Gå til innhold

Kan Canon EOS 7D passe for en amatør?


Anbefalte innlegg

Jeg har etter mange år i kompaktkamera-gruppen bestemt meg for å steget opp til systemkamera.

 

Jeg har lest og lest og lest og lest om diverse kameraer og objektiver. Jeg har tatt mye bilder opp gjennom tidene, men jeg er skikkelig amatør, ingen tvil. Og det første jeg lærte meg når jeg begynte å vurdere speilrefleks er, foto er vanskelig.

 

Men: Jeg har viljen og ønsket om å lære dette. Så det jeg lurer på da er: Er det hardt å ta i når jeg vil starte med Canon EOS 7D? Hva mener proffene her på forumet? Jeg vet det finnes billigere og bra alternativer. Men hensikten med å kjøpe 7D, er at da slipper jeg å kjøpe nytt kamera om et par år når jeg har begynt å lære meg noe.

 

Så hva sier dere?

 

Og et lite teknisk spm, hvilken videoformat filmer kameraet i i HD?

Har et Sony HD videokamera, som jeg vurderer å selge slik at jeg kun har et kamera å forholde meg til.

 

Takker for all hjelp jeg får... :blush:

Endret av Simon Aldra
Emnetittel endret av moderator.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det hardt å ta i når jeg vil starte med Canon EOS 7D? Hva mener proffene her på forumet? Jeg vet det finnes billigere og bra alternativer.

 

Hvis du har råd til dette kameraet uten noe å inngå noe kompromiss angående optikk, så hvorfor ikke....kameraet byr på mange muligheter.

 

Har du et stramt budsjett å gå på, så gå heller ned i modellsjiktet, og sats på bedre optikk. Det meste av DSLR på markedet i dag holder så god kvalitet at resultatene ikke står på kameraet.

 

7D filmer med MPEG4 komprimering i .MOV format.

Jeg personlig ville fortsatt med et eget dedikert videokmaera inntil Canon får en fullt fungerende autofokus til filming. I dag er den kontrastbasert og veldig treeeeg. Ikke fungerer den uten at man må betjene knapper heller.

Lenke til kommentar

Har du råd så er det ikke noe i veien med å kjøpe 7D. Du får ikke alle motivprogrammene som på de rimeligere kameraene, men du får P(Program) modus og blir kanskje tvungen til å lære litt om lukkertid, blender og ISO litt kjappere, men det er ikke nødvendigvis negativt.

 

Jeg går selv og vurderer en 7D, men for øyeblikket så venter jeg litt for å se om det kommer en 60D(Eller aller helst en 30D mkII :) *)

 

Skal du først ha 7D så bør du spandere på den bra optikk også. Viss det blir for dyrt så ville jeg kanskje heller vurdert 550D viss du skal ha Canon. Ellers så finnes det jo en jungel av gode kameraer der ute.

 

*

Mitt fantasikamera :)

30D mkII = 30D med 8 mp sensor og fantastiske høgiso egenskaper(I wish) Blir 60D noe i nærheten så blir det kjøp

Lenke til kommentar

Jeg pleier å si at dersom man er sikker på at man har tenkt å drive med foto mye og lenge, så skal man kjøpe det dyreste huset man har råd til uten å kompromisse for mye på optikk.

 

Det at 7D "mangler" (slipper) motivprogrammer er en ørliten ulempe - man kan faktisk lære en del om man bruker motivprogrammene bevisst, og følger med på de valg kameraet gjør i et gitt program. Imidlertid kommer du raskt til å forlate motivprogrammene til fordel for de halvmanuelle uansett, så noe stort tap er det ikke.

 

Edit: 50D er for øvrig ekstremt mye kamera for pengene for tiden - verdt å vurdere dersom det gjør at du kan kjøpe gromglass i tillegg.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Vanskelig spørsmål. I utgangspunktet kan alle ta bilder med 7D ved å sette det på auto, men er vel neppe derfor du kjøper 7D?

 

Hva med å starte med 550D? Omtrent samme bildekvalitet og mange funksjoner er de samme, men til halve prisen. De store hovedforskjellene er husets form og kvalitet (uten at det nødvendigvis betyr særlig) fokussystemet og antall bilder pr sekund. Pluss da en del detaljer.

 

Fordelen med 550D er f.eks programvalg som kan gjøre lærekurven mindre bratt. Må du ikke ha 7Ds betydelig mer avanserte (og kompliserte) fokussystem samt 8 bilder pr sekund er 550D en seriøs utfordrer. Tviler og på at du vil ta synbart bedre bilder med 7D enn 550D.

 

Video på speilrefleks er enda på barnestadiet, og har sine svakheter. Om bildekvaliteten kan bli bra så skal man tross alt få det til å funke og. Selv ville jeg ikke solgt videokameraet, og tenkt hovedsak foto med speilrefleksen.

 

50D er et knallkjøp for tiden med sin lave pris, og kan du klare deg uten video er dette og et kamera du burde vurdere seriøst.

 

Tor

Lenke til kommentar

Men: Jeg har viljen og ønsket om å lære dette. Så det jeg lurer på da er: Er det hardt å ta i når jeg vil starte med Canon EOS 7D? Hva mener proffene her på forumet? Jeg vet det finnes billigere og bra alternativer. Men hensikten med å kjøpe 7D, er at da slipper jeg å kjøpe nytt kamera om et par år når jeg har begynt å lære meg noe.

 

En liten digresjon kanskje, men håper den er tilgivelig. Da jeg leste problemstillingen klarte jeg bare rett og slett ikke å la være å tenke denne....

 

Om forfatteren har et poeng eller ikke får være opp til deg å vurdere... :cool:

Lenke til kommentar

Men: Jeg har viljen og ønsket om å lære dette. Så det jeg lurer på da er: Er det hardt å ta i når jeg vil starte med Canon EOS 7D? Hva mener proffene her på forumet? Jeg vet det finnes billigere og bra alternativer. Men hensikten med å kjøpe 7D, er at da slipper jeg å kjøpe nytt kamera om et par år når jeg har begynt å lære meg noe.

 

En liten digresjon kanskje, men håper den er tilgivelig. Da jeg leste problemstillingen klarte jeg bare rett og slett ikke å la være å tenke denne....

 

Om forfatteren har et poeng eller ikke får være opp til deg å vurdere... :cool:

 

Det var en utrolig morsom tekst, stemmer nok også vil jeg tro :tease:

 

However, jeg er i en fase der jeg er sterkt i tvil mellom 50D og 7D. 50D er nok mere brukervennlig for min del, men må kanskje byttes ut i løpet av et par år. Det slipper jeg garantert med 7D. Men, 7D er et dyrt kamera, og jeg vil ikke kjøpe bare halvbra optikk, da er liksom vitsen i et så dyrt kamera borte.

 

Tusen takk for alle svar, setter utrolig stor pris på det. Som sagt foto er vanskelig, og jeg er i en lærefase der det er MYE å lese...

 

BG

Endret av BeeGee
Lenke til kommentar

However, jeg er i en fase der jeg er sterkt i tvil mellom 50D og 7D. 50D er nok mere brukervennlig for min del, men må kanskje byttes ut i løpet av et par år. Det slipper jeg garantert med 7D. Men, 7D er et dyrt kamera, og jeg vil ikke kjøpe bare halvbra optikk, da er liksom vitsen i et så dyrt kamera borte.

 

Tusen takk for alle svar, setter utrolig stor pris på det. Som sagt foto er vanskelig, og jeg er i en lærefase der det er MYE å lese...

 

BG

Jeg synes at du tenker riktig når du ønsker å prioritere god optikk. Noe du vil få budsjett for, ved å velge en 50D.

 

Venter du til senere i høst, så kommer sannsynligvis en 60D; men det er ikke sikkert at den er akkurat det du ønsker deg, og da kan det hende at 50D er utsolgt. Pluss at 60D vil være relativt dyr de første 3-6 månedene.

 

Og ettersom du har video, så er ikke mangelen på video et stort tap.

 

Om 3-4 år så er det kommet en arvtager til 7D og da kan det muligens passe å ta steget videre. I mellomtiden kan du sikre deg en god objektivpark.

Lenke til kommentar

However, jeg er i en fase der jeg er sterkt i tvil mellom 50D og 7D. 50D er nok mere brukervennlig for min del, men må kanskje byttes ut i løpet av et par år. Det slipper jeg garantert med 7D. Men, 7D er et dyrt kamera, og jeg vil ikke kjøpe bare halvbra optikk, da er liksom vitsen i et så dyrt kamera borte.

 

Tusen takk for alle svar, setter utrolig stor pris på det. Som sagt foto er vanskelig, og jeg er i en lærefase der det er MYE å lese...

 

BG

Jeg synes at du tenker riktig når du ønsker å prioritere god optikk. Noe du vil få budsjett for, ved å velge en 50D.

 

Venter du til senere i høst, så kommer sannsynligvis en 60D; men det er ikke sikkert at den er akkurat det du ønsker deg, og da kan det hende at 50D er utsolgt. Pluss at 60D vil være relativt dyr de første 3-6 månedene.

 

Og ettersom du har video, så er ikke mangelen på video et stort tap.

 

Om 3-4 år så er det kommet en arvtager til 7D og da kan det muligens passe å ta steget videre. I mellomtiden kan du sikre deg en god objektivpark.

 

Meget godt svar, tusen takk.. I skrivende stund heller jeg mot 50D med knallsterk objektiv. Det basert på at 50D ikke er langt unna kvaliteten på 7D (bildemessig i en amatør sine øyne vel å merke), og at 7D bare er bedre på punkter jeg som amatør likevel ikke forstår enda, ikke forsvarer en pris på 7000,- mer ift 50D bare for kamerahus.

Lenke til kommentar

Problemet er at om et par år "forutsatt at du blir bitt av basillen"er det kommet bedre hus og kan hende du da også vil bytte ut en 7D til noe bedre,et utgående hus som 50D "5000.-" kan du selge om noen måneder/år uten det store tapet.

 

Objektiver har du med deg videre og heller bruk tid på å finne de objektivene som passer din type fotografering optimalt.

Lenke til kommentar

Takker utrolig mye for all hjelp dere gir, det er, rart som det høres ut vanskeligere å kjøpe kamera enn bil.

 

Jeg var på fotomesse i helgen hos JapanPhoto. Der kunne de fortelle meg at jeg burde absolutt gå for 7D. Skulle tro det var verdens beste kamera. 7D og et eller annet Sigma-objektiv kom til å bli perfekt. Jeg fortalte at jeg i første omgang ville ha et litt all-round objektiv om man kan si det slik. For å bli litt kjent med kameraet selvfølgelig. Sigma hadde visstnok samme kvalitet på denne linsen som en Canon linse av samme type, bare et par tusen billigere. Nå i skrivende stund, heller jeg mer mot 7D.

 

Skal ikke være lett dette. :no:

 

Ingen i Trondheim som har lyst å arrangere fotokurs? Sign me up iallefall.

Lenke til kommentar

Kommer an på om det var Sigma's normal f/2.8 zoom eller en 18-200 superzoom dem anbefalte,du kan lese denne tråden og spesielt linkene i dette innlegget som jeg lenker til.

 

Hvis man kjøper 7D kan man/burde man ikke gå på akkord angående objektivkvalitet.

 

Edit:mye fin lærdom og ta med seg her på forumet,for å ikke snakke om manualen som normalt følger med kameraet.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

7D er et fantastisk kamera og det ypperste Canon har laget på crop siden (ihvertfall 1.6x crop). Som en bil-sammenligning, så er den ikke langt unna en BMW M3 (for å velge et vilkårlig bilmerke).

 

Men da å foreslå en slapp 18-200mm som allround objektiv, blir som å sette på 5 år gamle 145mm brede dekk på M3-en. Med 14" stålfelger.

 

Det er kun et godt allround-objektiv som jeg ville satt på en 7D, og det er Canon's 15-85mm IS. (Det er mulig at den nye 17-70mm-en til Sigma kan være et alternativ, men den vet jeg for lite om).

 

Alternativer som Sigma 18-50mm f/2.8, Tamron 17-50mm f/2.8 og Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS er ikke det jeg kaller gode allround-zoomer; derimot gode lyssterke normal-zoomer som prioriterer lysstyrke fremfor brennvidde-omfang.

Lenke til kommentar

Men: Jeg har viljen og ønsket om å lære dette. Så det jeg lurer på da er: Er det hardt å ta i når jeg vil starte med Canon EOS 7D? Hva mener proffene her på forumet? Jeg vet det finnes billigere og bra alternativer. Men hensikten med å kjøpe 7D, er at da slipper jeg å kjøpe nytt kamera om et par år når jeg har begynt å lære meg noe.

 

En liten digresjon kanskje, men håper den er tilgivelig. Da jeg leste problemstillingen klarte jeg bare rett og slett ikke å la være å tenke denne....

 

Om forfatteren har et poeng eller ikke får være opp til deg å vurdere... :cool:

Meget fornøyelig lesning, men som det ble sagt i en kommentar til innlegget, så er det ikke bare målet som teller men også veien dit. Det å prøve seg fram i jungelen kan være en fornøyelig opplevelse, dog en ganske dyr en. Denne turen kan også være ganske lærerik, der en lærer seg selv å kjenne (fotografimessig iallefall).

