Gå til innhold

Hvordan bør hjemmesiden bygges opp?

Anbefalte innlegg

I forbindelse med nytt domene og ferdig videregående skole, så har jeg tenkt å lage et nytt design til hjemmesiden min (sjekk gjerne den gamle..)

Trenger egentlig bare noen tips angående planleggingen.. Hvordan bør den bygges opp med tanke på størrelse, piksler osv.? Den gamle siden min var midstilt slik at den passet akkurat til 800x600. Er det bedre slik hw.no har det? At alt egentlig er venstrestilt? Eller bør det ikke være noen fast størrelse, men at alt bør justeres etter den besøkendes skjermoppløsning?

Ellers vil jeg gjerne ha tips til hvordan siden kan bli litt mer "morsom" enn den gamle. Har dere noen sider jeg kan surfe innom for tips og inspirasjon?

Det skal også implementeres et phpBB2-forum samt en form for bildegalleri, så det kan bli spennende.

Som sagt, jeg tar i mot alle relevante tips og kommentarer med stor takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til dere to som har svart..; jeg er klar over at den nåværende hjemmesiden er litt kjedelig, tom, lilla og firkantet. Det er jo derfor jeg vil forandre på den.

Håpet egentlig på tips om selve designet. Litt størrelser o.l. kanskje.. Trenger ikke så mye kommentare på den gamle - heller tips om den nye.. :)

Lenke til kommentar
Trenger egentlig bare noen tips angående planleggingen.. Hvordan bør den bygges opp med tanke på størrelse, piksler osv.? Den gamle siden min var midstilt slik at den passet akkurat til 800x600. Er det bedre slik hw.no har det? At alt egentlig er venstrestilt? Eller bør det ikke være noen fast størrelse, men at alt bør justeres etter den besøkendes skjermoppløsning?

Dette lurer jeg også veldig på hvordan jeg gjør.. :roll: *need help*

Lenke til kommentar

hvis du bruker masse bilder (bakgrunner o.l.) kan det være å kanskje lage siden til 800*600, men hvis du har en totalt bildefri side og heller lager designet i css er det jo veldig lett å sette skjermen din til 640*480 sjekker hvordan det ser ut der og sette alle bredde verdier i % istedenfor faste verdier. feks hvis den dekker hele skjerm bredden sett:

body {

width: 100%;

left: 0%;

right: 0%;

}

skal du ha midtstilt og den dekker halvparten

body{

width: 50%;

left: 25%;

right: 25%;

}

nå vet jeg ikke hvor kjent du er med html, jeg skriver i xhtml1.1 som jeg mener er en bedre standard og der er et normalt oppsett

<?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1"?>

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.1//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml11/DTD/xhtml11-strict.dtd">

<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" xml:lang="en">

<head>

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=ISO-8859-1" />

<title>magikern.sytes.net/welcome/</title>

<link rel="stylesheet" type="text/css" media="screen" href="style.css" />

</head>

<body>

<h1></h1>

<h2></h2>

<div class="menu"></div>

<div class="main">

<p class="footer"></p>

</div>

</body>

</html>

nå kan man jo selvfølgelig gjøre dette på mange andre måter også, men det er noen grunnregler som er greie å følge:

1.

ha alltid en doctype helt i starten som beskriver hvilket språk siden er skrevet i.

2.

legg alt som har med css title meta o.l. i head

3. siden de fleste websider består av flere sider og man stort sett alltid bruker samme design på alle sidene er det smartest å ha css i en ekstern fil som kalles i alle filene.

4.

<h1> skal bare brukes til å navngi siden (domenenavn e.l.)

<h2> skal bare brukes til å navngi undersider (home, about, etc etc)

<h3> <h4> <h5> etc er til over skrifter og bruker alltid i stigende rekkefølge inni hverandre.

i html trenger man ikke avslutte alle tager dette er derimot påbudt i xhtml (eks: <br /> istedenfor <br>)...

for mer info les på www.w3schools.com.

Lenke til kommentar

kom på noen ting til sånn i farten:

aldri bruk mer enn 3 skrifttyper på en side, hold deg til skrifttyper som er standard i de mest kjente browsere så folk slipper å laste ned fonter(da bare mister du besøkende)

pass på at farger du bruker matcher hverandre [http://www.colorschemer.com/online.html] kan hjelpe deg langt på vei der...

hvorvidt du har venstre midt eller høyrestilt kommer helt an på designet ditt, men det ser som regel best å bruke det samme over hele siden..

og husk masse skrift er som regel lettest å lese i sort på hvit bakgrunn.

det desidert værste jeg har sett er knallrød skrift på sort bakgrunn...

frames synes jeg personlig bare er forferdelig irriterende, og tables er fine til kalendere og skjemaer, men på hjemmesider o.l. bruker man <div> og css.

edit: titta på den gamle sida de nå og jeg synes egentlig den så veldig bra ut, selvom fargen på menyen ikke akkurat er yndlingsfargen min, men her så det bra ut...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...