Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Historie eksamen, mulige oppgaver?

Anbefalte innlegg

Hoy! Har muntlig eksamen i historie i morgen, VG3. Får oppgaven 30 min før eksamen starter..

Læreren sa at vi trekker en oppgave som inneholder en fra norsk historie, og en fra verden. Vi er 6 stk som skal opp, derfor kan vi trekke mellom 3 norske og 3 verdensoppgaver. Han mente at hvis vi tenkte oss om, så skjønte vi hvilke oppgaver vi kunne få. Noen som har noen forslag til oppgavene vi kan få?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hoy! Har muntlig eksamen i historie i morgen, VG3. Får oppgaven 30 min før eksamen starter..

Læreren sa at vi trekker en oppgave som inneholder en fra norsk historie, og en fra verden. Vi er 6 stk som skal opp, derfor kan vi trekke mellom 3 norske og 3 verdensoppgaver. Han mente at hvis vi tenkte oss om, så skjønte vi hvilke oppgaver vi kunne få. Noen som har noen forslag til oppgavene vi kan få?

Vi tro at alle oppgavene starter fra 1. verdenskrig. De tre oppgavene om Norge handler vel om mellomkrigstiden, andre verdenskrig og etterkrigstiden. Når det gjelder verden, så kan det jo komme noe før 1. verdenskrig, men har i hvert fall ikke hørte om noen. Og fokuset pleier å ligge fra 1914. Er ikke sikker på hvor spesifikke oppgaver dere får, men om dere får noe om verden etter 2. VK så blir det i så fall at du må bestemme en krig eller konflikt selv. Garantert minst en oppgave om Nazismen også.

Så kort oppsummert: Norge fra mellomkrigstiden og ut.

Verden: Nazismen, 2. verdenskrig, noe 1. verdenskrig og en bestemt konflikt eller krig etter 2. verdenskrig.

Du får gi beskjed her om hvilke oppgaver det ble..

Endret av Zjukov
Lenke til kommentar

Vi tro at alle oppgavene starter fra 1. verdenskrig. De tre oppgavene om Norge handler vel om mellomkrigstiden, andre verdenskrig og etterkrigstiden. Når det gjelder verden, så kan det jo komme noe før 1. verdenskrig, men har i hvert fall ikke hørte om noen. Og fokuset pleier å ligge fra 1914. Er ikke sikker på hvor spesifikke oppgaver dere får, men om dere får noe om verden etter 2. VK så blir det i så fall at du må bestemme en krig eller konflikt selv. Garantert minst en oppgave om Nazismen også.

Så kort oppsummert: Norge fra mellomkrigstiden og ut.

Verden: Nazismen, 2. verdenskrig, noe 1. verdenskrig og en bestemt konflikt eller krig etter 2. verdenskrig.

Du får gi beskjed her om hvilke oppgaver det ble..

Takker for svar :) Virker realistisk i forhold til hva han sa. Han var vist veldig glad i krig :p

Tror du det blir noe om den kalde krigen?

Føler liksom det er så unødvendig å lese gjennom hele boken, glemmer sikker alt jeg leser uansett. Da synes jeg det er bedre å lese på notater, på konkrete hendelser osv :)

Skal si ifra hvilke oppgaver det ble!

Lenke til kommentar

Den kalde krigen er mulig, men er vel naturlig at det da vil bli linket opp til en spesiell hendelse, som for.eks Cubakrisen. Da vil du vel mest sannsynlig kunne velge.

Fikk oppgavene "Hvordan nullet Hitler ut Versaillestraktaten uten å løsne et eneste skudd?" og "Årsakene til Hamskiftet i Norge på 1850-tallet".

Helt greie oppgaver synes jeg :)

Lenke til kommentar

Den kalde krigen er mulig, men er vel naturlig at det da vil bli linket opp til en spesiell hendelse, som for.eks Cubakrisen. Da vil du vel mest sannsynlig kunne velge.

Fikk oppgavene "Hvordan nullet Hitler ut Versaillestraktaten uten å løsne et eneste skudd?" og "Årsakene til Hamskiftet i Norge på 1850-tallet".

Helt greie oppgaver synes jeg :)

Hitler er en klassiker. Hamskiftet må jeg si overrasket meg litt, men det er jo en del av pensum så. Og det er vel ikke så verst heller.

Hva ble karakteren?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...