тurbonєℓℓo Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 Vi vet jo at han ikke helbreder en dritt (så langt er det KUN antagelser og ikke bevis at det står en gud bak...), men det er ofte helbredelser folk som er religiøse holder opp som "bevis" for sin tro og det er derfor lettest å begynne med det... Å spørre etter bevis, sykehus journaler osv er religiøse ikke spesielt gode på dessverre, for ikke tørr de å spørre og ikke vil de spørre heller... De vil mye heller godta at slik ER det enn faktisk å sjekke det noe videre... Det er slik man blir når man ikke evner å forstå hvorfor man bør kreve bevis for ting, SPESIELT for mirakuløse hendelser... DE trenger faktisk mirakuløse bevis også.... Men ingen tror at gud helbreder alt annet enn amputasjoner nei... Hvor har du det i fra? Så langt har ikke gud helbredet en dritt... Kun innbildning og placebo, det er alt... Og hvorfor er det ingen som spør seg hvorfor gud lar folk bli syke i det hele tatt? Er det showoff? Han må liksom kjekke seg litt for de som allerede tror på ham, er det slik? Dette har ingenting med når ateister spør hvorfor Gud ikke helbreder amputees. Hva er det som får ateister til å tro at han helbreder noenting til å begynne med, hvorfor angriper de amputees som noe særtilfelle? Fordi det er mest synlig... Det er et bedre argument, enn "hvorfor helbreder ikke Gud en vond arm", "forkjølelse", "stiv nakke", "vond byll", og så videre... Forstår du virkelig ikke dette? Det er ekstremt oppsiktsvekkende at et slikt spørsmål stilles av en ateist. Om kristne har påstått at mange andre sykdommer har blitt helbredet, gir ikke dette grunnlag for en ateist å spørre særegent hvorfor amputees ikke blir helbredet, det fins jo ikke bevis for noen andre sykdommer heller. Det er en klokkeklar bjelle som ringer her, hvordan forsvarer du et slikt spørsmål? Som over... Blir ikke akkurat henrykt over denne formen for argumentasjon. Det sier seg jo selv at ateister ikke tror på overnaturlig helbredelse, og at spørsmålet om amputasjon blir et spørsmål til de troende som da tror på helbredelse etc. men som helt sikkert også har sine grenser for hva de kan tro... De tyngste og mest desilusjonerte troende vil nok påstå at Gud helbreder amputerte også... Poenget er det at man aldri har hørt om noe tilfelle der Gud angivelig i følge de kristne skal ha helbredet mennesker som har amputert noe... Argumentet brukes som et argument som har til hensikt å vise til at ingen Gud helbreder noe som helst, egentlig, men det ser jo ut til å ha gått deg hus forbi(...) 1 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 Å godta at en person med en sykdom eller lidelse blir frisk av helbredelse, det viser til mangelfull kritisk tankegang. Det er å være "close minded", man har forhåndsbestemt seg for kun en mulighet. Hvis man er kritisk og åpen for alle muligheter så hopper man ikke automatisk til "helbredelse" bare fordi det skjer noe uforklarlig. Lenke til kommentar
vill panda Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 Men du nevner bare gulleplene som en del av Gresk mytologi. Gulleplene er da virkelige nok! Ja jeg kan jo godt snakke om de virkelige gulleplene. De er like hedenske som de greske. Kjærlighetsgudinnen Idunn, gift med Brage, har gulleplene. De gjør at gudene holder seg stadig unge og friske. Loke får seg en flaksetur og henger etter klørne til en mektig ørn. Ørnen er egentlig jotnen Tjatse i forkledning. For å gi Loke en myk landing krever Tjatse at Idunn lures ut av Åsgard, gudeheimen. Loke går med på det og får livet i behold. Til Idunn sier han senere at det er et sted med noen fantastiske epler, ja kanskje enda finere enn gulleplene! Men ta med gulleplene så er det lettere å sammenligne avslutter han med. Loke er flink til å få det som han vil, og Idunn går rett i fella. Tjatse flyr i form av ørnen ned og henter Idunn med seg til sin gård Trymheim i Jotunheim. Resultatet er selvsagt at gudene blir gamle og grå. De lyser til ting og stiller Loke til retten. Etter grove trusler og anklagelser innrømmer Loke. Hans eneste løsning er å gjøre opp for seg. Han får låne en av Freias fuglehammer