Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Klage på naturfag karakter?

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg fikk standpunkt 5 i naturfag i år. Enda jeg har fått 6'er i ALLE prøver dette halvåret (genetikk, stråling fra sola og verdensrommet, radioaktivitet), det eneste jeg fikk 4/5 i var en INNLEVERING i genteknologi hvor vi skulle velge et random tema.

Er det verdt et forsøk å prøve å forhandle meg fram til en 6'er? Innlevering var en helt fri oppgave, vi skulle velge hvilket som helst tema innenfor genteknologi og skrive masse om det, er ikke det mer en norsk oppgave som ikke beviser at du forstår/kan noe i hele tatt?

Jeg kan og forstår absolutt alt om alle de andre kapitlene i boka, kan også bokstoffet på genteknologi, men jeg tok ganske lett på innleveringen fordi jeg trodde ikke at den hadde så stor innvirkning på standpunkt karakteren.

Noen som har vært i en lignende situasjon?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk du 6 på alle prøvene forrige halvår da? Å trekke ned en hel karakter på grunn av en innlevering hørtes da ekstremt fælt ut, og da tenker jeg at tidligere prestasjoner har noe å si. Uansett har du vel ingenting å tape på å forhandle med faglærer, så kjør på om du mener at du absolutt fortjener en sekser.

Lenke til kommentar

I forrige termin fikk jeg vel ca. 5 i snitt, fikk 4/5 på noen og 5+ på noen, jeg fikk 4/5 pga. mangel på bruk av fagbegrep, men jeg forklarte fortsatt spørsmålene på prøvene på en måte som viste at jeg virkelig forstod og kunne det. Uansett så har jeg vist god forståelse i alle kapitlene. Jeg fikk rart nok 4 i snitt i forrige termin, men læreren sa at det betydde ingenting pga karakteren fra termin 2 ville overskrive denne. Betyr ikke det da at forrige termin er urelevant?

Endret av ffffffffffffuuuuu
Lenke til kommentar

I forrige termin fikk jeg vel ca. 5 i snitt, fikk 4/5 på noen og 5+ på noen, jeg fikk 4/5 pga. mangel på bruk av fagbegrep, men jeg forklarte fortsatt spørsmålene på prøvene på en måte som viste at jeg virkelig forstod og kunne det. Uansett så har jeg vist god forståelse i alle kapitlene. Jeg fikk rart nok 4 i snitt i forrige termin, men læreren sa at det betydde ingenting pga karakteren fra termin 2 ville overskrive denne. Betyr ikke det da at forrige termin er urelevant?

Karakteren skal settes etter kompetansenivået til eleven på det tidspunktet karakteren settes og skal settes på grunnlag av kompetansemålene i læreplanen.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig blir karakteren i forrige termin overskrevet, men jeg mener at karakterene fra forrige termin har en viss invirkning når det gjelder standpunkt, spesielt om man vipper mellom to karakterer. Selv fikk jeg konsekvent 6 i absolutt alle prøver i naturfag forrige halvår, men karakterene varierte litt mer dette halvåret (3+, 6, 5+, 5) og vippet da naturligvis mellom 5 og 6. Det som reddet sekseren min var halvdagsprøven vi hadde som omfattet alle kapitlene, og jeg kunne da forbedre karakterene fra de tidligere delprøvene.

Lenke til kommentar

Du kan sikkert prøve deg, men vær litt forsiktig så karakteren din ikke blir satt ned. Vær bestemt og argumenter akkurat hvorfor DU fortjener en 6'er. Hvis du har fått 6 i alle prøvene, men 4/5 på en innlevering i gjeldende termin så synes jeg at det er mer enn godt nok grunnlag for å gi toppkarakter. Lykke til.

Lenke til kommentar

Karakterene og vurderingene fra termin 1 skal IKKE strykes! Selv om st.pkt. skal settes etter elevens oppnådde/nåværende kompetanse, betyr ikke det at vurderinger fra termin 1 ikke teller etter jul.

Selv om TS har fått 6 på mange prøver i termin 2, betyr ikke det at hans samlede og oppnådde kompetanse i faget er 6. Det betyr at når det kommer til læreplansmålene i emnene genetikk, stråling og radioaktivitet, så viser han kompetanse til en 6'er. Men disse vurderingene overskrider ikke prøver om økologi, bioteknologi eller hva det måtte være som kom i termin 1, fordi vurderingene er gjort av vidt forskjellige læreplansmål.

Terminkarakteren overkrives, ja, men det betyr ikke at vurderingene fra termin 1 overskrives av dem fra termin 2. Det betyr bare at du skal vurderes i andre temaer, og dermed har en sjanse til å forbedre eller forverre resultatene dine.

Hvis du da lå mellom 4 og 5 i termin 1, mens for det meste fikk 6 i termin 2, så er du ikke automatisk en 6'er, fordi du kan har vist 6'er-kompetanse i DELER av læreplanen. Og emnene man har om etter jul er ikke viktigere enn dem som kommer før - de er alle til en viss grad likeverdige, og skal alle sammen telle med på din totale, oppnådde kompetanse.

At du får 4 i økologi i termin 1, og 6 i stråling i termin 2, betyr altså ikke at du har forbedret din totale kompetanse i faget.

Endret av RainbowLady
Lenke til kommentar

Som Newklear sier; Karakteren settes etter elevens egenskaper utifra kompetansemålene i tidsrommet karakterens settes.

Ja, men når kompetanse i enkelte deler av læreplanen ikke har vært målt akkurat da, så betyr ikke det at økologi plutselig ikke teller lenger. Og tidsrommet til standpunktkarakteren er hele skoleåret, ikke bare det halvåret nærmest sommeren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...