Gå til innhold

Tenkte jeg skulle kjøpe telezoom, men er i tvil på hva jeg skal kjøpe....


Anbefalte innlegg

Jeg har et Nikon D90 med 18-105 objektiv(kit-objektiv). Så tenke jeg å kjøpe noe med litt større brennvidde. Etter å ha kikket litt rundt på nettet fant jeg ut at Nikon 70-300vr ville vært et bra valg til å supplementere min 18-105.

Men så klarte samboeren min å lage en liten ripe i glasset på kit-objektivet, det syns nesten ikke på bilder, bare når jeg zoomer veldig inn på bildet. Men det irriterer meg,

å jeg vil ha et nytt uten ripe.

Så kommer dilemmaet mitt, skal jeg kjøpe nytt 18-105 og en 70-300, eller skal jeg kjøpe et nikon 18-200, eller sigma 18-250 eller en av tamrons sine tilsvarende??

 

Eller har noen andre forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville ha vurdert å "leve med" ripen hvis den er så ubetydelig som du sier. 18-105 er et meget godt objektiv sett i forhold til prisen.

 

Hvis jeg først skulle erstatte normalzoomen, ville jeg ha vurdert en 16-85 VR da den har noe mer vidvinkel, som iallfall jeg synes er praktisk i mange sammenhenger. Utover denne egenskapen og noe bedre bygge-kvalitet, er ikke 16-85 særlig bedre enn 18-105, vurdert etter min "praktiske bruk" som enkelte her på forumet liker å si.

 

18-200 ville jeg ha droppet og heller dekket telebehovet med et dedikert objektiv som f.eks. 70-300 VR som du nevner. Det er meget bra fra 70-200+ men taper seg litt opp mot 300mm.

Lenke til kommentar

I fall du tror du kan leve uten OS, kan Sigmas 50-150 eller Tokinas 50-135 være verdt en titt. Fordelen med disse i forhold til 70-200-zoomer er størrelse/vekt og at de "starter" på 50mm istedet for 70. Den åpenbare ulempen er at de har kortere teleende og ikke kan benyttes på 35mm/FX. Mange regner det som en fin byttehandel, i hvertfall finner jeg både størrelse og 20mm ekstra i den vide enden svært anvendelig.

Lenke til kommentar

Har fått låne ein sigma 70-200 uten os, er veldig imponert etter de første timene....

 

Hvordan syns du fokushastigheten er på sigma 70-200? Har også et D90 og er på utkikk etter et telezoom med f/2.8. Har et nikkor 18-200 som jeg er veldig fornøyd med og som er kjekkt å ha når man vil bære lett. Men vil ha et med bedre lysstyrke i tillegg. Vurderer derfor også et sigma 70-200, men har prøvd et sigma 18-125 OS HMS og syns ikke HMS var like stille og rask som nikon sin fokusmotor, men med f/2,8 blir vel fokushastigheten raskere?? Har et nikkor 50mm f/1.8 som jeg synes fokuserer raskt. Skulle gjerne hatt et telezoom som fokuserte like raskt!

Lenke til kommentar

...

Men så klarte samboeren min å lage en liten ripe i glasset på kit-objektivet, det syns nesten ikke på bilder, bare når jeg zoomer veldig inn på bildet. Men det irriterer meg,

...

 

Hvordan ser dette ut på bildene da? Og er du helt sikker på at det ikke er snakk om støv på sensoren?

Lenke til kommentar

Uten å kunne garantere at det er der fortsatt, så så jeg et Nikon 80-200 af-s i veldig god stand hos Interfoto i går.

Prisen på det var 8000,-

Det er stort, det er tungt, og det er veldig veldig bra.

 

Interfoto har en AF-D 80-200 f:2.8 til 4.000,- Den burde være fin på D90 selv om den begynner å bli gammel. Nyoverhalt står det så..

 

http://interfoto.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=28922

Lenke til kommentar

Jeg synes Sigmas 70-200/2.8 har en ganske bra balanse mellom ulike ønskelige egenskaper for en rask zoom, så hvis du synes du kan gjøre deg god nytte av den, er den en veldig god kandidat. Og den vil på mange måter være komplementær både til 18-200 VR og 70-300 VR - det er utstyr for ulike bruksområder. Jeg ville beholdt normalzoomen inntil videre, og lagt til en lyssterk zoom. Hvis du ikke er ute etter stor rekkevidde, er jo Sigmas 50-150/2.8 (eller Tokinas tlsvarende) også et nydelig alternativ. (Jeg "omgikk" DX-begrensningen på 50-150-Sigmaen ved å sette på en 1.4x Sigma TC - da hadde jeg en helt grei og lett 70-210/4 på FX.)

Lenke til kommentar
Sigma 70-200/2,8 (den gamle uten OS) er (nesten) innenfor den prisklassen, se hos Japan Photo, FotoVideo.
Ja, har tenkt litt på den, men vil ha noe med vr/os.

Hvis du skal ha VR i den prisklassen må du nok ned på f/4-5,6 og da går jo vinninga opp i spinninga. De 2 ekstra blendertrinnene du får i teleenden med 70-200 f/2,8 gir deg så mye kortere lukkertid at det gir like stabile bilder som f/5,6 med VR. Husk også at stor blenderåpning er overlegent VR fordi du får mulighet til å bruke smalere DOF og får ikke bare låst kamerarystelser, men også bevegelser i motivet.

 

Jeg ville kjøpt en (17/18)-(50/55)mm pluss 70-300mm. Brennviddeområdet 55-70 er ikke det mest nødvendige.

Digresjon: Jeg har 9 objektiver og ennå ikke noe som dekker 55-70 mm. :)

Lenke til kommentar

Men så klarte samboeren min å lage en liten ripe i glasset på kit-objektivet, det syns nesten ikke på bilder, bare når jeg zoomer veldig inn på bildet. Men det irriterer meg,

å jeg vil ha et nytt uten ripe.

Tror ikke på at du kan se det på bilder - det skulle i så fall vært på _bakerste_ linseelement. En ripe på frontelementet vil eventuelt kun gi litt mer flare i kraftig motlys.

 

Se denne artikkelen - kikk på de to første bildene etter tegn til riper, før du leser resten.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Uten å kunne garantere at det er der fortsatt, så så jeg et Nikon 80-200 af-s i veldig god stand hos Interfoto i går.

Prisen på det var 8000,-

Det er stort, det er tungt, og det er veldig veldig bra.

 

Jeg kan garantere at det var strøkent og ikke er der lenger :-). Prisen var også 7200 og ikke 8000 som det stod på lappen :-). Det ligger et sånt på bruktmarkedet til foto.no til 7000 (lå der i går). Kan anbefale dette objektivet. Skikkelig solid og og bra.

 

Har ingen erfaring med sigma objektivet, men hadde en 50-150 før. Var bra den, men dette nikon objektivet er ett hakk bedre.

Endret av Renzir
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...