Gå til innhold

S-ATA og Linux

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har fått meg en Seagate 160GB 8mb cache S-ATA disk og en Sunsway S-ATA controller. Jeg har også en 60GB som jeg har Win xp på.

Problemet er at når jeg har installert Madrake 9.1 på s-ata disken så får jeg ikke bootet fra S-ata disken. Den vil heller ikke boote når jeg har dradd ut ledningene til IDE disken(60GB xp). Når IDE disken er tilkoblet så booter den bare opp xp.

Håper dere forsto dette. Var litt innvikla.

- Stian Fylkesnes

EDIT: Glemte å nevne at jeg har bare cd1. Jeg MÅ vel ikke ha de andre vel? Har vertfall fått forklart at jeg bare trenger cd1.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Glem det. Jeg fikk det til, til slutt..Innstalerte det på en anne partisjon på IDE disken... Men nå har jeg ett nytt problem. Jeg skulle bak pc'e for å fixe en microfon ledning, og da eg skulle krype vekk fra pc'en så dunket jeg borti pc'en. Da låste den seg og jeg tok en reboot. Da jeg skulle botte Linux etterpå så står det at maskinen ikke ble slått skikkelig av. Så skulle jeg trykke Y før 5 sek hadde gått for å ta en test... men jeg vil ikke det.. Det skjer ingenting.... Det bare står at jeg må trykke Y før 5sek for å ta den testen... Jeg lot pc'en stå på side 17:30 til 22:00, men det samme sto der.... Hva er galt? Skal jeg innstalere Linux på nytt?

Kan foresten boote fra Win XP partisjonen.....

Lenke til kommentar

jeg formaterte osv.... men nå har jeg ett nytt problem... fungerte 2 ganger (men da fikk jeg ikke musen til). da jeg bootet den tredje gangen så bare låser den seg.. i failsafe også!!!

Hva er galt nå da?

Lenke til kommentar

Du kan jo ikke reboote med ctrl+alt+del i linux. bare logge av.. Derfor trykker jeg på "reset" knappen på pc'en... I failsafe står den fast på "finding module ett-eller-annet" og i vanli linux så stopper den på noe "Latin-no" eller noe.

Lenke til kommentar
Du kan jo ikke reboote med ctrl+alt+del i linux. bare logge av.. Derfor trykker jeg på "reset" knappen på pc'en... I failsafe står den fast på "finding module ett-eller-annet" og i vanli linux så stopper den på noe "Latin-no" eller noe.

På alle distroer jeg har prøvd fungerer ctrl-alt-del helt fint. På FreeBSD også, men ikke på NetBSD.

Hvis du rebooter med å trykke reset-knappen, blir filsystemet grusa. Dette er garantert årsaken til problemene dine. Du _må_ stenge ned systemet skikkelig, ellers får du masse problemer. Kjør kommando 'reboot' eller 'init 6' hvis ctrl-alt-del av en eller annen grunn ikke virker.

Hvis du vil at systemet skal takle å bli stengt ned uten skikkelig avslutning, må du i alle fall skru av bruken av buffer-minne på harddisken.

Lenke til kommentar

Hvis systemet låser seg, kan du prøve å boote til single-user mode. Hvis ikke det virker, kan du boote fra en cd (fx knoppix) for å kjøre filsystem-reparasjonsverktøy derifra (fsck for eksempel).

Hvis du har et ferskt system, er det enkleste å installere alt på nytt, og ikke røre reset-knappen fra nå av :)

Lenke til kommentar

boote med single usermode? hvor velger jeg det? Tror ikke det står i oppstarts lasteren.....

Er ikke ett nytt system nei, så jeg vil helst ikke formatere helt... men linux partisjonen kan jeg formatere... Det har jeg allerede gjort, og installert linux på nytt, men samme problem.

Lenke til kommentar
boote med single usermode? hvor velger jeg det? Tror ikke det står i oppstarts lasteren.....

Du kan skrive 'linux single' i LILO-prompten. Hvis du har grafisk bootloader må du trykke en eller annen knapp for å få fram den gode gamle prompten (står sikkert forklart på skjermen)

Lenke til kommentar

Men hva er det som gjør at jeg har samme problem både før og etter jeg har formatert... Den stopper alså på 2 forksjellige plasser i failsafe og linux... den stopper på noe no-latin greier i failsafe, og stopper på searching module dependencies i Linux

Stopper på searching module dependencies i single mode også...

Lenke til kommentar

Har endelig kommet inn i linux nå. Restartet den med viljenår den bootet linux.... Slik at jeg kunne tvinge den til å ta sånn scan greier.... Så nå kom jeg inn..

Har bare ett lite, men kjipt problem: Får ikke Logitec MX500 til å funke. Den funket under installasjonen men ikke inne i Linux. Den funket inne i Linux før den begynte å kødde seg også...

Må innrømme at jeg har fått ett dårlig første bilde av Linux, men mye av det er nok min feil....

Lenke til kommentar

du sier ikke helt hva som ikke funker når vi ikke vet om:

du bruker ps2, eller usb?

om du ikke er for redd for håndarbeid (brukere av suse, redhat, mandrake, etc er ofte det..) kan du åpne opp XF86Config fila (ligger antagelig i en mappe som f.x. /etc/X11).

har ikke boksen min foran meg, men det skal antagelig stå noe slik som:

Section "InputDevice"

Identifier "Mouse0"

Driver "mouse"

Option "Protocol" "ExplorererPS/2" #For flerknappsmus

Option "Device" "/dev/psaux" # eller kanskje /dev/input/mice om du bruker usb

ZAxisMapping "6 7" #For scrolling

EndSection

let litt så finner du rel. seksjon! bytt ut riktige linjer.

Ikke vent at scrolling funker i alle programmer. Ikke så og si at det er noe feil, men ikke alle (de aller færreste faktisk) støtter scrolling.

Om du bruker USB, husk at modulene hid og mousedev må være lastet - sjekk dette med lsmod som root.

Lenke til kommentar

modprobe mousedev

modprobe uhci

modprobe mice

modprobe usb

modprobe mouse

Eller noe slik.. Jeg måtte skrive 5 linjer med det der for å få min mx500 til å funke i slackware. Jeg er ganske sikker på at det jeg skrev nå er feil iallefall, husker ikke alt :p

Noe er vel rett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...