Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei har brukt de siste dagene til å lese, og se igjennom ulike problemstillinger som kommer frem på forumene. Utifra dette sitter jeg med noen klare svar, og noen usikkerhetsmomenter.

Oppsummert:

1. Bruk pengene først og fremst på DYR opptikk(ifølge de mest erfarne, vil det si L opptikk, og noen EF-S objektiver)

2. Uansett kamerahus, moderne hus må læres(mange muligheter), og man må forstå/lære seg FOTOGRAFERING(ikke bare å knipse i vei)

3. Etterbehandling av bildene må gjøres på pc(RAW, oppskraping osv. noe som jeg er vant med)

Disse har jeg vel vært klar over, men det er greit og bli minnet på det.......

Men det jeg er lurer på er:(forutsatt at objektivene er god)

1. Er AF på 7D vanskeligere å lære/takle en AF til 550?

2. Har alle L objektiv værtetting?

3. Ser på forumene at en del 7D er sendt inn til justering, gjelder det mange? erfaringer?

Så hva velger jeg? Aner ikke !

Lenke til kommentar

Om konklusjonen er korrekt avhenger jo av ambisjonsnivået ditt. Punkt 2 er jeg helt enig i, men punkt 1 og 3 avhenger av om du er perfeksjonist og/eller vil at alle bilder skal være sylskarpe helt ut i hjørnene på store utskrifter. Da ville jeg nok lagt til et punkt: 0. Bruk solid stativ.

Skal du derimot vesentlig bruke bildene til visning på TV, prosjektor eller printe i A4 og mindre vil jeg jo si at konklusjonen er overkill.

Når det gjelder spørsmålene vil jeg si AF på 7D har flere muligheter enn på 550D, og skal du utnytte alt er det mer å sette seg inn i. For å komme opp på "550D-nivå" synes jeg derimot ikke at 7D er spesielt vanskeligere.

Problemet med forum er at folk (naturlig nok) skriver mest når de får et problem og det gjør at en del saker virker større enn de egentlig er. Å få en bra statisitkk ved å lese foruminnlegg er dermed vanskelig, min 7D virker forøvrig fint uten justering.

Om all L-optik er værtettet vet jeg ikke.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Hei takk for flott svar, det setter ting litt på plass.

For min del gjelder det å finne en middelvei, mellom å ha muligheten til å strekke seg etter et "godt" resultat, samtidig som at øyeblikksbildene på tur, på fotballbanen, heime, osv blir festet til film på en bra måte. Selvfølgelig må man sette seg inn i funksjon(uansett valg) men det må funke, uten alt for mye "trykking". Jeg bruker sjelden auto innstillingene/programmene på dagens 350, men blender/lukker og AF sitter i fingrene. Håper spranget "opp" ikke blir for voldsomt.

Grunnen til at jeg nevner DYRE objektiver som en av faktorene, er at de fleste kommentarene her og på andre forum, havner på at det er objektivene i L serien og enkelte av de dyreste EF-S ene som gjelder. Får inntrykk av at det nesten blir dårligere bilder på 7D med eksv. EF-S 55-250 en på 550D.

Det er iallefall greit å tenke seg litt om, så får vi se hva jeg ender opp med :new_woot:

Lenke til kommentar

Du skrev:

Video på DSLR er i aller høyeste grad brukbar dersom du ikke bryr deg om å eksponere og fokusere manuellt.

Kan du utdype det litt, mener du at man må eksponere og fokusere manuelt?

Endret av Ugghe
Lenke til kommentar

Jepp, autofokusen er alt for treg i videomodus til å være brukbar til noe som helst. Grunnen til at man helst bør eksponere manuelt er at for å få best flyt i bildet burde lukkeren ligge på ca. halvparten av fps man spiller inn på. Så ved 25fps burde lukkeren ligge på 1/50 sec., det har man helt klart best kontroll over i manuell-modus.

Lenke til kommentar

Jepp, autofokusen er alt for treg i videomodus til å være brukbar til noe som helst. Grunnen til at man helst bør eksponere manuelt er at for å få best flyt i bildet burde lukkeren ligge på ca. halvparten av fps man spiller inn på. Så ved 25fps burde lukkeren ligge på 1/50 sec., det har man helt klart best kontroll over i manuell-modus.

Men hvis man tar hensyn til slike ting, og dvs øver og prøver, så vil man kunne eks. feste stemningen rundt et leirbål/en strålende høstdag på høyfjellet på film..... unnskyld på minne brikke :yes: ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...