Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Oppsigelsestid - Deltidsjobb

+azo

Anbefalte innlegg

Hei forum :)

Jeg har planer om å si opp min stilling som butikkmedarbeider(deltids stilling), for å reise til Bergen for og så å begynne på studier. Jeg har varslet min arbeidsgiver i over et halvt år nå, så arbeidsgiveren er klar over at jeg har planer om å slutte.

På kontrakten min står det 3 måneders oppsigelsestid, noe som jeg reagerte litt på. Som det ikke er 100% sikkert om jeg skal reise opp til Bergen nå til sommeren enda, så har jeg valgt og vente med å levere en oppsigelse til jeg får svar på mine eksamener(22.06.2010).

Men det jeg lurte på var om at det er er lov å gi en deltidsansatt 3 måneders oppsigelse tid? Jeg har dessverre ikke mulighet til å jobbe ut de 3 månedene om jeg skulle reise til Bergen for å studere. Som jeg nevnte så har jeg varslet min arbeidsgiver i god tid, men i og med at vi har hatt en del misnøye ved arbeidsplassen vår så er ikke jeg den eneste som slutter. Dermed er jeg redd for at arbeidsgiveren min kommer til å presse oppsigelse tiden min, og si at jeg må jobbe ut denne perioden pga. manglende arbeidskraft.

// azo

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Neeesten det samme.

Men du kan jo gjøre dette da;

Bruk egenmelding så mange dager du har.

Jobb overtid så ofte du kan(Ta ut dette som ferie e.l senere)

Ta ut feriedager

Å si opp så fort som mulig, virker som du vil vekk uansett?

Endret av Sk!ppy
Lenke til kommentar

Jeg kommer uansett til å si opp arbeidskontrakten min ja. Men jeg ønsker ikke å stå uten jobb om det skulle bli til å vente enda et år før jeg går til studier.

Var bare fra min far og andre kjente at dem mente det ikke var lovlig å sette en oppsigelse tid på 3 måneder ved en deltids jobb.

Om det må være nødvendig kan det være jeg kan få sykemelding pga. en kronisk sykdom jeg har. Men håper ikke at det blir nødvendig og ty til slike ting.

Takk for all hjelp uansett.

Lenke til kommentar

Neeesten det samme.

Vi oppmuntrer vel ikke til trygdemisbruk, vel?

Er det ikke kun arbeidsgiver det går utover med tanke på egenmeldinger?

Neineineineinei! Jeg oppfordrer aldri til noe som ikke er meningen og gjøre.

Lenke til kommentar

Neeesten det samme.

Er det mindre misbruk hvis det er arbeidsgiver det går ut over?

Lenke til kommentar

Neeesten det samme.

Er det mindre misbruk hvis det er arbeidsgiver det går ut over?

Nei.

Lenke til kommentar

Såvidt jeg kan se fra Arbeidsmiljøloven § 15-3 er det lov å avtale lengre oppsigelsesfrist en den vanlige 1 måned.

Men jeg lurer heller på hva som skjer hvis TS ganske enkelt informerer arbeidsgiver om at han ikke kommer til å møte på jobb etter en bestemt dato. Eller bare slutter å møte på jobb uten varsel. Kan han bli erstatningsansvarlig på en eller annen måte? Eller er det verste som skjer at han blir avskjediget og får dette på en eventuell attest?

Endret av Ståle Nordlie
Lenke til kommentar

Men jeg lurer heller på hva som skjer hvis TS ganske enkelt informerer arbeidsgiver om at han ikke kommer til å møte på jobb etter en bestemt dato. Eller bare slutter å møte på jobb uten varsel. Kan han bli erstatningsansvarlig på en eller annen måte? Eller er det verste som skjer at han blir avskjediget og får dette på en eventuell attest?

Han vil kunne bli erstatningsansvarlig for merkostnadene ved å få en erstatter for ham, ja. Dette kan trekkes direkte i hans lønn, jfr arbeidsmiljøloven § 14-15 annet ledd bokstav e.

Arbeidsgiver kan normalt ikke kreve å få skrive at vedkommende har fantegått på en attest. Men dette er det veier rundt.

Lenke til kommentar

Han vil kunne bli erstatningsansvarlig for merkostnadene ved å få en erstatter for ham, ja. Dette kan trekkes direkte i hans lønn, jfr arbeidsmiljøloven § 14-15 annet ledd bokstav e.

Godt svar.

Spørsmålet blir da hvor mye det teoretisk sett kan bli snakk om. Dersom TS sier fra på forhånd, slik at arbeidsgiver har mulighet til å skaffe en ny arbeidstaker, kan jeg ikke se at noen stor erstatning kan bli aktuelt. Kostnadene med å finne ny ansatt kommer jo uansett, bare en måned eller to senere hvis TS slutter etter full oppsigelsestid.

Arbeidsgiver kan normalt ikke kreve å få skrive at vedkommende har fantegått på en attest. Men dette er det veier rundt.

Ja, men selve avskjedigelsen kan komme på attesten (§ 15-15 punkt 3).

(Når jeg tenker over det ville det i mange tilfeller være bedre om arbeidsgiver hadde hatt lov til å si hvorfor arbeidstaker ble avskjediget. "Jeg måtte slutte før oppsigelsestiden gikk ut fordi jeg skulle gå på skole" er en forståelig forklaring på hvorfor en attest sier at noen ikke møtte på jobb. Mens hvis det bare står "avskjediget" kan det være snakk om tyveri, narkotikabruk, øksemord eller hva som helst. Og en arbeidsgiver har sjelden noen mulighet til å kontroller en arbeidssøkers forklaring.)

Lenke til kommentar

Godt svar.

Spørsmålet blir da hvor mye det teoretisk sett kan bli snakk om. Dersom TS sier fra på forhånd, slik at arbeidsgiver har mulighet til å skaffe en ny arbeidstaker, kan jeg ikke se at noen stor erstatning kan bli aktuelt. Kostnadene med å finne ny ansatt kommer jo uansett, bare en måned eller to senere hvis TS slutter etter full oppsigelsestid.

Det er snakk om merkostnadene, altså differansen mellom kostnadene som hadde påløpt seg ved å ha TS på jobb og kostnadene ved å måtte hente inn en ny arbeidstaker på kort varsel eller dekke inn arbeidskraften. At kostnadene hadde kommet uansett er ikke relevant i så måte - arbeidstaker vil ha fremtvunget kostnadene på et annet tidspunkt enn planlagt og dermed ødelagt for bedriftens økonomiske planlegging. Dersom man ikke finner en ny ansatt på kort varsel kan det hende andre ansatte må pålegges overtid m.m.

Her som ellers i erstatningsretten gjelder den alminnelige tapsbegrensningsplikt.

Ja, men selve avskjedigelsen kan komme på attesten (§ 15-15 punkt 3).

Spørs om vilkårene for å avskjedige er oppfylt, det.

Lenke til kommentar

Hvor lenge har du vært ansatt der du jobber? Mange bedrifter har varierende oppsigelsestid avhenging av hvor lenge du har vært ansatt. Hva står det i arbeidskontrakten din?

Jeg har jobbet ved arbeidsplassen min i 3 år nå. Men min nåværende kontrakt ble skrevet for ca. ett halvt år siden. Dette pga. eierbytte i mars i fjor. Da overtagelsen ble satt i gang fikk vi besked om at lønnen kom til å bli satt ned, men vi fikk aldri noen nye kontrakter. Etter flere konfrontasjoner med sjefen med papirer som viser dette ikke var lov med mindre det ble skrevet nye kontrakter overså min arbeidsgiver dette til vi gikk samlet inn for å møte arbeidstageren og truet med å gå til arbeidstilsynet om hun ikke fikk sjekka dette. Dagen etterpå fikk jeg besked om at det stemte det jeg hadde advart om, og vi fikk utbetalt det vi skulle ha fått utbetalt fra disse månedene. Dermed ble det skrevet nye kontrakter 23.09.2009, som da ende i 3 måneders oppsigelse.

Endret av +Azo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...