Gå til innhold

Stativ til natur/allround fotografering


Anbefalte innlegg

Jeg har et slr kamera med flere linser, den minste er 70-150 og den største er 500mm og ganske stor og tung. Jeg trenger derfor et stødig men lett og godt stativ som jeg kan ta med meg på tur og slik uten at det tar for stor plass. Kommer til å ta en del dyrebilder, kanskje av månenen også gjerne litt "studiobilder", så må være et godt allround stativ. Er det noen som kan anbefale noe i prisklassen opp til 1500, eller får jeg ikke så mye for så lite? Har ikke så stort budsjett i denne omgang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres bra ut, men er det noe stativ som er litt billigere? Har egentlig ikke mer enn 1500,- å bruke akkurat nå. Det jeg fant sprenger budsjettet med 200 kr - det går vel for så vidt, men pro utgaven som virket enda mer lovende sprenger den med 500-1000kr med hode, det blir litt dyrt tror jeg. (Men har veldig lyst på) Nå det gjelder vekten på utstyret mitt så er det faktisk ganske lett, den tyngste linsen min er faktisk et Olympus 300mmn fastobjektiv. 500mm er også et fastobjektiv, men er omtrent like tungt som 300mm, men det ganske langt så har stort "vindfang", så er greit med et stødig stativ. Kameraet er et lite Olympus E-420 slr, så blir ikke så mye lettere enn det.

 

Jeg er selv 184høy så det er greit med et stativ hvor jeg slipper å bøye meg så mye, pluss at det skal være mobilt slik at jeg ikke orker å ta det med pga det er så klumpete og tungt.

 

Vet det er vanskelig å finne et som oppfyller alle kriteriene til den prisen, men jeg forsøker. =)

Lenke til kommentar

...Hva skal du ta bilder av på tilsvarende 600mm og et slikt stativ?

 

Jeg kommer til å ta en del bilder av villt, fugler, paragliding, fallskermhopping, ulike panoramabilder, personer, konfirmasjon/andre ting, stjernehimmel, månen alt mulig egentlig. Jeg både sykler, går og rir, så er en fordel med mobilitet. =)

 

Jeg har et veldig billig stativ fra før av et ukjen merke. Det er vel hva folk kaller et "turiststativ". Det veier under en kg også er det bare 140 høyt med midtstangen oppe, vel 120-130 med den helt nede. Et lite vindpust så vibrerer stativet, men det er på grensen til å tåle utstyret. Kan ikke ta bilder uten fjernkontroll, men bruker jeg den så går det greit. :p

 

 

Her er ett godt og rimelig alternativ: http://www.fotovideo...aspx?plid=68337

 

 

Det stativet så jo supert ut, men er ikke rundt 3 kg litt mye? Høyden er perfekt. =)

Endret av NestenUtenkunnskap
Lenke til kommentar

Jeg kommer til å ta en del bilder av villt, fugler, paragliding, fallskermhopping, ulike panoramabilder, personer, konfirmasjon/andre ting, stjernehimmel, månen alt mulig egentlig. Jeg både sykler, går og rir, så er en fordel med mobilitet. =)

 

Flere av de tingene der ville ikke jeg brukt stativ på i hele tatt, men det er jo en annen sak.

Lenke til kommentar

Jeg kommer til å ta en del bilder av villt, fugler, paragliding, fallskermhopping, ulike panoramabilder, personer, konfirmasjon/andre ting, stjernehimmel, månen alt mulig egentlig. Jeg både sykler, går og rir, så er en fordel med mobilitet. =)

 

Flere av de tingene der ville ikke jeg brukt stativ på i hele tatt, men det er jo en annen sak.

Derfor jeg spurte. Tror ikke man får noen stativer som egner seg til det for en billig penge. Hvis man ikke forventer at fuglen/fallskjermen står i ro.

Lenke til kommentar

Jeg kommer til å ta en del bilder av villt, fugler, paragliding, fallskermhopping, ulike panoramabilder, personer, konfirmasjon/andre ting, stjernehimmel, månen alt mulig egentlig. Jeg både sykler, går og rir, så er en fordel med mobilitet. =)

 

Flere av de tingene der ville ikke jeg brukt stativ på i hele tatt, men det er jo en annen sak.

 

 

Jeg bruker egentlig veldig lite stativ, til nå har jeg stort sett tatt bilder på frihånd. Så lenge det er dagslys så klarer jeg å ta rimelig greie bilder, men ønsker stativ for å ta bilder under vanskelige lysforhold pluss det er lettere å unngå bevegelsesuskarphet. Bruker seff ikke stativet så mye til bevegelige objekter, det går jo an på et vis hvis jeg bærer med meg stativet med bena sammen og bare bruker det som en slags monopod eller hva det heter, men erfaringsmessig så er det lettere å ta slike bilder på frihånd. Hvis jeg skal ta bilde av fallskjerm og fugler med stativ så blir det såfall av basehoppere før de hopper ut fra fjellet, og fugler som er i ro, men som er så langt unna at jeg er nødt til å bruke stativ for at det ikke skal bli uskarpt.

 

 

Her er et eksempel på bevegelig objekt. Dette er tatt med Olympus Zuiko 300mm fastobjektiv på 2km avstand. Har klippet bort litt av kantene på bildet, så det er vel 60-70 prosent av original, også er det krympet for å passe inn i forumet. Litt bevegelsesuskarphet er det, men for å være så langt unna med 600mm effektiv brennvidde så er det ganske bra syns jeg. (Selv om jeg ikke er proff)

 

31641_130180027001956_100000298784504_272044_6040330_n.jpg

 

Dette er også tatt på frihånd med samme objektivet

 

31822_1394167668193_1652239685_925224_4896343_n.jpg

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg legger inn ett spørsmål vedrørende monopod.

 

Jeg har hatt en "skistav" av en monopod (kjøpt billig på JP for noen år siden, men denne er nå forsvunnet så da vurderer jeg en litt bedre og lettere type.

 

Jeg har Benro tripod, så jeg har her linket til det merket. Men mitt spørsmål går ikke på merke, men på "funksjonalitet".

 

Jeg ser at Benro og f.eks. også Manfrotto leverer monopoder med "uttrekkbare" ben, slik at dei blir en slags "kvasi-tripod". Gir disse beina noen reell støtte, kan de under de rette forhold (værstille?) brukes som en reserve-tripod? eller er det bare en slags gimmick.

Maks belastning for meg blir Canon 7D + Canon 70-200 f/4 (non-is), men som oftest med normalzoom eller vidvinkelzoom.

Jeg har også liggende et "mini"-kulehode av merke Benro (Feilsendt som ble beholdt/kjøpt) som jeg regner med kan brukes på en eventuell monopod.

 

Eksempel på monopoder: Monopod 1 Monopod 2

Lenke til kommentar

Har hørt enkelte fnyse av disse støttebeina. Har ikke, og kommer ikke til å teste det selv, men de ligner mest på kvister som er i veien :thumbdown:

 

For telefoto har nå jeg fått et godt råd; næmelig tripod uten sentersøyle. Mye stødigere. Jeg er veldig fornøyd med min Manfrotto 055MF3, men den kan ikke sammenlignes med Gitzo'en jeg har - natt og dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...