og flyr selv til Trymheim. Tjatse er ute på sjøen og fisker, så Loke har tid til å bruke magi til å forvandle Idunn til en nøtt som han tar i nebbet. Før de kommer hjem ser de ørnen bak dem. Gudene ser både Loke forkledd som en falk og Tjatse forkledd som ørn fly mot dem. De setter opp en felle der de starter en brann like etter at Loke har passert, og Tjatses fjær tar fyr og ørnen styrter rett ned. Der blir Tjatse drept. Dette er en historie om Idunn og gulleplene, og som du ser så har dette ingenting med din kristne gud å gjøre. Det er hedensk, ikke kristent. Jeg er ikke kristen, jeg er min egen gud noe som mange rundt har oppdaget forlengst. Og ja, jeg kan helbrede, men også få uferdige tunneller til å åpenbare seg som fulgt ferdige! Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 Å godta at en person med en sykdom eller lidelse blir frisk av helbredelse, det viser til mangelfull kritisk tankegang. Det er å være "close minded", man har forhåndsbestemt seg for kun en mulighet. Hvis man er kritisk og åpen for alle muligheter så hopper man ikke automatisk til "helbredelse" bare fordi det skjer noe uforklarlig. Jeg mener det er overtro, enkelt og greit... =) Lenke til kommentar
Quote Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 Jeg ser en viss likhet mellom "overtro" og "mangel på kritisk sans". 5 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 Jeg er ikke kristen, jeg er min egen gud noe som mange rundt har oppdaget forlengst. Og ja, jeg kan helbrede, men også få uferdige tunneller til å åpenbare seg som fulgt ferdige! Da har du ditt livs mulighet til å bevise dine evner. Hvilken uferdige tuneller har du fått til å åpenbare seg som fult ferdige og var de annet en en åpenbaring eller dreide dette seg om fult ferdige og funksjonelle tuneller som er i bruk i dag? Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 Jeg er ikke kristen, jeg er min egen gud noe som mange rundt har oppdaget forlengst. Og ja, jeg kan helbrede, men også få uferdige tunneller til å åpenbare seg som fulgt ferdige! Da er du like fullt hedensk, og så lenge du låner begreper som gullepler fra hedenske religioner så er du inspirert av de. Selv om du bare er en gud. Lenke til kommentar
vill panda Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 Jeg er ikke kristen, jeg er min egen gud noe som mange rundt har oppdaget forlengst. Og ja, jeg kan helbrede, men også få uferdige tunneller til å åpenbare seg som fulgt ferdige! Da er du like fullt hedensk, og så lenge du låner begreper som gullepler fra hedenske religioner så er du inspirert av de. Selv om du bare er en gud. Selvfølgelig, det finnes bare en gud og det er meg! Lenke til kommentar
buormen Skrevet 15. april 2012 Del Skrevet 15. april 2012 De kristnes sharialover? Mht runking uten hender - få deg et kvinnfolk isteden! Akk ja! Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 15. april 2012 Del Skrevet 15. april 2012 (endret) Desverre egner forumets innebygde trend om å komme til felles enighet seg ikke spesielt godt til å diskutere livssyn, da de fleste har sitt eget. Må bare få lov å spørre om det er nødvendig å danne et hylekor, bare fordi man er usikker? Det er bedre å akseptere at man ikke vet, enn å lyve til seg selv om at man vet. Det er ikke farlig å være usikker, heller ikke i vise andre at man er det (dersom det er folk det er verdt å henge med). Mange har kommet langt i livet, uten å lure seg selv til å tro at de vet alt, lykke til Endret 15. april 2012 av Avien 2 Lenke til kommentar
RWS Skrevet 15. april 2012 Del Skrevet 15. april 2012 Desverre egner forumets innebygde trend om å komme til felles enighet seg ikke spesielt godt til å diskutere livssyn, da de fleste har sitt eget. Må bare få lov å spørre om det er nødvendig å danne et hylekor, bare fordi man er usikker? Det er bedre å akseptere at man ikke vet, enn å lyve til seg selv om at man vet. Det er ikke farlig å være usikker, heller ikke i vise andre at man er det (dersom det er folk det er verdt å henge med). Mange har kommet langt i livet, uten å lure seg selv til å tro at de vet alt, lykke til Støttes fullt ut!! Vel talt! La oss heller ledes av kjærlighet guidet av viten og kunnskap... Verden ville vært et langt bedre sted med slike filosofier enn all verdens innbilte guder og den evendelige kranglingen over de innbilte guders penis størrelse... Såpass har da historien vist oss... 2 Lenke til kommentar
