Gå til innhold

Kraftig arbeidsmaskin for utenlandsopphold

Anbefalte innlegg

Hei.

Pga utenlandsopphold i USA trenger jeg en ny bærbar pc som kan kjøre krevende verktøy for programmering Visual Studio 2008/2010, SQL Server Management, bilderedigering som Photoshop og matematikk/statistikk/simulering med MatLab/Excel/R.

Av spill er jeg vel egentlig ikke vanskeligere enn at jeg ønsker å kunne kjøre CivV på god oppløsning når det kommer til høsten.

Jeg er vant til å jobbe på en stasjonær (E6600, 8800GTX, 2.8Gb RAM, MYE lagringsplass) med oppløsning 1680x1050 på 21".

Så langt virker Multicom sine pcer å kunne tilby mest for pengene, spesielt Multicom W870 med en 17" og mulighet for dx11 med ATI sitt skjermkort.

Er dx11 noe jeg bør prioritere?

Bør jeg prioritere mer RAM, bedre CPU eller mer HDD?

Gi gjerne beskjed dersom jeg sikter for høyt. Ikke nødvendig å bruke penger bare for å gjøre lommeboka lettere.

Ser frem til tips om min nye pc :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

W860 er en knallmaskin det. Du vil ikke ha noe særlig batteritid men den har suveren ytelse, både til jobbing og til spill.

Det er ikke mange maskiner i 15,6" som har høyere oppløsning enn 1366x768, så det er også noe tenke på hvis du ønsker høyere oppløsning enn dette. Multicom's maskiner kan specces med bedre skjermer hvis ønskelig.

Lenke til kommentar

Jeg vurderer W870 pga ekstra tommer (sammenlignet med W860). Ettersom dette fort vil være både pc og tv under mitt utenlandsopphold kan de ekstra tommene være greie å ha. Tviler dessuten på at jeg kommer til å ta den med meg så mye. Det finnes vel uansett store nok ryggsekker? :)

Noen som vet hvordan 1920x1080 oppløsning er på en 17"?

Er det for stor oppløsning?

Sammenligner egentlig med mine 1680x1050 på en 21"...

En siste ting:

17" er vel også nødvendig for å ha kombinasjon av SSD + HDD (SATA). Satser på en rask oppstartsdisk (til Windows og nøkkelprogrammer), og SSD vil være perfekt. Er det mulig å få HP Envy med SSD + HDD? Tenker på f.eks. HP Envy 17

Endret av royend
Lenke til kommentar

Enig i at den fra HP ser ut til å gi en del for pengene... Sammenligner jeg med oppsettet mitt på Multicom blir det fort en del tusen å spare. Men, noen som vet om det er plass til en SSD i tillegg, og om HP evt. tillater det?

En sammenligning mellom HP og Multicom:

Pris: 11995 vs 16978

RAM: 6Gb vs 4Gb

GPU: 5830 vs 5870

CPU: Intel Core i7 720QM (begge)

HDD: 500Gb 7200RPM SATA (begge)

Multicom kan i tillegg legge til Blueray (+706) og SSD 80Gb (+1845).

5870 er riktig nok "langt" bedre enn 5830 (9. vs 35. plass på notebookcheck.net), men jeg vet ikke om det er noe jeg egentlig MÅ prioritere til mitt bruk?

SSD hadde derimot vært greit :)

Endret av royend
Lenke til kommentar

En SSD kan du vel stappe inn uansett og ha den orginale disken i ett kabinett ved siden av.

HD 5850 er vel også overkill til ditt bruk og fremdeles ett knallbra kort så det blir vel flisespikkeri. Og det skal være 5850, ikke 5830. Det hadde lurt seg inn en skrivefeil på Kompletts sider. Det er rettet nå.

Lenke til kommentar

Da begynner dette virkelig å ligne et HP kjøp. Egentlig ganske overraskende...

En ting: Jeg så på HP sine nettsider at HP Envy 17" leveres med 2x500Gb. Dvs. at det kan være plass til 2HDD, slik at jeg i ettertid kan putte inn en ekstra SSD? Ville vært perfekt å kunne kjøpe en SSD samtidig som jeg kan bruke den opprinnelige HDD slik at jeg har noe lagringsplass på pcen.

Noe helt annet:

Leser på hw.no at Sony VAIO er tilgjengelig. Kan denne evt. måle seg mot HP Envy 17 og Multicom sin? Og til en bedre/like god pris?

Sony Vaio F

Pris: 15000

RAM: 8Gb

GPU: Geforce GT330M

CPU: Intel Core i7 720QM

HDD: 500Gb 7200RPM SATA

Inkl. Blueray.

Ser at grafikkortet er dx10.1 og heeelt nede på 58. plass på notebookcheck.net, noe som egentlig gjør at jeg tror dette blir et dårligere valg...

Lenke til kommentar

Det er masse bra maskiner der ute. Vi kan holde på med dette i ukesvis vi. :tease:

Vaio har jo fått mye skryt, og er fryktelig populære i utlandet. Kvalitetsmessig skal de være top notch også, men prisene er vel for de litt viderekommende, skipsrederarvinger og tallblinde. :!:

Lenke til kommentar

Jeg så tilfeldigvis en Vaio på flyplassen i London her om dagen, og det var liten tvil om at det var kvalitet. Virket veldig godt bygd, og spesifikasjonen er jo heller ikke dårlige, men de står ikke helt i stil med prisen...

Tror jeg hører med HP/Komplett om det er mulig å putte inn en SSD i ettertid, og evt. om det er enkelt nok til at jeg skal kunne klare det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...