 

Takker utrolig mye for all hjelp dere gir, det er, rart som det høres ut vanskeligere å kjøpe kamera enn bil.

 

Jeg var på fotomesse i helgen hos JapanPhoto. Der kunne de fortelle meg at jeg burde absolutt gå for 7D. Skulle tro det var verdens beste kamera. 7D og et eller annet Sigma-objektiv kom til å bli perfekt. Jeg fortalte at jeg i første omgang ville ha et litt all-round objektiv om man kan si det slik. For å bli litt kjent med kameraet selvfølgelig. Sigma hadde visstnok samme kvalitet på denne linsen som en Canon linse av samme type, bare et par tusen billigere. Nå i skrivende stund, heller jeg mer mot 7D.

 

Skal ikke være lett dette. :no:

Jeg er litt skeptisk til selger som prøver å "prakke" ett toppkamera på en nybegynner, og at dette skjer hos JP skuffer meg. Ett allround-objektiv (18-200 kanskje ??) kan være greit, men det får neppe det beste ut av en 7D.

Personlig så vil jeg henge meg på det rådet som dei fleste tross alt gir: Prioriter optikken!. 550D høres ikke så værst ut (jeg har ingen konkret erfaring), og 50D kan anbefales som mye kamera for pengene (dette huset har jeg erfaring med).

 

At Sigma har samme kvalitet som tilsvarende Canonlinse, tja det vil være endel som vil være ganske uenige der.

Jeg har både Canon og Sigmalinser (det er blitt flere Canon og færre Sigma) og er generelt ganske fornøyd med dei. Men samtidig så kan jeg vel si at jeg ikke har angret på utskiftningene jeg har foretatt. Men det finnes noen meget bra sigmalinser, jeg kommer nok ikke til å bytte ut min Sigma 150 macro med hverken Canon eller noe annet merke.

Lenke til kommentar

Men: Jeg har viljen og ønsket om å lære dette. Så det jeg lurer på da er: Er det hardt å ta i når jeg vil starte med Canon EOS 7D? Hva mener proffene her på forumet? Jeg vet det finnes billigere og bra alternativer. Men hensikten med å kjøpe 7D, er at da slipper jeg å kjøpe nytt kamera om et par år når jeg har begynt å lære meg noe.

 

En liten digresjon kanskje, men håper den er tilgivelig. Da jeg leste problemstillingen klarte jeg bare rett og slett ikke å la være å tenke denne....

 

Om forfatteren har et poeng eller ikke får være opp til deg å vurdere... :cool:

Meget fornøyelig lesning, men som det ble sagt i en kommentar til innlegget, så er det ikke bare målet som teller men også veien dit. Det å prøve seg fram i jungelen kan være en fornøyelig opplevelse, dog en ganske dyr en. Denne turen kan også være ganske lærerik, der en lærer seg selv å kjenne (fotografimessig iallefall).

 

Takker utrolig mye for all hjelp dere gir, det er, rart som det høres ut vanskeligere å kjøpe kamera enn bil.

 

Jeg var på fotomesse i helgen hos JapanPhoto. Der kunne de fortelle meg at jeg burde absolutt gå for 7D. Skulle tro det var verdens beste kamera. 7D og et eller annet Sigma-objektiv kom til å bli perfekt. Jeg fortalte at jeg i første omgang ville ha et litt all-round objektiv om man kan si det slik. For å bli litt kjent med kameraet selvfølgelig. Sigma hadde visstnok samme kvalitet på denne linsen som en Canon linse av samme type, bare et par tusen billigere. Nå i skrivende stund, heller jeg mer mot 7D.

 

Skal ikke være lett dette. :no:

Jeg er litt skeptisk til selger som prøver å "prakke" ett toppkamera på en nybegynner, og at dette skjer hos JP skuffer meg. Ett allround-objektiv (18-200 kanskje ??) kan være greit, men det får neppe det beste ut av en 7D.

Personlig så vil jeg henge meg på det rådet som dei fleste tross alt gir: Prioriter optikken!. 550D høres ikke så værst ut (jeg har ingen konkret erfaring), og 50D kan anbefales som mye kamera for pengene (dette huset har jeg erfaring med).

 

At Sigma har samme kvalitet som tilsvarende Canonlinse, tja det vil være endel som vil være ganske uenige der.

Jeg har både Canon og Sigmalinser (det er blitt flere Canon og færre Sigma) og er generelt ganske fornøyd med dei. Men samtidig så kan jeg vel si at jeg ikke har angret på utskiftningene jeg har foretatt. Men det finnes noen meget bra sigmalinser, jeg kommer nok ikke til å bytte ut min Sigma 150 macro med hverken Canon eller noe annet merke.

 

550D har vært i tankene, men det føles ikke så solid som 7D.

 

Nå skal det sies at da jeg snakket med selgeren, så ville jeg ha hans meninger angående 50D vs 7D. Noen steder på nettet så leser jeg at 7D er hakket bedre en 50D. I følge selgeren kunne de ikke sammenlignes en gang, hva angår hastighet på AF, seriebilder, bildekvalitet etc.

 

Usikker enda, så foreløbig får jeg bare fortsette å wikipediere ord og utrykk fra fotoverdenen. Er kommet til objektiver nå...

Lenke til kommentar

Synes du har fått mange gode råd her. Det er bare du som vet hva du vil spandere på foto-hobbyen. Sett gjerne en budsjettgrense. Så synes jeg det er lurt å se på objektivene først. Canon EF-S 17-55 2.8IS er fantastisk bra, og smart dersom du kommer til å holde deg til crop kamera. Objektivet har en fornuftig rekkevidde. Dersom du har budsjett for FullFrame er det andre valg som gjelder.

 

Videre objektiv valg avhenger av hva du liker å fotografere, men typisk lander man på EF-S 10-22 og/eller EF 70-200 F4 IS, i tillegg kanskje et macro objektiv. Jeg for min del holder meg forresten til Canon objektiver.

 

Dersom du ser på prisen på noen av disse objektivene kommer du raskt opp i ok summer.

 

Det som er greit er at de holder seg noenlunde i pris, dersom du vil selge senere. Noen kan du kanskje få brukt også. Og så passer de på 550D, 50D, 7D... og 60D når det kommer. Men hus mister fort verdien. Du kan til og med kjøpe brukt hus i xxD serien (20D, 30D, 40D) og få svært mye glede ut av dem med skikkelig objektiv.

 

Så rådet mitt er å legge pengene i objektiver inntil videre... selv om 7D er veldig bra....

 

-Skulle ønske jeg hørte på egne råd selv....

Endret av Per69
Lenke til kommentar

Takker utrolig mye for all hjelp dere gir, det er, rart som det høres ut vanskeligere å kjøpe kamera enn bil.

 

Jeg var på fotomesse i helgen hos JapanPhoto. Der kunne de fortelle meg at jeg burde absolutt gå for 7D. Skulle tro det var verdens beste kamera. 7D og et eller annet Sigma-objektiv kom til å bli perfekt. Jeg fortalte at jeg i første omgang ville ha et litt all-round objektiv om man kan si det slik. For å bli litt kjent med kameraet selvfølgelig. Sigma hadde visstnok samme kvalitet på denne linsen som en Canon linse av samme type, bare et par tusen billigere. Nå i skrivende stund, heller jeg mer mot 7D.

 

Skal ikke være lett dette. :no:

 

Ingen i Trondheim som har lyst å arrangere fotokurs? Sign me up iallefall.

 

Når det gjelder bildekvalitet på 50D vs 7D (jeg har hatt 50D og har nå 7D) og da den du antagelig vil kunne oppleve (dersom du hadde muligheten til å sammenligne) og ut ifra det mene noe om forskjeller, så kan man enkelt si at opp til ISO800 er det knapt forskjell. Videre oppover i ISOområdet har 7D et lite overtak som gjør at detaljer kan bli litt mer skarpe/klare. På støy kan 7D føles å ha et lite overtak over ISO800. Altså ingen store forskjeller, men har man som meg hatt de begge er det litt lettere å se/vite hvor forskjellene kan være.

 

En annen sak som har voldt enkelte litt hodebry er at bildene fra 7D behøver ofte litt mer oppskarping enn man kanskje var vant med på 50D. Og hvis du begynner med å ta bilder i RAW - råfiler - så krever filene fra 7D endel mer jobbing for å hente ut mest mulig av potensialet til kameraet/sensoren.

 

Ellers når jeg leser så føler jeg du er rimelig giret og ivrig på å lære, motivert, så jeg tror du skal følge magefølelsen din.

 

(det finnes og en egen erfaringstråd her for 7D og en for 50D, men vet ikke om de vil tilføre deg særlig på dette stadiet?)

 

Tor

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...