawkins inkludert, noe jeg tror er hans svakeste punkt.

Men nok OT fra meg.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke bli med på noen test av Guds makt, for jeg er agnostiker, og jeg er ikke så sikker på at menneskene kunne teste Gud som en annen teori. For å sitere bibelen, det som er åndelig må forstås åndelig.

Ja, vi vet jo hvordan testen ville endt... Men jeg har tatt bildene, så hvis noen kristne tar utfordringen... Men det tør de nok ikke. Blir det resultater, er jeg ikke sen om å erkjenne at jeg tok feil.

Tviler på det er noen kristne som tror de kan diktere Gud til å bevise noe for andre. Litt av konseptet i kristendommen er jo at man forholder seg til Gud i tro. I kristen tenkning er tro det samme som visshet, men slett ikke det samme som synlig bevis. Jesus kritiserte forøvrig stadig folk for å kreve alskens tegn.

"Det som er åndelig, må forstås åndelig" oversettes til vanlig norsk slik: "Vi dikter opp en hel haug med tull og tøys, og hvis noen spør etter bevis, sier vi bare... det kan ikke bevises, for det er jo ÅNDELIG, så ædda bædda, vi har rett uansett!!".

Veldig kjekt å kunne finne opp et begrep som per definisjon er uangripelig.

Det er ikke slik jeg mener det i det hele tatt. Jeg er åpen for at det finnes en åndelig realitet, men jeg forventer ikke å kunne måle denne realiteten med tall eller fotografier, det blir som å måle melk i meter.

En lege kan ikke bekrefte en guddommelig helbredelse, han kan bare bekrefte at noe har skjedd som han ikke kan forklare. Det er du selv som evt. kommer til tro.

Hva med deg, tror du det finnes noe som helst utover det som kan måles og ses?

Før du kan begynne å snakke om åndelighet, må du sannsynliggjøre at det finnes en ånd i det hele tatt. Det går ikke an å bortforklare eventyr med et abstrakt begrep som man selv finner opp (og som kan omdefineres fritt etter eget behov og ønske) og som ikke har noe rotfeste i en virkelighet som menneskene kan sanse. Det blir rett og slett bare svindel og bedrag.
Åndelighet er ikke min oppfinnelse... :)

For å kunne snakke med DEG om åndelighet, må jeg kanskje bevise den først. Det kan jeg ikke. Men hvis jeg tror, og snakker med en annen som tror, så er det ikke noe problem. Da snakker vi på et plan du egentlig ikke er i stand til å fatte.

Lenke til kommentar

Har en kristen kompiss, en god kompiss av meg. Han er av typen som liker å være barsk.

Historien:

Han stupte fra 12 meter, alltid går greit, men en gang falt han på magen og lå 25 min i bånn av dammen. Ca. 5-6 meter dypt. Ble reddet av dykkere da kom fram.

Vet ikke om hjertet hadde stoppet eller ei, men han var i koma i flere uker.

Når jeg besøkte han på sykehuset da han hadde våknet - husket han meg så vidt.

Den dag idag er han helt normal igjen og har ingen varige mén.

PS! Jeg er muslim og tror at det var meningen at han ikke skulle dø akkurat der og da.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Har en kristen kompiss, en god kompiss av meg. Han er av typen som liker å være barsk.

Historien:

Han stupte fra 12 meter, alltid går greit, men en gang falt han på magen og lå 25 min i bånn av dammen. Ca. 5-6 meter dypt. Ble reddet av dykkere da kom fram.

Vet ikke om hjertet hadde stoppet eller ei, men han var i koma i flere uker.

Når jeg besøkte han på sykehuset da han hadde våknet - husket han meg så vidt.

Den dag idag er han helt normal igjen og har ingen varige mén.

PS! Jeg er muslim og tror at det var meningen at han ikke skulle dø akkurat der og da.

Det var ikke noe mirakel, men noe som skjer med jevne mellomrom. Det som reddet han var at han lå på 6 meters dyp, der temperaturen i vannet er ganske lav.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Stemmer, men ved lav temperatur reduseres kroppens stoffskifte og oksygenforbruk, som gir en bedre sjangse for gjenopplivning og større sjangse for at hjerneskader ikke oppstår.

Lenke til kommentar

Mener du at han hadde flaks, uten noe mirakler involvert, eller mener du at han ble reddet av en gud? I så fall, hvorfor stoppet ikke bare denne guden han fra å lande på magen, hvorfor tok det flere uker med legebehandling før han kom seg igjen, og hvilken gud er det snakk om? Den muslimske eller den kristne? Jeg vet at det i bunn og grunn er samme gud, men mitt inntrykk av begge to er at de ikke er særlig interressert i å redde mennesker som tilhører andre religioner.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mener du at han hadde flaks, uten noe mirakler involvert, eller mener du at han ble reddet av en gud? I så fall, hvorfor stoppet ikke bare denne guden han fra å lande på magen, hvorfor tok det flere uker med legebehandling før han kom seg igjen, og hvilken gud er det snakk om? Den muslimske eller den kristne? Jeg vet at det i bunn og grunn er samme gud, men mitt inntrykk av begge to er at de ikke er særlig interressert i å redde mennesker som tilhører andre religioner.

1. Jeg mener han ble reddet av Gud/Allah.

2. Vet ikke.

3. Vi snakker om den samme Gud.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...