Gå til innhold

Gladnyhet i rusbehandlingen - leger skal få dele ut heroin

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det gjør kanskje ikke på kort sikt noe stort med selve heroinavhengigheten, men det gjør mye med følgeskadene. Det vil hindre mye vinningskriminalitet for det første. Videre så vil det føre til at rusmiddelavhengighet behandles som en sykdom, som det er, og ikke ren kriminalitet.

Tenk på skjebnen til de mange gateprostituerte. Hvorfor prostituere deg når du ikke lenger trenger å gjøre det for å få dosa di?

I tillegg handler det om respekt. Slik det er i dag så blir man en annenrangs borger om man er avhengig av et rusmiddel. Dette tiltaket kan føre til at man faktisk kan fungere tilnærmet normalt tross sin avhengighet.

Enda et aspekt er overdosestatistikken. Når du kjøper heroin på gata så veit du aldri hvor sterkt stoffet egentlig er. Det er det som er den store synderen når det gjelder dødsfall. Dealere blander ut stoffet for å tjene mer. De har for lengst funnet ut at om man blander det ut svakere over tid så merkes det lite at det faktisk blir svakere. Så kan man plutselig skryte av at man har fått inn DET knallpartiet og selge som gress. Og det er egentlig ikke særlig sterkere. Det er bare ikke like mye blandet ut. Dette er en kynisk, kynisk bransje.

Tilslutt så må det jo også nevnes at man fratar den svarte økonomien kunder. Det er utelukkende positivt. De som driver stort med heroin driver som regel også med andre like grusomme ting. Som den store saken i Hordaland som akkurat ble avdekket. Det er de samme bakmennene som står bak herointraffikken som står bak menneskesmugling og salg av nigerianske prostituerte.

Dette er noe av grunnlaget for at jeg kaller det en god nyhet.

edit: Misforstå meg rett. Jeg mener at heroin er et grusomt dop. Har selv sett hvor ødeleggende det kan være. Men heroinet forsvinner ikke. Da må man takle det på best mulig måte både for brukerne og samfunnet generelt.

Endret av L4r5
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Enig. Vi har kriget mot narkotika i 50 år. Hva har vi å vise til? Kartellkriger, en haug med folk i fengsel, flere og flere misbrukere, enorme deler av politi og rettsvesenet går til narkotikasaker osv.

På tide å si at slaget er tapt. Legaliser, og fokuser på holdningsskapende og skadebegrensing

Lenke til kommentar

Hvis politiet tror at du røyker hasj, da sparker de nærmest inn døren din og drar deg med til stasjonen hvor de kaster deg inn i en glattcelle. Hvis du derimot bruker heroin, da er det ikke nok at du åpenlyst kan kjøpe og bruke stoffet, men nå skal du faktisk også få det av en lege. Fy faen! Kanskje dette tiltaket vil fungere akkurat som planlagt, men jeg er fortsatt imot det av rent prinsipp.

edit: damn touchpad

Endret av Bradbury
Lenke til kommentar

Og legalisering vil ikke føre til at flere bruker det?

Jeg er positiv til å legalisere mildere narkotiske stoffer som cannabis og khat, men der går grensen.

Det er faktisk færre innbyggere som røyker hasj i Nederland enn i andre sammenlignbare land i nabolaget. Så gitt at vi kan overføre de samme erfaringene til andre rusmidler er jeg tilbøyelig til å svare nei. Utdeling vil ikke fjerne stigmaet rundt heroinbruk, heller tvert imot.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Jeg er positiv til å legalisere mildere narkotiske stoffer som cannabis og khat, men der går grensen.

Samme her, men nå er ikke dette noen legalisering. Kun en behandlingsmetode for de som allerede står dypt i det som rusavhengig.

Men legalisering er et farlig spill. Det er nemlig sånn at sistemann vinner. De første landene som legaliserer vil bli "fristater" og magneter på rusavhengige med diverse sosiale problemer. Først når de fleste land har legalisert f.eks cannabis og khat at det lønner seg å følge etter.

En legalisering har også en psykologisk effekt når prisene plutselig raser og man ikke risikerer fengsel. Da vil det bli en midlertidig klondyke-stemning og bruken vil øke drastisk midlertidig og trolig falle ned på et høyere nivå enn før når ting stabiliserer seg.

Så hvis lettere stoffer skal legaliseres så bør vi vente til andre mange land har gjort det først og deretter legalisere på en gradvis måte (hvis mulig).

Lenke til kommentar

Hvorfor setter du likhetstegn mellom at noe legaliseres og at antall brukere går opp? Det kan selvfølgelig være et resultat, men hvis du ikke har noe dokumentasjon å vise til blir det bare spekulasjoner fra din side. Jeg vet ihvertfall at grunnen til at jeg ikke bruker heroin er en helt annen enn at det er ulovlig, og jeg vil tro de fleste tenker på samme måte.

Jeg tror at heroin på resept vil være et godt tiltak. Ikke trenger det å være spesielt dyrt for staten å gi brukerne en daglig dose heller, da det som i hovedsak gjør heroin så dyrt som det er er alle de fordyrende mellomleddene mellom opiumsbonden og brukeren. Hadde staten legalisert dette hadde de kunnet stått for importen og produksjonen, man hadde ikke trengt å kjøpe heroinen gjennom flere ledd smuglere og dealere. Man vil også kunne spare inn store summer når det gjelder etterforskning, forsikringsutbetalinger og rettssaker, som følge av at de narkomane ikke lenger trenger å ty til kriminalitet for å få bukt på avhengigheten. Samtidig hadde det sannsynligvis svekket de organiserte kriminelle nettverkene som skaper store problemer både i Norge og globalt sett.

Videre er det prinsipielt sett helt absurd at staten skal straffe heroinbrukere for noe de gjør mot sin egen kropp. Å skulle straffeforfølge folk som allerede sliter med et så stort problem blir som å sparke noen som allerede ligger nede.

Lenke til kommentar

Hvorfor setter du likhetstegn mellom at noe legaliseres og at antall brukere går opp? Det kan selvfølgelig være et resultat, men hvis du ikke har noe dokumentasjon å vise til blir det bare spekulasjoner fra din side. Jeg vet ihvertfall at grunnen til at jeg ikke bruker heroin er en helt annen enn at det er ulovlig, og jeg vil tro de fleste tenker på samme måte.

Jeg tror at heroin på resept vil være et godt tiltak. Ikke trenger det å være spesielt dyrt for staten å gi brukerne en daglig dose heller, da det som i hovedsak gjør heroin så dyrt som det er er alle de fordyrende mellomleddene mellom opiumsbonden og brukeren. Hadde staten legalisert dette hadde de kunnet stått for importen og produksjonen, man hadde ikke trengt å kjøpe heroinen gjennom flere ledd smuglere og dealere. Man vil også kunne spare inn store summer når det gjelder etterforskning, forsikringsutbetalinger og rettssaker, som følge av at de narkomane ikke lenger trenger å ty til kriminalitet for å få bukt på avhengigheten. Samtidig hadde det sannsynligvis svekket de organiserte kriminelle nettverkene som skaper store problemer både i Norge og globalt sett.

Videre er det prinsipielt sett helt absurd at staten skal straffe heroinbrukere for noe de gjør mot sin egen kropp. Å skulle straffeforfølge folk som allerede sliter med et så stort problem blir som å sparke noen som allerede ligger nede.

Det sier seg selv at om heroin blir lovlig og mer tiljengelig, er det flere som kommer til å prøve det. Problemet med heroin, er at det er forferdelig vanedannende. Det er ikke som f.eks hasj, at du tar deg et par trekk og finner ut at det ikke er så stort som alle skal ha det til. Har du først prøvd heroin, er det veldig stor sansynelighet for at du prøver det igjen.

Heroin på resept kunne vært en god ide. Dette skal da kun være til de tyngste brukerne som allerede har prøvd å slutte flere ganger, vel og merke. Vidre kan jeg være enig i at det er feil at politiet går etter brukerne, når det er langerne som er problemet. Nå skal det sies at ingen av disse gruppene er særlig plaget av politiet. Det er bare å ta seg en tur til jernbanetorget, midt i Oslo Sentrum, på slutten av vår hovedstads paradegate uansett tid på døgnet. Her står selgere og kjøpere i haugevis å selger og kjøper, rett forann øynene på politiet. Det er prinsipielt sett helt absurd.

Lenke til kommentar

Det sier seg selv at om heroin blir lovlig og mer tiljengelig, er det flere som kommer til å prøve det.

Nei, det sier ikke seg selv. Som nevnt tidligere i tråden har erfaringer fra legalisering av cannabis ikke ført til en spesielt høy prosentandel brukere. Det at bruken nødvendigvis vil øke bygger på forutsetningen om at hovedgrunnen til at folk flest ikke bruker heroin er det faktum at det er ulovlig, noe jeg ikke tror er tilfelle. Det at heroin vil fåes på resept vil ikke forandre de sterke negative virkningene stoffet har på brukerne, og de fleste mennesker vil være oppegående nok til å se dette.

Tilgjengeligheten vil ikke nødvendigvis bli større heller. Det vil være snakk om utdeling på resept med strenge vilkår, ikke fullstendig frislipp. Tiltaket vil sannsynligvis føre til at lønnsomheten for dealerne går ned, fordi de tunge brukerne ikke lenger vil kjøpe av dem når de får det gratis fra staten. Mindre etterspørsel vil sannsynligvis føre til mindre tilbud, noe som igjen vil gjøre det vanskeligere å få tak i for folk som er interessert i prøve.

Endret av Kalinken
Lenke til kommentar

Nei. Hva er det som gjør at en heroinmisbruker koster så vanvittig mye for staten i dag?

Sykehusopphold, rehabilitering, kommunale boliger, trygd, økt kriminalitet, fengselsopphold, politiressurser osv.

Det er jo nettopp disse kostnadene som vil bli kraftig redusert ved en full legalisering. Stryk øk kriminalitet, fengselsopphold, politiressurser og osv. De narkomane vil få bedre liv, og kan til en viss grad delta i arbeidslivet siden de ikke stjeler alt de kan få fingrene over (for å få penger til nytt skudd). Er jo tross alt alle tilsetningsstoffene i heroin som gjør det så skadelig (og ikke heroinen i seg selv).

Best av alt, det vil gi verdigheten til de narkomane som mennesker tilbake.

Lenke til kommentar

Ifølge NRK er utvalget uenig i en rekke kontroversielle spørsmål, men flertallet skal ifølge kanalen si ja til heroinassistert behandling.

De vet å ta i bruk flotte begrep. Hva innebærer det utover at noen setter ei sprøyte i armen på personen eller legger noe oppe i et beger?

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke detaljene, men det ideelle er vel å følge den sveitsiske modellen.

Der får de utdelt heroin og rent utstyr på et senter. Dosen må settes der og da og under overvåkning fra medisinsk personell. De kan velge å sette den selv eller få hjelp om det trengs etter som jeg har forstått.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...