buormen Skrevet 15. april 2012 Del Skrevet 15. april 2012 Det er en diskusjon på hvorfor Gud hver dag helbreder diffuse sykdommer. Og hvorfor han ikke helbreder amputasjoner. Det er jo egentlig ganske logisk: Matteus 5,30 "Og om din høyre hånd lokker deg til fall, så hogg den av og kast den fra deg! For det er bedre for deg å miste én kroppsdel enn at hele kroppen kommer til helvete." Det ville jo vært litt upraktisk dersom du fikk lyst til å runke, og kutter av deg hånden, hvis den bare skulle vokse ut igjen.. Gud vet hva han gjør! Han gjør visst det! Lenke til kommentar
SpinozaSittSkjegg Skrevet 17. april 2012 Del Skrevet 17. april 2012 Det er en diskusjon på hvorfor Gud hver dag helbreder diffuse sykdommer. Og hvorfor han ikke helbreder amputasjoner. Det er jo egentlig ganske logisk: Matteus 5,30 "Og om din høyre hånd lokker deg til fall, så hogg den av og kast den fra deg! For det er bedre for deg å miste én kroppsdel enn at hele kroppen kommer til helvete." Det ville jo vært litt upraktisk dersom du fikk lyst til å runke, og kutter av deg hånden, hvis den bare skulle vokse ut igjen.. Gud vet hva han gjør! Da burde det vel være ganske greit hvis han helbredet de med amputerte ben? Gud hadde jo visst det dersom noen hogget av hånden for å unngå runking, da kunne jo Gud med enkelhet unngått å helbrede disse, men gitt tilbake ekstremitetene til resten av folket! Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 19. april 2012 Del Skrevet 19. april 2012 (endret) Desverre egner forumets innebygde trend om å komme til felles enighet seg ikke spesielt godt til å diskutere livssyn, da de fleste har sitt eget. Må bare få lov å spørre om det er nødvendig å danne et hylekor, bare fordi man er usikker? Det er bedre å akseptere at man ikke vet, enn å lyve til seg selv om at man vet. Det er ikke farlig å være usikker, heller ikke i vise andre at man er det (dersom det er folk det er verdt å henge med). Mange har kommet langt i livet, uten å lure seg selv til å tro at de vet alt, lykke til Støttes fullt ut!! Vel talt! La oss heller ledes av kjærlighet guidet av viten og kunnskap... Verden ville vært et langt bedre sted med slike filosofier enn all verdens innbilte guder og den evendelige kranglingen over de innbilte guders penis størrelse... Såpass har da historien vist oss... Jeg er ikke sikker på om vi er helt enige, siden jeg er religiøs. Det som er helt sikkert, er at religionsnakk maner frem skråsikkerhetens tyrranni i ellers fornuftige folk :-) Endret 19. april 2012 av Avien Lenke til kommentar
RWS Skrevet 19. april 2012 Del Skrevet 19. april 2012 Jeg er ikke sikker på om vi er helt enige, siden jeg er religiøs. Å så? Det du skrev er vel ikke mindre riktig av den grunn? Det som er helt sikkert, er at religionsnakk maner frem skråsikkerhetens tyrranni i ellers fornuftige ungdommer :-) Her tar du feil, Det er kjempeviktig å kritisere religion, ikke bare her, men over alt i samfunnet, for hvis dette får stå ubesvart er det ikke måte på hva folk kan finne på. Hvor selvikkert dette er kan vel diskuteres... Det er mulig at vi rett og slett diskuterer dette feil altså... Men takk for ungdom da, selv om jeg er i min andre ungdom... 1 Lenke til kommentar
GRØNÅS Skrevet 19. april 2012 Del Skrevet 19. april 2012 (endret) Det finns tilfellar der Gud faktisk har helbreda amputasjonar. Men det er skjeldne tilfellar. (Redigert pga skriveleif) Endret 19. april 2012 av JarAxe Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 19. april 2012 Del Skrevet 19. april 2012 (endret) Jeg er ikke sikker på om vi er helt enige, siden jeg er religiøs. Å så? Det du skrev er vel ikke mindre riktig av den grunn? Står for det jeg selv sa, men når du tar det til inntekt for ditt syn må jeg få lov å bremse litt Det som er helt sikkert, er at religionsnakk maner frem skråsikkerhetens tyrranni i ellers