Rikkely Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Hei! Snart ferdig med Allmennfaglig påbygging VG4. Jeg var da så uheldig å komme opp i Norsk, men samtidig ganske så heldig å komme opp i det Moderne gjennombrudd (1850-1890). Jeg har jobbet iherdig i to dager nå, men jeg føler jeg sitter litt fast. Problemstillingen min er som følger; "Samtiden griper forfatteren og forfatteren griper samtiden". Vis dette gjennom litteratur fra perioden 1850-1890. Jeg har valgt å formulere det litt annerledes; "Samfunnsproblemene engasjerer forfatteren og forfatteren griper samfunnsproblemene". Hva synes dere om det? Er det en bra nok forståelse av problemstillingen? Videre så har jeg laget en slags disposisjon som jeg da har valgt å bruke som et notatark under eksamen. Disposisjonen er vedlagt. Den inneholder også noen forfattere som er meget aktuelle. Jeg har valgt å bruke tekstene "Karen" og "Sjur Gabriel" som utganspunkt for problemstillingen. Jeg kan gjennomm disse tekstene vise til trekk fra realismen og naturalismen, samtidig som jeg svarer på problemstillingen. Dere kan se gjennom disposisjonen for å se hva jeg skal snakke om. Problemet jeg har møtt på er at jeg rett og slett ikke har nok å si. Fremføringen skal vare i 10 minutter, og jeg bruker bare 6 min og 30 sek. Jeg starter det hele med å presentere hva jeg skal snakke om, det tar vel rundt 40 sekunder. Fortsetter så med å presentere problemstillingen, det tar vel rundt 30 sekunder. Videre nevner jeg hvilke problemer som er under debatt (Utroskap, maktmisbruk, undertrykkelse, fattigdom, sykdom og prostitusjon). Dette tar vel ikke noe mer enn 30 sekunder. Mulig jeg kan legge ut litt mer om hver enkelt, men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal få til det. Da har vi kommet til punkt 4 i disposisjonen hvor jeg skal fremheve samfunnsproblemene i "Karen" og "Sjur Gabriel" Det tar ikke mer enn 3 minutter kanskje 3.5. Til slutt har vi konklusjonen som skal svare på problemstillingen, litt usikker på om jeg treffer der, hadde satt pris på om jeg kunne fått litt hjelp på det området. Takk på forhånd, Rikkely. Disposisjon.doc Lenke til kommentar
myntsamlern Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Ser du har mye fokus på tiden du bruker. Selv om det er viktig å planlegge godt, så ikke vær så bekymret for om det å det tar 30 eller 40 sekunder...det skal mye til å ikke klare å snakke i 10 minutter. 10 minutter går kjempe fort. Lykke til Lenke til kommentar
Rikkely Skrevet 14. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2010 Ja, læreren har vært gangske nøye på det med tiden, mulig hun overreagerer. jeg skal tenke mindre på tiden, gjør meg bare nervøs uansett. Takker! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå