Gå til innhold

HTC Desire vs. iPhone 4


Anbefalte innlegg

Jah, da er dagen kommet da jeg faktisk vurderer en iPhone. Mye fordi man der har betalingsmuligheter i appstore og at HTC er så forbaska trege når det gjelder oppdateringer. Jeg har idag en HTC Hero og er egentlig veldig fornøyd med Android! Men jeg skulle veldig gjerne hatt muligheten til å kjøpe gode apps og dessuten ser jeg flere reklamer for apps til iPhone som jeg ikke har funnet i Marked.

 

Men, så kommer jo Desire etterhvert i butikkene med Android 2.2, som jeg er veldig nysgjerrig på! Jeg er ingen veldig stor teknofreak (jeg har til og med vurdert å kjøpe meg X10 Mini pro) så at iPhone og Appel er veldig lukket som system veit jeg ikke om kommer til å plage meg egentlig.

 

Jeg er i grunn ganske revet i to her, så litt hjelp hadde vært fint. Jeg har lest en del om både iPhone 4 og Android 2.2, mulighetene for at det kommer til Hero, og prøvd å sammenligne litt. Men jeg har ikke helt tro på at HTC vil bli bedre med oppdateringer senere heller, det er jo markedsføring, et forsøk på å få folk til å kjøpe nye mobiler istede for å oppgradere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jah, da er dagen kommet da jeg faktisk vurderer en iPhone. Mye fordi man der har betalingsmuligheter i appstore og at HTC er så forbaska trege når det gjelder oppdateringer. Jeg har idag en HTC Hero og er egentlig veldig fornøyd med Android! Men jeg skulle veldig gjerne hatt muligheten til å kjøpe gode apps og dessuten ser jeg flere reklamer for apps til iPhone som jeg ikke har funnet i Marked.

 

Men, så kommer jo Desire etterhvert i butikkene med Android 2.2, som jeg er veldig nysgjerrig på! Jeg er ingen veldig stor teknofreak (jeg har til og med vurdert å kjøpe meg X10 Mini pro) så at iPhone og Appel er veldig lukket som system veit jeg ikke om kommer til å plage meg egentlig.

 

Jeg er i grunn ganske revet i to her, så litt hjelp hadde vært fint. Jeg har lest en del om både iPhone 4 og Android 2.2, mulighetene for at det kommer til Hero, og prøvd å sammenligne litt. Men jeg har ikke helt tro på at HTC vil bli bedre med oppdateringer senere heller, det er jo markedsføring, et forsøk på å få folk til å kjøpe nye mobiler istede for å oppgradere.

 

Ryktet sier at HTC kommer med Froyo (for Desire) i slutten av juni -og siden Desire bare har vært i salg noen måneder tror jeg faktisk det kommer en oppdatering.

Når Google kommer med betaling i Android Market for flere land er det ingen andre en Google som vet, jeg tipper i løpet av noen måneder (for å møte konkurransen fra Apple når iPhone 4G kommer i salg i juli). Men man vet ikke -det er tross alt Google...

 

Jeg synes hverken HTC Desire eller Android 2.1 (selv ikke med HTC Sense på toppen) er imponerer -så jeg vil i utgangspunktet anbefale en iPhone 4G.

 

Personlig er jeg overrasket over hvor gode kritikker HTC Desire har fått -det er så mye å utsette på den (funksjonellt) at jeg ikke kan forstå at de som tester faktisk har brukt telefonen ordentlig...

Og når man i tillegg hopper bukk over at det ikke er mulig å kjøpe applikasjoner til den uten å hacke den, blir det useriøst.

 

Før du kjøper en HTC Desire bør du i det minste lese denne: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=666332

 

Thomas

Lenke til kommentar

Takk for svar! Posten er lest :)

 

Edit: Men jeg klarer ikke helt å la være å tenke på neste oppdatering, for det vil komme fler. Vil HTC være like trege når det gjelder disse også? Heroen min har ventet på en oppdatering siden mars eller noe. Samtidig så veit jeg hva jeg får når jeg kjøper en HTC med android, siden det er det jeg har nå.

Endret av Hypusa
Lenke til kommentar

Heisann. Veldig vanskelig å si hva som passer for deg, men du får prøve å se hva som passer dine behov. Selv har jeg en HTC Desire, og er storfornøyd med denne. Har aldri hatt iPhone, så skal ikke uttale meg for bastant den ene eller andre veien der.

 

Du har uansett fordeler og ulemper med begge telefonene, og ikke minst plattformene. Mobilen.no har laget en grei oversikt over de største manglene de mener iPhone har. I den andre enden, så har du Android som er åpen og fri. Men som nevt over her, så mangler du fortsatt tilgang til betalte apps. Mange av betalappsene som er noe å samle på kan du uansett kjøpe fra utvikler sin hjemmeside, men ser poenget med at det er enklere å samle alt på en plass. Jeg har foreløpig ikke savnet betalapps, og har funnet alt jeg ønsker gratis. Nå er kanskje det fordi jeg ikke vet hva jeg går glipp av...

 

Når det gjelder HTC og oppdateringer, så er det en kjent sak at det ikke har vært for mange oppdateringer på tidliger telefoner. Grunnen til dette tipper jeg er at HTC tidligere har vært en OEM produsent av telefoner. De har produsert telefoner for andre merker, men ikke under eget navn og med egen software. Når de nå produserer telefoner under eget navn og med sin egen software er de fortsatt knallgode på hardware, men har litt å lære på software (les oppdatering av software. HTC Sense er knallbra). Jeg lar tvilen komme HTC til gode på dette punktet, og håper at de begynner å bli varme i trøya nå. Første oppdatering til Desire har allerede kommet, selv om dette for det meste var bugfix.

 

Lykke til med valget. Begge telefonene er knallgode på sine områder!

Lenke til kommentar

Du har uansett fordeler og ulemper med begge telefonene, og ikke minst plattformene. Mobilen.no har laget en grei oversikt over de største manglene de mener iPhone har

 

MANGEL #1: Minnekort

iPhone kommer med 16/32GB miinne -min HTC Desire kom med 4GB!

Hvis jeg ønsker å ta ut minnebrukken på min Desire må jeg løsne ("knekke av") lokket og ta ut batteriet.

Kult...

 

MANGEL #2: Flash

Min HTC Desire kommer med Flash Light som jeg har jeg skrudd av så batteriet holder _litt_ lenger.

Når Froyo kommer til Desire, får jeg en fullversjon jeg kan slå av så batteriene holder _litt_ lenger.

 

MANGEL #3: Radio

Jeg har tre portable radioer liggende i skuffen hjemme. Jeg har også en gammel fjernkontroll til iPod med radio liggende i samme skuff.

Jeg kjenner heller ingen som bruker radio regelmessig på sin mobiltelefon... (sier kanskje mer om mine venner, men dog).

 

MANGEL #4: Tastatur

Det ikke-eksisterende tastaturet på HTC Desire er omtrent like godt som det ikke-eksisterende tastaturet på iPhone...

Greit nok at man kan kjøpe Android-telefoner med fysisk tastatur -men disse er ikke sammenlignbare med iPhone.

 

MANGEL #5: Tilpasning av startskjermen

De fleste skrur av Widgets for å spare strøm. Men for all del, de ser ganske kule ut...

 

MANGEL #6: Trådløs synkronisering

Definitivt litt dumt, men ikke dummere enn Androids (Google Calendar) mangler ved import av eksterne kalendere (ICS-filer med brukernavn/passord).

 

MANGEL #7: Deling av filer

Problem for noen, et ikke-problem for de fleste.

Jeg har ikke savnet det på det halvannet året jeg brukt iPhone.

 

MANGEL #8: Satire, erotikk og alt annet Apple ikke liker

Bare overgått av manglende betaling i Android Market...

 

Thomas

Lenke til kommentar

 

MANGEL #5: Tilpasning av startskjermen

De fleste skrur av Widgets for å spare strøm. Men for all del, de ser ganske kule ut...

 

Thomas

 

 

for noen ser de bare kule ut, for min del så er widgetene nesten en grunn alene til å kjøpe android.

Det fører til at jeg slipper å trykke på skjermen for å se på meldinger/Mailer, ikke minst for å følge med på når neste kamp/runde er i de lagene eller idrettene jeg følger med på. i tillegg for å følge med på internett bruk osv osv. og så synes jeg da at værmeldingene er greie å ha.

 

Jeg synes begge telefonene er sannsynligvis veldig gode, men det kommer litt an på bruksmønstret til personen som bruker den og hva man forventer av telefonen. Batteriet vil være sannsynligvis like "dårlig" på begge. men der har vel Desire en fordel at du faktisk kan ha et reservebatteri.

 

for mitt bruk og mine behov så dekker Desire 99%.

 

ingen av telefonene blir vel telefoner som du er alene om uansett. Det vil bli til slutt en diskusjon ala, PC/MAC, Intel/AMD, tidligere SE/NOKIA.

 

Litt morsomt at hacking blir sett på som negativt på Android, når Iphone telefonene historisk måtte jailbreakes selv....så der er vel begge like dårlige hehe :)

men angående kjøp av apps. enig, men det kan løses ved å investere i et engelsk/Amerikansk sim-kort på ebay. litt tungvint men mulighetene er der.

Lenke til kommentar

MANGEL #3: Radio

Jeg har tre portable radioer liggende i skuffen hjemme. Jeg har også en gammel fjernkontroll til iPod med radio liggende i samme skuff.

Jeg kjenner heller ingen som bruker radio regelmessig på sin mobiltelefon... (sier kanskje mer om mine venner, men dog).

 

LOL. Hvordan kan det at HTC Desire har radio være en mangel? Greit nok at du har mange i skuffen hjemme, og at du heller ikke kjenner noen som kan tenke seg å bruke den. Men hvordan gjør dette det at HTC Desire har radio-mulighet til en mangel? Jeg har HTC Desire. Jeg bruker radioen. Og mange av de jeg kjenner med radio-mulighet på telefonen sin, noen med HTC Desire, andre med andre telefoner, bruker også radioen regelmessig. Da er det klart at det som virkelig hadde vært en mangel, ville vært om HTC unnlot å legge den ved.

 

Jeg kunne godt gått gjennom de andre punktene på listen din også, men du skjønner hva jeg mener.

Lenke til kommentar

MANGEL #3: Radio

Jeg har tre portable radioer liggende i skuffen hjemme. Jeg har også en gammel fjernkontroll til iPod med radio liggende i samme skuff.

Jeg kjenner heller ingen som bruker radio regelmessig på sin mobiltelefon... (sier kanskje mer om mine venner, men dog).

 

LOL. Hvordan kan det at HTC Desire har radio være en mangel? Greit nok at du har mange i skuffen hjemme, og at du heller ikke kjenner noen som kan tenke seg å bruke den. Men hvordan gjør dette det at HTC Desire har radio-mulighet til en mangel? Jeg har HTC Desire. Jeg bruker radioen. Og mange av de jeg kjenner med radio-mulighet på telefonen sin, noen med HTC Desire, andre med andre telefoner, bruker også radioen regelmessig. Da er det klart at det som virkelig hadde vært en mangel, ville vært om HTC unnlot å legge den ved.

 

Jeg kunne godt gått gjennom de andre punktene på listen din også, men du skjønner hva jeg mener.

 

Nei, jeg skjønner ikke hva du mener.

Jeg påstår at det at Apple ikke har radio på iPhone ikke er en "mangel" på en moderne mobiltelefon. Det gjør ikke radio-applikasjonen på Desire til en mangel.

 

Den elendige medieavspilleren på Android er en mangel, men det er jo ikke like morsomt å skrive om...

Jeg prøver å bruke Google Listen, den innebygde musikkspilleren og doubleTwist om hverandre (jeg hører på musikk, lydbøker og podcaster) men de fungerer enda dårligere sammen enn hver for seg.

Synd jeg skal savne mediespilleren på en snart to år gammel iPhone hver gang jeg bruker Desire for å høre på musikk...

Men jeg burde kjanskje høre på radio istendenfor?

 

Thomas

Lenke til kommentar

Edit: Men jeg klarer ikke helt å la være å tenke på neste oppdatering, for det vil komme fler. Vil HTC være like trege når det gjelder disse også?

htc lever av å spytte ut hardware, ikke software. med det antallet telefoner de har å drive support for sier det seg selv at de ikke kan klare samme fokus og attention to detail som apple kan ha.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan jeg anbefale deg en iphone med en ørliten JB? Har nå en 3gs som har intelliscreen (slags widgetsystem/varsling på som lockscreen. Oppgavebehandler, mulighet til å dele filer via bluetooth etc... Telefonen er fortsatt kvikk og fin og har ikke opplevd trøbbel enda.

Lenke til kommentar

Takk for alle svar! Jeg vipper fortsatt litt fram og tilbake, men jeg må si at jeg er en av de som digger wigdetene på startskjermen! Kan bli et savn..

 

Hvis du synes widgets er viktig, kan leve med litt dårlig batterikapasitet -og ikke får vondt i øynene av Android, er ikke HTC Desire et dårlig kjøp. Ta bare med et ordentlig minnekort (ca 1000,- for 16/32GB) og en ekstra microUSB-kabel (du må regne med å lade to ganger enkelte dager) med i prisen...

 

Thomas

Lenke til kommentar

En HTC Desire der du bestiller et 32 GB minnekort og et brukt SIM-kort fra eBay samtidig vil være en OK deal. Da får du samme lagringsplass som på den beste iPhonen, du får tilgang til paid apps ved behov, du får radio (noe en del faktisk bruker), du får widgets (mulig de bruker litt batteri, men det å ha et par-tre widgets på telefonen kan umulig kjøre batteriet helt i søpla - nytteverdien overgår nok det du taper).

 

Mediespillerne er jeg enig i er dårlige på Android. Jeg kunne ha sagt at jeg ikke hører på musikk på telefonen (noe som i og for seg er helt sant) på samme måte som at du bruker det at du ikke hører på radio som et argument for at radio er unødvendig, men det ville ha vært usaklig. Ellers ser jeg forsåvidt at en bra musikkspiller vil være viktigere enn radio for de fleste ;)

 

Personlig ville jeg ha vurdert en Google Nexus One i stedet for en HTC Desire. Du trenger ikke Sense nå til dags, standard Android 2.2 er mer enn bra nok til å stå på egne bein. 2.2 får du aller først på Nexus One, og det samme vil gjelde 2.3. Eller 2.5, eller 3.0, eller hva nå enn neste versjon vil hete. Nexus One er stort sett identisk med HTC Legend uansett.

 

Personlig (igjen) ville jeg også ha vurdert to andre telefoner: Samsung Galaxy S og iPhone 4. IPhone 4 fordi det er en pen telefon med en bra skjerm med høy oppløsning, og fordi det er en relativt enkel og problemfri telefon å forholde seg til. Du får også rikelig med applikasjoner og gode spill til telefonen. Galaxy S ville jeg ha vurdert fordi den har utrolig gode specs, en fantastisk skjerm (som jeg faktisk tror vil være bedre og mer imponerende enn iPhone 4 sin i sum, selv om oppløsningen er lavere) og bra mediestøtte.

 

Nexus One er dyrere enn Desire, Galaxy S blir dyrere enn Desire, og iPhone 4 blir dyrere enn Desire. Slik sett er Desire fremdeles et alternativ om kostnaden er en faktor. IPhone 3GS kan også være et alternativ som er tilgjengelig nå, men det ubrukelige kameraet trekker ned mye - det vil nok bli drastisk bedre på iPhone 4.

Lenke til kommentar

Det beste med Android er forøvrig rullgardina der alle "systemmeldinger" (ny SMS, ny e-post, ny PM på Twitter, applikasjon ferdig installert etc etc etc) samler seg. Det er en killer feature som dagens iOS ikke kan matche. Vet ikke hvordan dette blir i neste versjon av iOS.

 

Ellers, når det gjelder mediaplayer, virker det som om CorePlayer snart er ferdige med sin spiller for Android. En tråd om temaet kan bivånes her, fra den spede starten med klaging over de elendige multimediamulighetene i Android til optimisme etterhvert som det slippes nye OS-versjoner og SDK/NDK. Virker som om Froyo/2.2 er bra nok til at en skikkelig mediaplayer ikke lenger er noen umulighet. Blir antakelig en paid app, men med SIM-kort fra eBay er man klar for alt ;)

 

Uansett, det er ikke noe du får glede av akkurat her og nå, men kanskje i framtiden, om du ender med en Android-telefon. Før det må du nok klare deg uten f.eks. DivX-avspilling (om du ikke går for en Galaxy S).

Lenke til kommentar

Igjen, takk for fine svar! Noe annet jeg liker med iPhone er alt "stæsjet" man kan få til den :blush: Minner meg om den tiden man kjøpte deksler til mobilen. Er man lei av det ytre utseendet, så kan man bare kjøpe et nytt liksom. Men jeg ender nok opp med en ny android tenker jeg. Det er det jeg er vandt med, og jeg er jo fornøyd. Vi får se, svigerfar tenker å kjøpe seg en iPhone 4 når den kommer, så får jeg fikle litt med den og se hva jeg syns. Jeg har det igrunn ikke travelt med å kjøpe ny, det er bare veldig greit å kunne å få noen synspunkter! :D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...