fornuftige ungdommer :-) Her tar du feil, Det er kjempeviktig å kritisere religion, ikke bare her, men over alt i samfunnet, for hvis dette får stå ubesvart er det ikke måte på hva folk kan finne på. Hvor selvikkert dette er kan vel diskuteres... Det er mulig at vi rett og slett diskuterer dette feil altså...Men takk for ungdom da, selv om jeg er i min andre ungdom... Jeg tolker deg som at du mener at all religion bør avvises av prinsipp. Her er jeg naturlig nok uenig. Samtidig så har dagens verdensreligioner, spesielt de fra midt-østen sterkt behov for kritikk, for å luke ut de delene av den som er sinnsyk, menneskefiendtlig og dessuten ikke i tråd med religionenes opphav. Jeg er redd at den formen for kritikk som du prater om, bare står i veien for konstruktiv kritikk. Man kan ikke forandre religionene, om man alltid sender de religiøse i skyttergravene, slik det er så poppis her på forumet for tiden. Men takk for ungdom da, selv om jeg er i min andre ungdom... Beklager den, er litt miljøskadet av dette forumet Endret 19. april 2012 av Avien Lenke til kommentar
RWS Skrevet 19. april 2012 Del Skrevet 19. april 2012 Står for det jeg selv sa, men når du tar det til inntekt for ditt syn må jeg få lov å bremse litt Så fordi du er kristen kan du ikke dele et syn med en ateist? Jeg tolker deg som at du mener at all religion bør avvises av prinsipp. Her er jeg naturlig nok uenig. Selvfølgelig er du det... Samtidig så har dagens verdensreligioner, spesielt de fra midt-østen sterkt behov for kritikk, for å luke ut de delene av den som er sinnsyk, menneskefiendtlig og dessuten ikke i tråd med religionenes opphav. Jeg er redd at den formen for kritikk som du prater om, bare står i veien for konstruktiv kritikk. Man kan ikke forandre religionene, om man alltid sender de religiøse i skyttergravene, slik det er så poppis her på forumet for tiden. Problemet er at kristendommen er like sinnsyk, med like mange sinnsvake lover, regler påbud og forbud som det islam har, MEN de aller fleste kristne følger dem ikke!!!! De følger isteden sekulære lover og regler i sine liv. Og når du sier at religionene ikke endrer seg tar du feil, for det har nemlig kristendommen i aller høyeste grad gjort. Ikke selve budskapet (som jo er guds ord og derfor ikke til å endres og alt det der...), men hva hver enkelt kristen legger i innholdet har definitivt endret seg i løpet av de siste 200 årene... Kristendom er MYE mykere og frommere i dag enn den noensinne har vært, dette er det av en eller annen grunn bare kristne selv som ikke evner å se, de tror kristendommen alltid har vært slik den fremstår i dag.... Så religion endrer seg jo... Ingen kvinner hadde muligheten til å bli prest for få år siden foreksempel, noe som merkelig nok er humanistenes feil og ikke kristendommen selv, så her har det endret seg. Ingen kristne driver med utstrakt utfrysning av anderledes tenkende, slik de støtt og stadig gjorde før, ingen kristne forbyr andre religioner, slik det første budet pålegger dem å gjøre og som også har blitt gjort oppover... Du har faktisk en hel masse som kristendommen ikke gjennomfører lenger som de ikke ville nølt med å gjort før... Det er bare det at kristne TROR de følger bibelen, de innbiller seg at de lever som jesus, men det er ingen som gjør det, takk og lov. Også kristne følger sekulære lover og regler og holder barbariet de finner i bibelen (som de fleste aldri har lest en dritt om engang) vekk fra sine daglige liv og det skal vi vel alle være glade for, eller? Men du mener altså at det er fånyttes å opplyse folk om at det er stupid å tro blindt på påståtet guder og på det grunnlaget lage lover og regler som stort sett går ut på å behage disse, til nå, høyst imaginære gudene? Vel, der er vi uenige ja... For å tro blindt på noe som helst er idiotisk, å gjøre ting på grunn av den blinde troen er enda verre.... Lenke til kommentar
psadaki Skrevet 30. juli 2012 Del Skrevet 30. juli 2012 http://9gag.com/gag/4750415 Syns denne er veldig fin. Jeg mener ikke å mobbe noens tro, men selv hos et barn ville det gått opp et lys. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå