Niinja47 Skrevet 15. juni 2010 Del Skrevet 15. juni 2010 Hei! Søstera mi sølte vann i minibærbaren i går og jeg lurer på hva det er jeg kan gjøre. Ingen av tastene virker og jeg har ikke forsikring eller garanti. Hva syntes dere jeg burde gjøre? Lenke til kommentar
avo Skrevet 15. juni 2010 Del Skrevet 15. juni 2010 Om det var rent vann er det et lite håp om at det går bra. Ta ut strømmen, og batteriet, og la maskinen tørke før du prøver på noe mer... Lenke til kommentar
Niinja47 Skrevet 15. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2010 Det var 100% rent vann. Jeg har tørka alt og et annet sted leste jeg om at ris suger vannet til seg så jeg lot den ligge i en ris pose i 2 timer. Nå ligger den til tørk i verandean i og koker i sola. Prøvde ut for 30 minutter siden, virker fortsatt ikke. Lenke til kommentar
EivindS_ Skrevet 15. juni 2010 Del Skrevet 15. juni 2010 Gi den et par dager med tørke. Lenke til kommentar
avo Skrevet 15. juni 2010 Del Skrevet 15. juni 2010 ... og for all del - IKKE prøv før den er helt tørr. Da kan kortsluttninger pga vann ødelegge maskinen permanent. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 15. juni 2010 Del Skrevet 15. juni 2010 (endret) Det finnes spray som fordriver vann og som ikke leder strøm. CRC 5-56 brukes på telefonsentraler som har vært oversvømt. Det foregår i litt større stil en de sprayboksene vi er vant til dog. Og det er fagfolk som gjør disse jobbene så det er kanskje ikke en kjempeide å forsøke det selv. Jeg var på ett seminar med en kar fra CRC som fortalte at de brukte tankbil og fylte sentralen med dette stoffet for å redde elektronikken. Endret 15. juni 2010 av vidarkri Lenke til kommentar
Niinja47 Skrevet 15. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2010 @vidarkri; Hvordan burde jeg gå frem med dette? Skal jeg bare gå rundt til elektroniske butikker eller? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 15. juni 2010 Del Skrevet 15. juni 2010 Som sagt så vet ikke jeg hele gangen rundt en slik operasjon, og kan ikke rett ut anbefale deg å gjøre det. Men hvis du ringer CRC så kan de helt sikkert fortelle deg hvordan du kan gå frem. Du må jo ha noe å fjerne dette middelet med også hvis ikke vil du ha en bærbar som stinker mint til evig tid. :!: Det jeg fikk forklart var at det viktigste var at komponentene forble under vann inntill de startet og pumpe inn middelet slik at det trengte ut vannet. Lenke til kommentar
avo Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 IKKE TENK PÅ DET EN GANG! CRC 5-56 inneholder masse smøremidler etc som du ikke kommer til å bli kvitt noensinne. Svineriet legger seg rundt alle komponenter, og selv om ting fungerer rett etter en slik "rens" vil oljen før eller siden samle støv og smuss i fine små klumper som leder strøm, slik at maskinen dør helt. Rent vann - ren tørking. Om alt annet en keyboard virker etter dette - bytt keyboard. De er skjelden veldig dyre, og om du vet opp og ned på en skrutrekker kan du gjøre det selv. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 Som sagt så tror jeg CRC bruker noe mer etter at vannet har blitt borte for å fjerne dette middelet siden de som Avo nevner legger seg et belegg som ikke er spesielt gunstig å ha der, samt at det lukter mildt sagt spes. Det finnes elektro rense spray som kanskje kan være ett bedre alternativ på en liten maskin. Lenke til kommentar
Niinja47 Skrevet 16. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2010 @Vidarkri; Vet du navnet på et slik spray? @Avo; Mitt siste utvei skal være ny keyboard, da hvis det koster meg under 300,- kroner. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå