Wabby Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Hei, det er slik at jeg vurder å kjøpt ut andre parten av huset (50/50) delt på skjøtet, men jeg står som hovedlåntaker på lånet. Slik det er nå skal huset takseres, og jeg skal kjøpe ut med 50% av det som er differansen på kjøpsummen og ny takst. Men det jeg lurer på er dersom jeg bestemmer meg å selge senere, må jeg vente et helt nytt år for å ikke skatte? Og vil dokumentavgiften kun være den 2,5% av summen jeg må betale ut med? Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Slik det er nå skal huset takseres, og jeg skal kjøpe ut med 50% av det som er differansen på kjøpsummen og ny takst. Hæ? Riktig regnestykke (dersom dere er likeverdige låntakere og hittil har betalt like mye på lånet) må vel være at du betaler din medlåntaker halve differansen mellom gjelda på huset og ny takst, og overtar hele forpliktelsen for gjelda. Dersom banken mener du er kredittverdig nok til å ha dobbelt så stor gjeld, altså betale huslånet aleine. Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 14. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2010 Slik det er nå skal huset takseres, og jeg skal kjøpe ut med 50% av det som er differansen på kjøpsummen og ny takst. Hæ? Riktig regnestykke (dersom dere er likeverdige låntakere og hittil har betalt like mye på lånet) må vel være at du betaler din medlåntaker halve differansen mellom gjelda på huset og ny takst, og overtar hele forpliktelsen for gjelda. Dersom banken mener du er kredittverdig nok til å ha dobbelt så stor gjeld, altså betale huslånet aleine. Korrekt, gikk litt fort når jeg skrev. Men spørsmålet mitt er ikke differansen egentlig, men om jeg evt kan selge la oss si om et halvt år uten å skatte da jeg har vært eier av huset hele tiden. Eller vil det være 12 nye måneder siden jeg får nytt skjøte? Lenke til kommentar
hunus Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 [Men spørsmålet mitt er ikke differansen egentlig, men om jeg evt kan selge la oss si om et halvt år uten å skatte da jeg har vært eier av huset hele tiden. Eller vil det være 12 nye måneder siden jeg får nytt skjøte? For den "nye" halvparten må du vente 12 måneder for å slippe skatt på gevinsten av denne delen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå