Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei er helt "ny" som skribent på forumet, har frem til nå, lest og prøvd å lære. Har bestandig tatt bilder, og kjøpte min første filmbaserte Canon for 20 år siden. Er ikke den som bytter ofte og har "klart" meg med en Canon 350D og de gamle objektivene, siden 350 kom.

Tar bilder av alt, men siden mine hovedinteresser er fiske og jakt, så blir det nok mest bilder ute i naturen. Tar ca 10-15 000 bilder i året, og 350D følger med i -40 på toppjakt og i regn og blåst om sommeren. Bildene blir presentert på print og lysbilde visninger.(dvd, tv osv.)

Utgangspunkt er at jeg ønsker å fornye både hus og objektiver !

Så til spørsmålet, utifra mitt bruk, bør jeg satse på den solide 7D med en kit linse i første omgang, eller vil 550D holde i lange baner, og heller kjøpe flere objektiver til denne nå ?

Øvre økonomisk grense 15.000,-(har tilbud på 7D med 18-135 under denne)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du synes at 350D-en gjorde jobben godt og ikke hjar noen direkte ankepunkter, så ville jeg gått for 550D og brukt resten på god optikk.

7D er solid; det er tross alt et semi-profft hus. På godt og vondt.

18-135mm-en er en grei sak, men optisk sett så mangler den litt for å få utnyttet sensoren maksimalt. En 550D med EF-S 15-85mm og EF-S 55-250mm vil være en bra kobinasjon som ikke tømmer banken helt.

Lenke til kommentar

Hvis du synes at 350D-en gjorde jobben godt og ikke hjar noen direkte ankepunkter, så ville jeg gått for 550D og brukt resten på god optikk.

7D er solid; det er tross alt et semi-profft hus. På godt og vondt.

18-135mm-en er en grei sak, men optisk sett så mangler den litt for å få utnyttet sensoren maksimalt. En 550D med EF-S 15-85mm og EF-S 55-250mm vil være en bra kobinasjon som ikke tømmer banken helt.

takker for hyggelig svar.

Hva mener du med på godt og vondt?(7D)

Har sett på den 550D kombien, ev. bytte EF-S 55-250mm med 70-200/f4 ?

Lenke til kommentar

50D har mange bedre features og markant bedre byggekvalitet enn 550D. Eneste fordelen med å velge 550D er IMHO at den har video.

Hvis du derimot kunne tenke deg enda superbere autofokus, økt skuddtakt og video, så kan du vurdere å gå opp til 7D.

Ville vurdert 15-85 i steden for 18-135 - mindre tele, men bedre optikk.

Lenke til kommentar

takker for hyggelig svar.

Hva mener du med på godt og vondt?(7D)

7D er jo bygget i som et tanks og veier dermed en god del mer. Da erdet ikke sikkerrt at du gidder ta det med deg over alt. Men den har en annen fordel, og det er at den er værtettet; ulempen er at da må du også kjøpe værtettede objektiver for å utnytte den funksjonen - og de er ofte dyre. Ytelsen til 7D er rå, men har du ikke bruk for rå ytelse, så går det med en del penger på på ting du ikke bruker. Penger som heller kunne vært brukt på optikken. 7D har litt mere knapper og et anderledes

brukergrensesnitt. Knotete i begynnelsen, men mer effektivt når du kan det.

Har sett på den 550D kombien, ev. bytte EF-S 55-250mm med 70-200/f4 ?

70-200mm f/4 er abolutt et alternativ.

50D er et alternativ som kan vurderes, da du får endel av fordelene til 7D uten å sprenge banken. Men da uten video. Du er ikke alene om å hatt med seg 350D på mye rart, og som du sier, så lenge en er forsikter og passer seg for kondens, så tåler de utrolig mye.

Lenke til kommentar

Yepp, vekta spiller litt inn, men hastigheten til 7D/5D er spennende, med tanke på oppflukter av rype/tiur (skudd) kjøring av fisk osv...

Video er spennende, selv om mange mener det ikke er brukbart pga manuell fokus. Kan bidra til litt ekstra "piff" i en skildring av en tur/hendelse !

Ellers tror jeg at en 550D holder langt for en amatør som meg.

Lenke til kommentar

Hei er helt "ny" som skribent på forumet, har frem til nå, lest og prøvd å lære. Har bestandig tatt bilder, og kjøpte min første filmbaserte Canon for 20 år siden. Er ikke den som bytter ofte og har "klart" meg med en Canon 350D og de gamle objektivene, siden 350 kom.

Tar bilder av alt, men siden mine hovedinteresser er fiske og jakt, så blir det nok mest bilder ute i naturen. Tar ca 10-15 000 bilder i året, og 350D følger med i -40 på toppjakt og i regn og blåst om sommeren. Bildene blir presentert på print og lysbilde visninger.(dvd, tv osv.)

Utgangspunkt er at jeg ønsker å fornye både hus og objektiver !

Så til spørsmålet, utifra mitt bruk, bør jeg satse på den solide 7D med en kit linse i første omgang, eller vil 550D holde i lange baner, og heller kjøpe flere objektiver til denne nå ?

Øvre økonomisk grense 15.000,-(har tilbud på 7D med 18-135 under denne)

Jeg har klart å rota meg bort i forskjellige Canon-hus, og ser at det er mange ting som spiller inn for å være fornøyd.

Jeg startet som du med et 350D som jeg var meget fornøyd med, jeg kunne egentlig ikke forstå pratet om lite hus og store fingrer. Men på besøk i en fotobutikk fikk jeg prøve en 30D og denne satt som "støpt" i handa og vart kjøpt på stedet.

Hvordan føler du at 350D sitter i hånden? Hvis du føler at det kunne vært litt større så anbefaler jeg absolutt 50D som jeg har gode erfaringer med, hvis du synes størrelsen på 350 er passe så er kanskje 550D et godt alternativ.

På grunn av "kjekt å ha"-syndromet så sitter jeg nå med en 7D som jeg er meget fornøyd med, men skal jeg være ærlig så hadde jeg klart meg godt med 50D'en.

Bor du slik at du kan gå i en fotobutikk og prøve diverse hus så vil jeg anbefale det. Og som flere sier så bør du prioritere optikk, og jeg ser du vurderer 70-200 f/4 og det anbefaler jeg på det sterkeste.

Lenke til kommentar

Yepp, vekta spiller litt inn, men hastigheten til 7D/5D er spennende, med tanke på oppflukter av rype/tiur (skudd) kjøring av fisk osv...

Video er spennende, selv om mange mener det ikke er brukbart pga manuell fokus. Kan bidra til litt ekstra "piff" i en skildring av en tur/hendelse !

Ellers tror jeg at en 550D holder langt for en amatør som meg.

De største forskjellene i bruk angående 550D og 7D for ditt bruk vil jeg anta kan være det du nevner med fugl som flyr opp. Der er 7D overlegent 550D. Fokussystemet og antall bilder pr sekund er i en helt annen klasse på 7D.

Ellers har andre nevnt endel forskjeller.

50D ville jeg nok selv med dagens priser valgt over 550D uten å nøle. Men vil du helst ha videomuligheter så faller 50D bort.

Tor

Lenke til kommentar

Skal ta en tur på butikken å se hva de har inne.

Når det gjelder 50D så ser det sikkert et fantastisk kamera, men som du sier "kjekt å ha"- syndromet gjør at når video er kommet på 550D og 7D så "bare må en ha det" .....

Lenke til kommentar

Velkommen til forumet :thumbup:

Uansett hvilke av kameraene du velger,burde du vurdere Canon 15-85 IS seriøst,har selv oppgradert til denne og er faktisk det objektivet som jeg bruker mest for tiden.Det overrasker meg helet tiden på hvor godt det kontrollerer situasjoner på lys,farger og fokusering,i tillegg så er det meget skarpt med lite forvrengninger.

Lenke til kommentar

Velkommen til forumet :thumbup:

Uansett hvilke av kameraene du velger,burde du vurdere Canon 15-85 IS seriøst,har selv oppgradert til denne og er faktisk det objektivet som jeg bruker mest for tiden.Det overrasker meg helet tiden på hvor godt det kontrollerer situasjoner på lys,farger og fokusering,i tillegg så er det meget skarpt med lite forvrengninger.

Yepp, har lest til øyet ble vått, i forumet her i kveld og har bestemt meg for det. Så får vi se hvilket hus det blir. Ser at jeg kanskje får mest for pengene akkurat nå, med 550D+ 15-85 IS+ 70-200 /f4(brukt) kommer da rundt 15´.

Alternativt hvis jeg får "go følesen" for 7D så ryker budsjettet !

Lenke til kommentar

Har bestandig tatt bilder, og kjøpte min første filmbaserte Canon for 20 år siden. Er ikke den som bytter ofte og har "klart" meg med en Canon 350D og de gamle objektivene, siden 350 kom.

Jeg sitter her med 7D som på mange måter er overkill for meg, har hatt 20D/30D før og det var på mange måter "passe", men jeg ønsket videofunksjon og 60D kom aldri så da ble det 7D i mars. Grunnen til at jeg ikke kjøpte 550D som på mange måter også er "nok" heter Canon 100-400 IS og jeg synes det er en fordel med litt oppgradert autofokus og konstruksjon siden det er et objektivet som ofte sitter på kameraet.

Hadde jeg hatt kun en standard zoom som 18-135 IS eller 18-200 IS for den saks skyld ville jeg helt klart valgt 550D fremfor 7D, billigere lettere og nesten eksakt samme bildekvalitet. Autofokusen er ikke verst den heller, men det at den mangler micro adjust er et lite minus. 7D eller 50D sitter bedre i hånden, og to kontrollhjul er bedre enn ett, men på et turkamera hadde jeg gjerne offret noen finesser for en hekto eller tre lavere vekt. Værtettingen må være der på både hus og objektiv som Tom skrev i av de første innleggene, og det får du uansett ikke på en standardzoom i den rimelige klassen.

Du skriver at du vil bytte både hus og objektiv. Hvis du bare har en standardzoom til 350D er det jo ingenting som hindrer deg i å bytte merke også. Pentax har for eksempel K7 med værtetting, og K-x ville vært en av mine favoritter som turkamera siden det bruker AA-batterier. Eller hva med en Olympus E-620 med Olympus 12-60mm eller 14-54?

En tredje mulighet er å gå bort fra speilrefleks til Micro Four Thirds. Da får du dårligere følgefokus enn du allerede har med 350D, men videofunksjonen til Pansonic GH1 knuser alt du finner av video på speilreflekser når det gjelder brukervennlighet. Micro Four Thirds reduserer dessuten størrelse og vekt på utstyret ytteligere og en GH1 med Panasonic 14-140mm er et av mine favoritt turkameraer hvis jeg kunne valgt fritt i dag.

Sist, men ikke minst. Hvis 350D'en din virker fortsatt så kan det gunstig å tenke seg om noen uker til. Det lanseres gjerne en masse kameraer i løpet av juli/august, spesielt når det er Photokinaår som i år.

Lenke til kommentar

Hei takker for svært utfyllende svar fra mange. Dette er ikke lett å bli klok av. Hva tror dere om nye lanseringer? Kommer det en 60 d og hva kan man forvente av denne i funksjonalitet og pris ?( ikke lett og svare på )

Vi er en familie på 5 og vi har hatt ixuser og div. Min kone har nå Panasonic DMC-ZX1. I tillegg har vi canon video cam. Vi er veldig fornøyde med kvalitet og resultat med Canon sine produkter( både kvalitet og bruk) holder meg derfor til planen med Canon og et av de 3 foreslåtte husene. Eneste grunn til at jeg har hektet på video(etter nærmere ettertanke) og derfor holder 550 og 7 d en knapp foran er at det er en tendens på lengere turer at enten foto eller video blir med, og etter at ungene ble større, så er det foto som oftes ligger i sekken.

Som en digresjon: hva skal til for å få gode bilder av tiur på topp. Normal skyteavstand(foto :-)) 130-250 m ?

Endret av Ugghe
Lenke til kommentar

Vi regner med at 60D vil bli lansert i august (muligens før). Prismessig vil den legge seg mellom 550D og 7D. Funksjonsmessig så vil den være en lett oppdatert 50D med 18MP sensor og diverse videoformater. Det er mulig at den blir litt mindre enn det 50D er i dag; men det er kun spekulasjoner.

Lenke til kommentar

Hei takker for svært utfyllende svar fra mange. Dette er ikke lett å bli klok av. Hva tror dere om nye lanseringer? Kommer det en 60 d og hva kan man forvente av denne i funksjonalitet og pris ?( ikke lett og svare på )

Vi er en familie på 5 og vi har hatt ixuser og div. Min kone har nå Panasonic DMC-ZX1. I tillegg har vi canon video cam. Vi er veldig fornøyde med kvalitet og resultat med Canon sine produkter( både kvalitet og bruk) holder meg derfor til planen med Canon og et av de 3 foreslåtte husene. Eneste grunn til at jeg har hektet på video(etter nærmere ettertanke) og derfor holder 550 og 7 d en knapp foran er at det er en tendens på lengere turer at enten foto eller video blir med, og etter at ungene ble større, så er det foto som oftes ligger i sekken.

Som en digresjon: hva skal til for å få gode bilder av tiur på topp. Normal skyteavstand(foto :-)) 130-250 m ?

60D er enda et spørsmålstegn, ryktebørsen har lansert det "snart" i lang tid uten at noen enda har sett det, spesifikasjonene har spriket. Mulig det blir omtrent som tomsi nevner, mulig vi alle får en overraskelse som mange fikk med 550D. Uansett så svarer det seg aldri å kjøpe et kamera mens det enda er glovarmt, prisene i starten er ofte alfor høye fordi det alltid er noen som bare må ha det nye samme hva det koster. Jeg ville glemt 60D oppi dette dersom du ikke kan vente et halvt år ca.

Fugl på 130-250m er mer eller mindre umulig dersom du ikke har objektiver til bilpris, men selv da er avstanden antatt for lang. Du kan selvsagt med et "langt" objektiv få et bilde, men kvaliteten vil være preget av den for store avstanden.

Tor

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...