Gå til innhold

Anbefal meg kjøleblokker til mitt nye system

Anbefalte innlegg

Heisann folkens!

Gammel traver på forumet og gamle Overklokking.no, men har fortsatt til gode å bygge eget komplett vannkjølingsystem til min stasjonære.

Jeg bygger ny maskin i disse dager, og som gammel casemodder skal jeg gjøre noe ekstra ut av det, som gjør hele kjølingsopplegget litt mer komplisert.

Idéen er som følger:

Jeg lager en ramme ála en vinduskarm. Inni denne plasserer jeg to glassplater, med ca-størrelse 1x1 meter. Disse settes med et lite mellomrom som tettes med silikon. På oversiden legger jeg inn ett stålrør med påkoblingsnippel som skal fôre sjiktet i mellom med vann. På baksiden av den bakre glassplaten monterer jeg en plakat (usikkert hva slags) med evt. bakgrunnsbelysning.

I bunnen blir det avrenning.

Dere skjønner tegninga, jeg skal lage et "kunstig" vindu hvor det alltid regner. Dette skal da stå bak pc-skjermene mine, som et slags alternativ til vindu.

Vannet kommer selvfølgelig fra kjølesystemet og vil delvis fungere som en stor radiator.

Ett av mine spørsmål er om det er noen der ute som kan gi noe kvalifisert gjetning på hvor mye varme en slik flate kan gi fra seg.

Oppsett som skal kjøles ned;

Asus Maximus III

Intel i7-860

GTX 480 1536 MB

Corsair SSD

Western HDD

8 GB RAM (husker ikke farta hvilke)

Jeg ønsker innspill på hvilke kjøleblokker som kan være passende. Jeg antar store dimensjoner er best siden jeg må ha en del ekstra løftehøyde på pumpa for å klare høydeforskjell + friksjon i systemet.

Hvordan vil et slikt system "balansere" seg selv - vil jeg få problemer med at den pumpes ut vann for fort av "vinduet" mitt, samt at det danner seg luftbobler som lager mye lyd?

Bør jeg ha egen radiator for å sikre at jeg får optimal kjøling?

(Jeg planlegger selvfølgelig litt overklokking..;)

Jeg har sett litt rundt hos FrozenCPU og Aquatuning og funnet et par kandidater for GPU og CPU, men siden det er lenge siden mitt forrige eksperiment med vann og kjøling ønsker jeg innspill! Spesielt med tanke på at dette er noe som jeg da gjerne vil ha i daglig bruk.

Flyttbarhet er også et nøkkelord, så et system med hurtigkoblinger av noe slag som gjør det enkelt å ta med seg en sjelden gang i blant er å foretrekke...

Kjør debatt!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil anbefale en radiator som grunnlag for kjølingen. Jeg vet ikke hvor mye varme en slik løsning tar unna, men skal du klokke er det kjekt å ha litt i bakhånd ;) Du kan jo vurdere passive løsninger.

Av blokker er det disse som gjelder, i sine respektive segmenter:

http://www.aquatuning.de/product_info.php/info/p7484_Watercool-HK-CPU-LGA1156-Rev--3-0-LC.html

http://www.aquatuning.de/product_info.php/info/p8632_EK-Water-Blocks-EK-Supreme-HF-Acetal-Nickel-universal--775-1156-1oe-AM2-AM3-939-XEON-.html

Lenke til kommentar

Sant nok, ingen grunn til å male seg inn i et hjørne, selv om det gir nok en motstandskoeffisient i systemet.

Hvilke pumper bør jeg se nærmere på? Har ikke så mye peil på hvor mye løftehøyde man taper gjennom hvert ledd, men det er jo en del. Reell løftehøyde kan fort bli så mye som 2 meter, så jeg ville tro det dobbelte må være et minimum?

Lenke til kommentar

Oppsett som skal kjøles ned;

Asus Maximus III

Intel i7-860

GTX 480 1536 MB

Corsair SSD

Western HDD

8 GB RAM (husker ikke farta hvilke)

EK fullboard blokk

EK supreme HF full nikkel eller Kobber, evt heatkiller 3.0

mange produsenter å velge mellom på skjermkortet.

SSD blir vel ikke varm ?

mange av blokkene som er for kjøling av harddisk inneholder aluminium som bør ungås, selv om alu er anodisert

MIPS ramkjøler duger om du har ram som passer til denne, det vil si kjøletoppen på ram kan skrus av

Lenke til kommentar

Takk for tipset, det er noe av det samme som jeg har sett på så langt :-)

Vet ikke hvordan varmeutvikling er på SSD nei, det er vel kanskje ikke all verden?

Men HDD blir ihvertfall å kjøle ned tenker jeg. Jeg minnes noen radiatorer av typen Black Ice fra "gamle dager" - er det fortsatt disse som rocker brakka eller er det noe nytt som jeg bør titte på ? :)

Lenke til kommentar

Det er idag så liten forskjell på radiatorene, at dersom du går for HW Labs, EK, Feser, XSPC eller Swiftech (kunne ramsa opp fler, men du skjønner tegninga) - så er man safe uansett.

SSD er det rett og slett ingen som helst vits å kjøle på vann. Det tror jeg faktisk vil virke mot sin hensikt :p

Lenke til kommentar

Det er idag så liten forskjell på radiatorene, at dersom du går for HW Labs, EK, Feser, XSPC eller Swiftech (kunne ramsa opp fler, men du skjønner tegninga) - så er man safe uansett.

SSD er det rett og slett ingen som helst vits å kjøle på vann. Det tror jeg faktisk vil virke mot sin hensikt :p

Kjøle ssd blir bare en ekstra omvei for vannet å gå, de blir ikke så varm at det gjør noe. Vannkjøle hdd derimot.

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...