Inaktivbruker_101125 Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 (endret) :!: Dette var jo meget off-topic. Men nei, etter en rask titt på Wikipedia er ATB en produsent av elektronisk musikk, om hvorvidt dette stemmer eller ei skal jeg ikke avgjøre da jeg ikke har ønsket om å sette meg inn i det. Men hvorfor er det relevant med det jeg skrev uansett? (Artig at du kun svarer på den aller siste paragrafen, som attpåtil er den minst informasjonsgivende. Må si jeg føler meg litt trolled her.) Endret 16. juni 2010 av Enzyme X Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 Mangel på gudetro gir høyere IQ. For meg gir dette faktisk mer mening enn det motsatte. Lenke til kommentar
McDuck_ Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 Mangel på gudetro gir høyere IQ. For meg gir dette faktisk mer mening enn det motsatte. Det er ikke alltid en direkte kausalitet mellom to fenomener. Faktisk er det nesten aldri det. Lenke til kommentar
Feltherre Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 The relationship between countries' belief in a god and average Intelligence Quotient, measured by Lynn, Harvey & Nyborg. Jeg tror nok at det kan være troverdighet i den påstanden. Mennesker med en høy IQ vil i større grad gjør det bedre på skolen enn mennesker med lavere IQ. Interessant del: Secondly, the authors investigated the link between religiosity and intelligence on a country level. Among the sample of 137 countries, only 23 (17%) had more than 20% of atheists, which constituted “virtually all the higher IQ countries.” The authors reported a correlation of 0.60 between atheism rates and level of intelligence, which is “highly statistically significant.” This portion of the study uses the same data set as Lynn's work IQ and the Wealth of Nations. Lenke til kommentar
McDuck_ Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 Jeg tror nok at det kan være troverdighet i den påstanden. Mennesker med en høy IQ vil i større grad gjør det bedre på skolen enn mennesker med lavere IQ. Interessant del: Secondly, the authors investigated the link between religiosity and intelligence on a country level. Among the sample of 137 countries, only 23 (17%) had more than 20% of atheists, which constituted “virtually all the higher IQ countries.” The authors reported a correlation of 0.60 between atheism rates and level of intelligence, which is “highly statistically significant.” This portion of the study uses the same data set as Lynn's work IQ and the Wealth of Nations. Fint med denne informasjonen. Men den kategoriske forskjellen mellom kausalitet og korrelasjon er allerede etablert. Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 Det er ikke alltid en direkte kausalitet mellom to fenomener. Faktisk er det nesten aldri det. Er selvsagt enig. Det er vel kanskje det som er delvis poenget mitt. Det ene blir like sannsynlig/usannynlig som det andre. P1 Mangel på gudetro gir høyere IQ = P2 Lav IQ resulterer i gudetro For det er vel et etabelert faktum at IQ ikke er konstant? Lenke til kommentar
Dellers Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 (endret) Eller ta heller testen her, og bruk den andre siden som referanse hvis du vil se på tolkningenen av ditt resultat. Så nemlig at den første linken krevde registrering, noe jeg selv ikke kan fordra... Her kan du ta testen: http://www.astrodreamadvisor.com/JungQuiz.html# Endte opp med INTJ. "You are: slightly expressed introvert slightly expressed intuitive personality slightly expressed thinking personality very expressed judging personality" Skjønte ikke helt den siste der men...Ihvertfall passer INTJ ganske godt med at jeg er ateist Endret 17. juni 2010 av Dellers Lenke til kommentar
U1ven Skrevet 16. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2010 Hold dere til topic i det minste.. Lenke til kommentar
Sneakscope Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 (endret) Jeg er ateist, heller nærmere antikrist. Er ikke kristendommen i seg selv som er så ille(selv om den virkelig taler mot seg selv) - men de kristne. Vil gjerne tro at væremåten kun gjelder for dem jeg møter - men jeg leser og hører det samme om folk på andre siden av kloden. Nå tenker jeg ikke bare på de hysteriske. Jeg skal ikke skrive hva som er "typisk" det kan vel de fleste finne ut av. At det har en sammenheng med høyere IQ kan være sant i følge statistikk - men jeg vil ikke si at IQ nødvendigvis betyr noe om hvordan man ser på livet, eller en persons kritiske sans. Selv om jeg likte teorien veldig godt ;-) Beklager rotete innlegg. Endret 4. juni 2011 av Sneakscope Lenke til kommentar
isaac elric Skrevet 4. juni 2011 Del Skrevet 4. juni 2011 Det er også flere kvinner som er troende. Mener du da at de er dummere eller mer naive? Kvinner har gjennomsnittlig lavere intelligens enn menn, om jeg ikke tar feil. Det bør dog merkes at dette ikke skyldes selve kjønnet, men høydeforskjellen. Høyere IQ korrelerer i mange tilfeller med høyde, og menn er i gjennomsnitt høyere enn kvinner. Om man tar en gruppe kvinner og en gruppe menn med lik høyde vil IQen være omtrent lik. Men så må man jo ta i betraktning at kvinner generelt fungerer annerledes enn menn. Å overgeneralisere og si at kvinner navigerer utifra følelser mens man bruker mer logikk, vil kanskje virke støtende dog nokså riktig. Mine anekdotiske observasjoner vitner om at kvinner generelt har lettere for å gi seg hen til religiøse forestillinger, da spesielt i overgangsalderen vel og merke. New age spiritualitet har blitt svært populært for eldre kvinnfolk får jeg inntrykk av... Angående kvinner og intelligens må jeg bare påpeke at dette er noe jeg ikke er 100% sikker på. Noen studier hevder det hvertfall, men disse er jo svært kontroversielle. Dessuten er det Satoshi Kanazawa fra PsychologyToday som er min referanse kilde, og han er jo også en veldig kontroversiell figur. Uansett har det vel blitt ganske stadfestet at høyere IQ korrelerer med fravær av tro, hvilket selvfølgelig ikke er sjokkerende. Men så har jeg kjent mange intelligente, religiøse mennesker, og hvorvidt man er religiøs eller ikke skyldes i stor grad hvor flink man er til å lure seg selv eller hvor godt indoktrinert man har blitt fra barndommen av. 1 Lenke til kommentar
Kristine Ask Skrevet 4. juni 2011 Del Skrevet 4. juni 2011 Det er også flere kvinner som er troende. Mener du da at de er dummere eller mer naive? Kvinner har gjennomsnittlig lavere intelligens enn menn, om jeg ikke tar feil. Det bør dog merkes at dette ikke skyldes selve kjønnet, men høydeforskjellen. Høyere IQ korrelerer i mange tilfeller med høyde, og menn er i gjennomsnitt høyere enn kvinner. Om man tar en gruppe kvinner og en gruppe menn med lik høyde vil IQen være omtrent lik. Er ganske stor uenighet hvorvidt man faktisk har forskjell i IQ hos menn og kvinner. Dette har med faktorer som at a) menn oppmuntres til å utvikle logiske egenskaper mer enn kvinner (fordi vi har av en eller annen grunn lagt det til som et maskulint domene, og dette er hva som måles på IQ tester) og at b) inntil nylig var menn i stor grad overrepresentert i høyere utdannelse (og høy utdannelse gir fordeler i IQ tester). Men så må man jo ta i betraktning at kvinner generelt fungerer annerledes enn menn. Å overgeneralisere og si at kvinner navigerer utifra følelser mens man bruker mer logikk, vil kanskje virke støtende dog nokså riktig. Faktisk både støtende og feil. Mine anekdotiske observasjoner vitner om at kvinner generelt har lettere for å gi seg hen til religiøse forestillinger, da spesielt i overgangsalderen vel og merke. New age spiritualitet har blitt svært populært for eldre kvinnfolk får jeg inntrykk av... Forøvrig så er det etter min personlige erfaring flere menn enn kvinner som er prester. Så i følge din logikk skulle det vitne om at menn var de som navigerte ut fra følelser og gav seg hen til overtro Lenke til kommentar
Wubble Skrevet 4. juni 2011 Del Skrevet 4. juni 2011 Kvinner har gjennomsnittlig lavere intelligens enn menn, om jeg ikke tar feil. Det bør dog merkes at dette ikke skyldes selve kjønnet, men høydeforskjellen. Høyere IQ korrelerer i mange tilfeller med høyde, og menn er i gjennomsnitt høyere enn kvinner. Om man tar en gruppe kvinner og en gruppe menn med lik høyde vil IQen være omtrent lik. Har du kilder på at der er en korrelasjon mellom høyde og IQ? 1 Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 4. juni 2011 Del Skrevet 4. juni 2011 (endret) Slike jeg har forstått det så har asiatere høyest snitt IQ, ikke akkurat noen kjemper den gjengen der. Men så er det jo godt mulig at det kan begrense til de ulike etniske gruppene. Høy japaner har høyere IQ enn en lav japaner? Det er uansett en korrelasjon mellom høyde og kosthold(kilde: psykologipensum). Så gitt at kosthold påvirker både høyde og IQ så er det ikke urimelig å tro at det er en korrelasjon mellom høyde og IQ. For ordens skyld så gav et raskt søk følgende: http://en.wikipedia.org/wiki/Height_and_intelligence Endret 4. juni 2011 av Tå. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 Nei, en del folk ser på religiøse som "idioter" Det at det finnest høgere krefter er det ingen som kan bevise/motbevise med eller uten evolusjonsteorier for en plass må jo alt ha startet, og nå er det ikke snakk om en plasma, for noe må jo ha skapt den og, som ble skapt utav noe som ble skapt utav noe.. At folk _velger_ og tro har ingenting med inteligense og gjøre, det finnes mange proffesorer som tror, men det betyr ikkje at en idiot som går mekken for og stryke i gym er smartere en han fordi han "veit" at det ikkje finnest en gud. Lenke til kommentar
Pseudopod Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 Det er heller ikke det som blir sagt. Lenke til kommentar
Wubble Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 At folk _velger_ og tro har ingenting med inteligense og gjøre, det finnes mange proffesorer som tror, men det betyr ikkje at en idiot som går mekken for og stryke i gym er smartere en han fordi han "veit" at det ikkje finnest en gud. Hva folk velger å tro har jo absolutt noe med intelligens og gjøre. La oss, for eksempel, si at en forsker, med en doktorgrad i kvantefysikk, er skråsikker på at jorden er flat, fordi den ser jo ganske flat ut. Han har en doktorgrad i kvantefysikk, så vi vet at han er intelligent. Men ville ikke han vært mer intelligent om han i tillegg forstod at jorden ikke egentlig er flat, men den bare ser slik ut fordi den er så stor at det ser, for oss, ut som at den ikke kurver? Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 At folk _velger_ og tro har ingenting med inteligense og gjøre, det finnes mange proffesorer som tror, men det betyr ikkje at en idiot som går mekken for og stryke i gym er smartere en han fordi han "veit" at det ikkje finnest en gud. Hva folk velger å tro har jo absolutt noe med intelligens og gjøre. La oss, for eksempel, si at en forsker, med en doktorgrad i kvantefysikk, er skråsikker på at jorden er flat, fordi den ser jo ganske flat ut. Han har en doktorgrad i kvantefysikk, så vi vet at han er intelligent. Men ville ikke han vært mer intelligent om han i tillegg forstod at jorden ikke egentlig er flat, men den bare ser slik ut fordi den er så stor at det ser, for oss, ut som at den ikke kurver? Du kan faktisk _sjå_ at jorden buer, viss du har en øy eller et punkt som er et stykke borte og du legger hodet sålangt ned i vassoverflata at du knapt har øynene over kan du se buer. Men igjen, sammenhengen med tro og IQ = 0, som du sier, ingen sammenheng. Lenke til kommentar
Wubble Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Ja, du kan se at jorden buer, men det var ikke poenget. Jeg foreslår at du leser over innlegget mitt en gang til, det virker som om du har misforstått meg helt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå