Gå til innhold

Helbredet - alltid "noen andre"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kikker litt på en NRK produsert video her, som tar for seg noen vitnesbyrd... http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/5065

 

De to første sakene.. her er det mennesker som stiller opp på en TVsending som handler om helbredelser:

 

Stian ble helbredet fra ett sår i ryggen, men veskeansamlinger viste seg kort tid etter.

 

David ba for sin kreftsyke mor - som døde. Men troen på Jesus har bare styrket seg..

 

Go figure

 

Ps, Svein "Cash" Magne Pedersen er også med her, litt uti..

Endret av vlesknet
Lenke til kommentar

Forsker videre på dette med helbredelser... Ingen svar fra Veien Bibelskole enda, vedrørende det jeg skrev om ett par poster opp.

 

Det er forresten ufattelig fascinerende å høre Svein Magne Pedersen forklare i en NRK dokumentar, at mirakler skjer i hvert møte, men at journalistene dessverre alltid går FØR miraklene skjer, pga deadlines og slikt. Er ikke dette direkte komisk? Jeg ler, mens jeg gråter litt når folk faktisk synes dette er ett genuint argument for hvorfor ingenting enda er bevist.

http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/311111/

 

"journalistene går alltid før miraklene kommer.." fniis...muwhahahahhahahaaaaa

 

Ja, han har med seg journalistene på ett møte, rett etter denne kommentaren hans over, og det skjedde mange mirakler, som han forklarer i slutten av videoen... "selv om de ikke er like synlige som når folk blir fri fra rullestoler, så er de like store mirakler.. Folk ble helbredet for øresus, nakkeskader osv.."

 

Fnis?

 

Men nok fnising. Er det fortsatt ingen som ønsker å dele sin historie her? Noen som er blitt helbredet?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Avgjørende forskjeller

 

Når vi studerer Bibelen, finner vi mange avgjørende forskjeller mellom de helbredelser Bibelen forteller om, og de helbredelser som blir utført i dag. Jesus og hans disipler tok seg for eksempel aldri betalt for å helbrede. Jesus lærte: «For intet har dere fått det, for intet skal dere gi det.» Matteus 10: 8. På den måten fulgte de Elisjas eksempel. Han ville ikke ta imot en gave fra en mann som het Na’aman, som han helbredet for spedalskhet. (2. Kongebok 5: 1, 14—16) Når de som helbreder ved bønn i dag, tar seg betalt for å helbrede, ignorerer de derfor denne bibelske presedens.

 

Det er også verdt å merke seg at de helbredelser som ble utført i bibelsk tid, var enten spontane eller inntraff i løpet av kort tid. Da apostelen Peter så en mann «som hadde vært lam hele sitt liv,» sa han til ham: «I Jesu Kristi, nasareerens navn befaler jeg deg: Reis deg og gå!» Beretningen forteller videre: «Straks fikk han styrke i føttene og anklene, han sprang opp, kunne stå og gikk så omkring.» Apostlenes gjerninger 3: 1—8. Du kan selv lese om andre eksempler i Apostlenes gjerninger 5: 15, 16 og 14: 8—10.

 

Til sammenligning tar det ofte dager, uker eller måneder før slike helbredelser som blir utført i dag, inntreffer. Det er også verdt å merke seg at slike som helbreder ved bønn, ofte er tilbøyelige til å konsentrere seg om sykdommer av funksjonell art, for eksempel blindhet, lammelse eller døvhet — lidelser som til sine tider har en psykologisk bakgrunn. Kirurgen Paul Brand sier: «Når det foreligger et ubestridelig faktum av organisk art, når en person for eksempel mangler et ben, et øye eller hårsekker, inntreffer det sjelden mirakler.» Jesus helbredet imidlertid «alle sykdommer og plager», også lidelser av organisk art, for eksempel en vissen hånd. — Matteus 9: 35; Markus 3: 3—5, EN.

 

’Du mangler tro!’

 

Tragisk nok er det mange mennesker med alvorlige sykdommer som drar på ’helbredelseskorstog’ og vender tilbake like syke som før. De som helbreder ved bønn, bortforklarer slike mislykkede forsøk ved å si: «De mangler tro!» Dette smaker imidlertid av bedrageri. Som dr. William Nolen påpeker: «I motsetning til vanlige leger trenger ikke en psykisk helbreder å påta seg ansvaret når helbredelsene ikke lykkes. Jeg må tilstå at jeg godt kunne tenke meg å bli fritatt for et slikt ansvar når jeg møter en pasient som jeg ikke kan kurere.»

 

Verken Guds profeter, Jesus eller Jesu disipler trengte noen gang å komme med den unnskyldning at en syk mann ikke ble helbredet fordi han manglet tro. Det er sant at mangel på tro kan ha begrenset antallet av dem som kom for å bli helbredet, men de som kom, ble alltid fullstendig helbredet. — Markus 6: 5, 6.

 

I virkeligheten ble noen som tydeligvis manglet tro, helbredet. Na’aman, hærføreren for de syriske styrker, trodde for eksempel ikke at han kunne bli helbredet for spedalskhet på den måten profeten Elisja anviste. Det var først etter at han var blitt helbredet, at han innrømmet: «Nå vet jeg at det ikke finnes noen Gud på hele jorden uten i Israel.» (2. Kongebok 5: 11—13, 15) Dermed faller de dårlige unnskyldninger dagens helbredere kommer med, til jorden.

 

Helbredelse — en gave som opphørte

 

Men er det ikke så at den mirakuløse gaven å helbrede var vanlig blant de første kristne? (1. Korinter 12: 9) Jo, men det var en god grunn til at det fant sted mirakler på den tiden. Det kjødelige Israel var Guds utvalgte folk i 1500 år, men i det første århundre av vår tidsregning ble Israel forkastet på grunn av mangel på tro og ble erstattet av den nye kristne menighet. De første kristne trengte spesiell hjelp for å bli styrket i troen og for å vise verden at de hadde Guds støtte.

 

Det var derfor de mirakuløse gaver, deriblant helbredelse, ble gitt den kristne menighet i dens barndom. Disse mirakuløse gavene tjente som «et tegn» for dem som ikke trodde, og som et middel til å bygge opp troen hos de troende. (1. Korinter 14: 22) Nå, nesten 2000 år senere, befinner imidlertid ikke kristendommen seg lenger i sin barndom. (Jevnfør 1. Korinter 13: 9—13.) Bibelen har vært fullført lenge og finnes i millioner av eksemplarer. Så sanne kristne kan i dag med letthet vise at de har støtte for det de lærer, i Bibelen, og veilede de vantro ut fra den. Mirakuløse tegn er ikke lenger nødvendige.

 

Paulus sa videre at overnaturlige gaver skulle «opphøre». 1. Korinter 13: 8. Slike gaver ble bare gitt videre direkte eller i nærvær av Kristi Jesu apostler. (Apostlenes gjerninger 8: 18—20; 10: 44—46; 19: 6) Etter apostlenes død opphørte de mirakuløse tegnene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kan du forklare nærmere hva du legger i forskjellen på lammelse og en vissen hånd? Hvorfor er helbredelsen av det ene mer guddommelig enn det andre? Hele argumentasjonen din virker lite overbevisende. Hvorfor er du så opptatt av å forvare at undre som ble begått på Jesus tid er tilforlatelige, mens de som skal skje i dag er humbug? Jeg antar at du innser at dagens helbredere er lette å gjennomskue, mens de som skjedde for 2000 år siden ikke kan etterprøves. Det er pussig at Guds opptreden på jorden begrenser seg til en 30 års periode for 2000 år siden.

Lenke til kommentar

Det burde være mulig å teste, og det er direkte merkelig at ikke det finnes noen totalt overbeviste kristne som kunne tenke seg å bevise det en gang for alle. Mange helbredelsespredikanter har referanselister lange som vonde år, men altså ingen som konkret kan bevises. Latterlig.

 

Blir kvalm av slike som feks Benny Hinn, $200.000.000 i året drar organisasjonen hans inn i kollekter osv fra mennesker som desperat ønsker å vise sin tro (gjennom lommeboken) til Gud, i håp for ett mirakel. (kilde: Dokumentar om Benny Hinn)

Endret av Tenklitt
Lenke til kommentar

Stemmer. En NRK dokumentar intervjuet en kar som hadde stor tro på at sin mor skulle bli helbredet fra kreften. Da hun døde av kreft, ble troen til Gud enda sterkere.. Go figure

 

Selvfølgelig blir troen sterker, det var dette som virkelig var guds mening, han trengte dama der oppe... Dette er slik kristne mennesker tenker, jeg tenker; hva skal gud med denne kjerringa, hvor mange milliarder kjerringer der oppe kan ikke slukke guds begjæringer?

 

Når man tror noe er virkelig, og spesielt gud så gjør man det man kan for å tilpasse alt som skjer, slik at det passer med troen. Dette har blitt gjort i alle år.

 

 

 

Når det gjelder helbredelser og de som tror på dette så slår det meg at disse folkene aldri stusser over den mengden folk som har ett ben som er kortere enn den andre som regel er den som blir helbredet. Selvom jeg viser de hvordan denne bløffen utføres så tror de fortsatt gud har en finger med i spillet. GO figure.

 

Det virker for meg som kristne og andre religiøse har veeeeldig vondt for å gi fra seg troen, og iogmed at vi vet så mye som det vi vet så må jeg nesten konkludere med at det er av ren desperasjon

 

Edit: frykten for å dø altså, jeg som ateist er ikke redd for å dø, men de fleste kristne jeg prater med er redd for døden, hvorfor? De skal jo få det så mye bedre når de endelig dauer og kommer til sin skaper...

Endret av McHalvorsen
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ikke meningen å gå til personangrep her, men siden jeg skrev tidligere om Veien bibelskole (fortsatt ikke hørt noe fra dem) så kikket jeg kjapt på Facebook profilen til han karen som skriver om helbredelsen av kurderen i rullestol:

 

heal.jpg

 

Det er patetisk når folk holder på slikt, skriver facebook oppdateringer om slik, som det skulle være dagligdags.

 

B-E-V-I-S-E-R takk. Ingen leger som vil bli verdensskjent som første i historien til å bekrefte helbredelser? Lege Ole Olsen ville jo fått navnet sitt foreviget. De neste hundre årene blir bøker om "Olsenismen" skrevet, heder, ære.. osv.. PLEASE.. jeg blir kvalm..

Lenke til kommentar
Det eksisterer ikke et eneste dokumentert tilfelle av guddommelig helbredelse gjennom hele menneskehetens historie.
Mulig det, men hva teller som et "dokumentert tilfelle av guddommelig helbredelse"? Hvordan i huleste skal noen dokumentere at det er Gud som har grepet inn? Om noen blir spontant friske, vil den kristne sikkert gi Gud æren, mens du ganske sikkert vil avfeie det som tilfeldig eller placebo eller noe slikt.

 

Det er ikke mye av det vi tror på som har med beviser å gjøre uansett. F.eks tror du sikkert ikke på matematiske regler eller naturvitenskapelige lover fordi noen har bevist det for deg, men fordi det er det folk flest rundt deg tror, og det står i lærebøker osv. På sett og vis koker det aller meste av vår kunnskap ned til tro og antagelser.

Lenke til kommentar
Det eksisterer ikke et eneste dokumentert tilfelle av guddommelig helbredelse gjennom hele menneskehetens historie.
Mulig det, men hva teller som et "dokumentert tilfelle av guddommelig helbredelse"? Hvordan i huleste skal noen dokumentere at det er Gud som har grepet inn? Om noen blir spontant friske, vil den kristne sikkert gi Gud æren, mens du ganske sikkert vil avfeie det som tilfeldig eller placebo eller noe slikt.

 

Det er ikke mye av det vi tror på som har med beviser å gjøre uansett. F.eks tror du sikkert ikke på matematiske regler eller naturvitenskapelige lover fordi noen har bevist det for deg, men fordi det er det folk flest rundt deg tror, og det står i lærebøker osv. På sett og vis koker det aller meste av vår kunnskap ned til tro og antagelser.

 

Jeg blander meg inn her :)

 

Jeg tar to epler. Spiser ett. Teoretisk sett kan man da si 2-1 = 1. Jeg teller eplene jeg har igjen (=1) teori bekreftet.

 

Gravitasjonsteorien: Store objekter tiltrekker mindre objekter. Jeg kaster noe i luften (feks eplet jeg ikke spiste) og det faller i bakken, teori bekrefter.

 

Jeg hører ørten historier om folk som er helbredet, døde som vekkes til live.. Ikke kom her og si at vi skeptikere er for ignorante til å tro på det, og det er derfor vi ikke tror på "bevisene" Hvilke beviser spør jeg da? Finnes det noen beviser? Nei, det gjør faktisk ikke det.

 

Placebo effekten fungerer for noen. Men jeg er ikke så stokk dum at jeg hadde skyldt på placebo effekten hvis jeg egenhendig hadde sett en fot vokse ut. Det skjer enkelt og greit ikke, det er derfor det aldri kan bekreftes heller.

Endret av Tenklitt
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke bli med på noen test av Guds makt, for jeg er agnostiker, og jeg er ikke så sikker på at menneskene kunne teste Gud som en annen teori. For å sitere bibelen, det som er åndelig må forstås åndelig.

 

Poenget er at man alltid tolker ting ut fra hva man allerede tror (og sikkert i stor grad ut fra hva man ønsker å tro. Der den troende ser et tegn fra Gud, ser skeptikeren bare tilfeldigheter. Men som deg, ser jeg også at disse miraklene, spesielt helbredelser, skjer med "noen andre" i de aller fleste tilfeller. Men så er det også ett og annet som skjer som rett og slett virker for usannsynlig til å være tilfeldig. Det er lett å avfeie at det spøker i et hus langt borte, men om du opplever det selv er du kanskje ikke så sikker lenger. Og det er helt håpløst å prøve å bevise for noen andre at det har skjedd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...