Gå til innhold

Problemer med Sigma 150/2.8 + Photoshop

Anbefalte innlegg

Sliter med en ting, tatt det opp før.

Når jeg tar macrobilder med Sigma 150/2.8 ser bildene helt fine ut på kameraskjermen og i faststone, men i Photoshops Camera Raw blir det et kraftig blåskjær i bildet, spesielt i de grå områdene. I Nikon NX og Nikon NX 2 ser bildene helt like ut som på kameraskjermen.

Jeg har hatt dette problemet med D200, D300 og D700 så jeg begynner å tro at det ligger i Photoshops innstillinger der de leser av informasjonen fra kameraet og gjør derretter korreksjoner ut ifra verdier fra produsent av objektiv. Dette problemet har jeg kun hatt med Sigmaen, ingen andre objektiv.

I Photoshop ACR har jeg prøvd alle mulige innstillinger, men så si ingen gjør opp feilen.

Noen som har peiling?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva mener du?

Det er mulig å laste profiler og legge de i en eller annen katalog og så dukker de opp i listen over profiler i ACR.

Har gjort det selv for Olympus kameraene mine.

Syns det er rart at det er slik, at PS ikke klarer akkurat dette objektivet... Sendet bildet til en annen og han fikk akkurat samme resultat. I NX er det som det skal være...

Er enig at det høres litt merkelig ut - men alle objektiver har en fargegjengivelse. Det som sannsynligvis skjer er at ACR profilen ikke stemmer 100% med kamera, og at Sigmaen har samme fargestikk og dermed forsterker feilen. I NX så er fargeoppsett riktig slik at fargestikket til Sigmaen ikke påvirket bildet i samme grad.

Lenke til kommentar

Slik du mente ja, har lagt til masse profiler, men ingen som fjerner problemet helt... rart at det blri så fremtreden på fluene, kan ha noe med fargetempraturen under shoot, da flua er lysegrå og det blå lyset kommer bedre frem i drakta enn på det grønne bladet. får se nå, fant en profil som gjør det helt greit, så med litt ekstra mekking skal jeg klare å unngå mye blått...

Lenke til kommentar

Hadde et lignende problem - farger og lysstyrke ble veldig merkelig i Lightroom og PS i forhold til hvordan det så ut på LCD-skjermen på kameraet. Fant etterhvert ut at jeg hadde lagt inn drivere for PC-skjermen via Windowsupdate - og dermed fått en ny monitor-profil. Det er ikke alle applikasjoner som leser denne monitor-profilen, men PS og Lightroom gjorde tydeligvis det. Fant innstillingene for monitoren og byttet til en sRGB igjen, og problemet var løst.

Jeg valgte også å bytte "Camera Profile" i Lightroom til "Neutral" - den samme settingen jeg har på kameraet. Etter dette får jeg et resultat som er nærmere utseendet på kameraets skjerm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...