Gå til innhold

Hvordan velge riktig type sikring?

Anbefalte innlegg

Problemet mitt går ut på følgende:

Jeg er blitt bedt om å fikse den elektriske bilen tilhørende ungen til naboene våre som arvet den etter at den har stått i boden hos en av deres slektninger sånn ca. siden sent på 90-tallet.

Her snakker vi om en av de "store" bilene som ungene kjører selv. Eksemplaret naboene min har, nekter å starte. For å gjøre en lang historie kort, etter litt feilsøking fant jeg ut at det var batteriene som bør byttes ut.

Etter å ha sett på noen av kandidatene valgte jeg ut en batteritype fra elfa men jeg lurer litt på hva slags type sikring jeg bør velge for de batteriene.

Produsenten av original batterier valgte en 25 A sikring (egentlig en kretsbryter som resetter seg automatisk) noe som forvirrer meg siden kablingen innad i bilen ser ut til å være beregnet for maks 3 A (bare så det er klart - jeg skjønner at jeg bør velge en sikring som passer de nye batteriene og ikke automatisk gå for en 25A sikring).

Og da lurer jeg på om hva slags sikring jeg bør velge - engangstype flatsikringer man får kjøpt på Biltema? Hurtigvirkende eller de "trege"? Kan jeg bruke noe sånt (link) eller denne her fra ebay (link)?

Endret av PzMan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kabling beregnet for 3A i selv bilen? Det tviler jeg sterkt på!

Uansett. Jeg ville brukt sikkringen som står der. Den er der for å beskytte motor/elnett. Ikke batteriene :)

Sikringen er der både pga batteriene og elnettet. Blybatteriene er plassert strategisk under settet (hvor ungen sitter) slik at enhver tull med batteriene vil sørge for interessante resultater.

Det er ingen sikring der bortsett fra de som innebygd i original batteriene fra produsenten (se patenten fra produsenten her) og disse sikringen er umulig å fjerne (de har anvendt lim til "kapsle inn" sikringene). Ut fra det patenten sier så er det en eller annen form for kretsbryter som automatisk reseter seg.

Ellers så er det selvsagt mulig at kablingen er merket feil men akkurat det tviler jeg på... :shrug:

Forresten, jeg legger ut linken til bilen slik at det ikke blir noe tvil om hva slags bil det er snakk om (så ingen tror her at jeg lurer på hva slags sikring jeg skal velge til en normal bil) - PW Jeep Wrangler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...