Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Byttte innerdør m/karm. Lysåpning 205 cm.

Anbefalte innlegg

Hei!

Fant ikke ut hvordan jeg slettet eller endret den forrige tittelen, så måtte dessverre legge inn dette på nytt..

Har planer om å bytte innerdør. Det er en gammel dør og karm, med andre mål enn det som er standard i dag, så jeg skal bytte alt. Lysåpningen/modulmålet eller hva man kaller det, altså uten karm, er fra topp til terskel 205 cm. Standardmålene i dag er visst 200/210 cm.

Spørsmålet er hvordan jeg kan gjøre det på best mulig måte, som også ser penest ut;

•  
  • Bytte til dør og karm som passer til 210-standarden. Må da kappe dørbladet, så har egentlig droppet dette alternativet. Har hørt at dette ikke nødvendigvis blir så pent. Også må jeg jo få noen til å kappe dette.

• Bytte til dør som passer 200 standard og karm 210 standard. Og heve eller bytte terskel. Må da kappe karm. Usikkert på om døra da passer til karmen? Noen som vet?

• Bytte til dør og karm som passer 200 standard. Vil vel da få en stor glippe øverst?

Som dere ser, så er jeg litt usikker på dette. Har prøvd å spørre på en trelast, men fikk ikke så mye hjelp. De var egentlig bare interessert i å selge meg noe. Hehe

Noen som har noen forslag til hva jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan du ikke lage åpningen større så du kan bruke 210 karm? Lag åpningen på 212 og sett inn ny karm. Bedre enn å kappe dørblad osv. Du kan jo også bruke 200 karm, men da vil du måtte bruke noe bredere lister.

Lenke til kommentar

Med en 200-karm vil du vel klare å dekke lysåpningen med en grei karmlist, men spørsmålet er jo hva du har på veggen som eventuelt avdekkes. Jeg hadde samme problemstilling som deg, og valgte å sage ut lysåpningen. Bor i leca-hus så det var en rimelig smal sak. Det er litt mer jobb med trehus, men jeg vil tro det bli penest hvis du ikke skal gjøre noe med veggen i tillegg.

200-dør i 210-karm eller kapping av dør er ikke å anbefale. Jeg prøvde, men ingen som solgte døra jeg skulle ha var villige til å kappe for meg, siden de ikke kunne stå for resultatet. :)

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar, begge to.

Jeg hadde ikke tenkt tanken at jeg kunne gjøre åpningen større, så det er godt med innspill fra andre.

Jeg bor i en blokk, med murstein og betong. Det er to dører jeg skal bytte. På den ene ser jeg at det er noe armeringsjern som gjør at jeg ikke kan gjøre åpningen lengre. Mulig det går på den andre.

Har dere noen andre alternativer eller forslag til hva jeg kan gjøre der hvor jeg ikke kan forlenge åpningen? Regner med at det ikke er anbefalt å kappe over armeringsjern. :ermm:

Lenke til kommentar

Jeg bor i en blokk, med murstein og betong. Det er to dører jeg skal bytte. På den ene ser jeg at det er noe armeringsjern som gjør at jeg ikke kan gjøre åpningen lengre.

Når er denne blokka bygd, siden det er så ukurante mål på døråpningene?

Og for å være helt sikker på at målene ikke følger dagens standarder: Hva er målene på dørbladene?

Og du har rett i at du ikke skal kutte armeringsjern. I alle fall hvis det er det en bærevegg, skal du ikke utide åpningen på egen hånd, men det kan gjøres av fagfolk, og med borettslagets eller sameiets godkjennelse.

Jeg antar at det aller beste vil være å sette inn karmer i 20-modul (200 cm) helt ned til gulvet, fylle i med etellerannet over dørkarmen, og sparkle og pusse. Så maler eller tapetserer du hele veggen eller rommet, og får ikke bare ny dør, men en mer fullstendig oppussing.

Dersom det er upusset teglsteinsvegg, kan det kanskje passe å legge en rad med teglstein over dørkarmen.

Lenke til kommentar

Eunos og Svinks: Dere er begge inne på samme løsning, som jeg tenker at virker som det beste.

Blokka er bygd på 50-tallet. Regner med at karmene er fra den tid. Det er i hvert fall sånne gamle hengsler.

De eksisterende dørbladene er H:197,5 cm, B:70,5 cm og H:196,5 cm, B:61 cm.

Det som skal gjøres er en del av et større oppussingsprosjekt, så jeg har regnet med at det blir en del sparkling og ny tapet. Sånn sett så passer det greit å prøve og fylle tomrommet som blir i overkant av dørkarmen.

Tusen takk for svarene!

Lenke til kommentar

Jeg gjorde samme operasjon for noen år siden i en bygård fra 50-tallet. Lysåpningen var 207 høy sånn ca, og armeringsjern og rør til det elektriske lå i overkant av åpningen.

Jeg gikk da for en 200-karm, og bygget ned veggen tilsvarende. Dette gjorde jeg ved å skru fast en 2"/4" planke i topp av lysåpningen. Denne festet jeg GODT (lange og mange skruer og plugger), deretter kledde jeg denne med gips på den ene siden så den gikk i flukt med veggen, og bygget så ut med kiler og gips på andre siden for å få riktig bredde. Deretter en runde med sparkling og pussing for å få "hel vegg".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...