aceman Skrevet 16. juni 2003 Del Skrevet 16. juni 2003 Har et problem med min nye WD raptor S-ata disk... Hovedkortet mitt er et MSI 845PE max2 med Promise Fasttrak 376 kontroller som styrer S-ata kontaktene. Jeg har tenkt å ha denne disken som boot-disk, men den dukker ikke opp i min datamaskin... Jeg har enabled S-ata kontrolleren i bios +S-ata bios og installert drivere til promise i windows. Disken er i S-ata bios satt opp som raid 0/1 stripe single disk. I device manager under disk drives dukker den opp som "promise 1+0 stripe/raid0 scsi disk device" men ikke i min datamaskin... Blir gal, har jo gledet meg til å bruke dette råskinnet Lenke til kommentar
fred_moen Skrevet 16. juni 2003 Del Skrevet 16. juni 2003 Jeg har 120gb seagate S-ATA. MSI VIAKT400 med s-ata støtte. Jeg fikk min hd for en månde siden og installerte den med discwizard fra seagate etter flere dagers med leting. I dag installerte jeg XP på nytt og da jeg var ferdig var ikke s-ata hd i xp. Jeg finner den i device manager men der har det oppstått et problem. Jeg har valgt og installere xp på en annen ide wd40gb hd, fordi der er så mange problemer får og få til xp på S-ATA disken. Håper på at det funker å instalere xp på S-ATA disken en vakker dag. Så da jeg var på xp sto ikke discene der. Jeg har prøvd og installere den på nytt med den funker ikke. Finner ikke den? Har fikset sånn ting i biosen så den er der og virker trur jeg. Hver gang biosen loader står det hverfall at den er der da. Så hd virker. Hva skal jeg gjøre? Kanskje det er et program som du skal bruke på wd også for å få den til å funke, men det er i windows da? Jeg ble gal jeg også, men er ennå mer nå Lenke til kommentar
aceman Skrevet 17. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2003 Har fått det til nå etter litt knoting... Husker ikke helt hva jeg gjorde, men det var noe inne i "computer management" og "disk management" under administrative tools... Måtte angi noe på disken og da ble den en "dynamic disk". Formaterte den men fikk ikke installert XP på den så jeg jukset litt og brukte norton ghost og kopierte hele den andre disken over (kopiere bare C-partisjonen funket ikke). Selv om den andre disken var større, ble bare innholdet kopiert... Satte så til å boote fra S-ata og alt var i skjønneste orden Etter en runde med partition magic har maskinen fått et nytt liv med Raptor Lenke til kommentar
fred_moen Skrevet 18. juni 2003 Del Skrevet 18. juni 2003 Får ikke det til går inn på computer management" og "disk management" under administrative tools... Men vet ikke en dritt hva jeg skal gjøre. Plz sjekke hva du gjorde og sende tilbake svar. Dør nesten. Om jeg må formatere er ok, men at hd ikke funker er ikke ok for meg. Lenke til kommentar
Bisarre Skrevet 18. juni 2003 Del Skrevet 18. juni 2003 Regner med at du har trykket F6 i begynnelsen av innstalleringa, for å legge inn driverene til S-ATA...? Lenke til kommentar
aceman Skrevet 19. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2003 nå har jo ikke du det samme hovedkortet som meg så jeg veit ikke om fremgangsmåten er den samme... Drev og knotet og prøvde så mye rart at jeg ikke helt husker hva det var som var riktig I enhetsbehandlingen dukker disken min opp som et Raid-array, så hvis den gjør det hos deg, må du i hvertfall ha installert drivere til promise-brikken... Etter å ha gjort det, prøv gå inn i enhetsbehandlingen og til egenskaper for disken/RAID-arrayet og gå til fliken "Volumes" klikk "populate". Tror det var der jeg fikk en liten AHA opplevelse og skjønte hva jeg skulle gjøre videre! Dette var ikke en vitenskapelig beretning, men det er sånn prøving og feiling virker Lenke til kommentar
Bisarre Skrevet 19. juni 2003 Del Skrevet 19. juni 2003 nå har jo ikke du det samme hovedkortet som meg så jeg veit ikke om fremgangsmåten er den samme... Drev og knotet og prøvde så mye rart at jeg ikke helt husker hva det var som var riktig I enhetsbehandlingen dukker disken min opp som et Raid-array, så hvis den gjør det hos deg, må du i hvertfall ha installert drivere til promise-brikken... Etter å ha gjort det, prøv gå inn i enhetsbehandlingen og til egenskaper for disken/RAID-arrayet og gå til fliken "Volumes" klikk "populate". Tror det var der jeg fikk en liten AHA opplevelse og skjønte hva jeg skulle gjøre videre! Dette var ikke en vitenskapelig beretning, men det er sånn prøving og feiling virker Han skrev jo at han skulle bruke disken til BOOT-disk... Da er jo den disken tom når han starter. Det gjør at maskinen ikke finner den. Han må starte installeringen av XP, trykke F6 når det står det på skjermen. Så må du legge inn driverene til S-ATA fra diskett. Om ikke de driverene blir lagt inn, klarer ikke XP å finne S-ATA disken. (Bare alle andre IDE disker.) Lenke til kommentar
fred_moen Skrevet 20. juni 2003 Del Skrevet 20. juni 2003 Jeg har fikset alt nå, installerte bare feil drivere i starten, men nå har jeg funnet de rette driverne og alt innholdet på disken var der også. Takk alle sammen, finner den i xp installasjon, etter litt knoting. Lenke til kommentar
fred_moen Skrevet 20. juni 2003 Del Skrevet 20. juni 2003 Jeg har fikset alt nå, installerte bare feil drivere i starten, men nå har jeg funnet de rette driverne og alt innholdet på disken var der også. Takk alle sammen, finner den i xp installasjon, etter litt knoting. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå