Gå til innhold

Prøver å planlegge en interrail-tur, innspill anyone?

Anbefalte innlegg

Jeg tok dette i en ny tråd. Er snakk om å reise 5 dager i løpet av 10 dager, helt i begynnelsen av august. Jeg må være tilbake i Oslo seinest søndag 8. aug siden det er skole på mandagen.

Foreløpig tenkt litt på to alternativer hvor begge reiserutene starter i Venezia og slutter i Berlin:

1. Venezia - Østerrike - Praha - Berlin

2. Venezia - Sveits - (Tyskland) - Praha - Berlin

Virker dette som en god plan, eller er det noen som har andre alternativer som kan være bedre? Venezia og Berlin er delvis valgt fordi planen er å reise med fly begge veier, og det var billige og gode/praktiske alternativer. Riktignok usikker på togforbindelser fra Venezia.

Alternativt er det mulig å starte/ende i Amsterdam, men da blir reiseruten en helt annen.

Tar gjerne imot all slags tips og råd. Jeg vet at jeg ikke har kommet så langt på dette prosjektet ennå :p

Endret av Lekr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi skal også på interrail på våre gamle dager i år. Vi tar toget helt hjemmefra og starter med Berlin night express for å reise videre til Praha samme dag. Derfra skal vi til Kroatia for en ukes badeferie på øya Hvar. Så tar vi båt til Ancona og reiser direkte til Interlaken i Sveits. Veien hjem derfra er enda ikke ferdig planlagt.

Vi har valgt en 10 av 22 dager billett og har bestilt overnatting helt til Sveits. Vi er i femtiårene så vi foretrekker tomannsrom og har bestilt relativt rimelig overnatting. Et googlesøk på "hostel bynavn" eller hostelworld gir som regel mange muligheter. Så leser vi omtaler på tripadvisor.com for å se hva andre synes om stedet. Vi er spesiellt spente på http://www.miss-sophies.com/ i Praha hvor vi skal bo i tre netter. Det ser veldig bra ut.

Ser fram til tre fine uker med blanding av storby, bading og småby/fjell.

Tar gjerne imot tips om et par bra steder sånn halvveis mellom Sveits og Norge. Mulig vi rett og slett tar noen dager i Paris.

Det er omtrent 35 år siden sist gang jeg var på interrail, så dette gleder jeg meg til. Dengang var vi ikke så kravstore, og reiste med sovepose og fjelltelt og minimalt med reisemål bestemt på forhånd. Da var det heller ikke så lett å planlegge reisen på forhånd, men med internett har det nesten blitt litt for enkelt.

Edit:

Hvis du er usikker på togforbindelser så ta en titt på www.bahn.de. Der finner du raskt fram til det som finnes av tog.

Endret av Mythos
Lenke til kommentar

Det er også en bra greie å se etter natt-tog hvor du kan sove på toget og spare litt penger. Ellers ser det jo ut som en innholdsrik og bra rute! Sør-Tyskland har jo mange skjulte skatter, så å vurdere det er kanskje ikke dumt.

Skal selv på en skikkelig måneds-interrail med noen kompiser (vi er 19-20 år) om under en måned, og gleder meg vanvittig. Vi begynner med fly ned til Amsterdam, så går turen videre til Paris, deretter gjennom Sveits og Montreux, så ned gjennom Italia og til Roma. Etter det krysser vi Italia på tvers, tar ferge fra Ancona eller Pescara til Split og blir i området en stund før vi skal oppover gjennom Slovenia, Østerrike og til Praha og Krakow før vi avslutter i Berlin og tar et billig fly derfra og hjem.

Dette er da planen, men husk at ruta di ikke bør være altfor strikt! Ha litt slingringsmonn, slik at du kan ta deg tid til noe utenfor planen din hvis du plutselig får lyst til det. Det er jo det fine med interrail (uten at jeg har vært på interrail før)..

Du bør booke overnatting der du vet du skal i god tid før du drar. Mens du er på tur og skal være litt spontan er det en god idé å booke underveis. Da kan du reservere overnattinger på Hostelworld eller Hostelbookers.

WikiTravel har ofte godt med info om hvordan toglinjer og stasjoner er i forhold til de største byene :)

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

planlegg 0.

hopp på toget så ser hvor dere lander.

jeg planlegger aldri noe når jeg drar, kjøpte 1 veis bilett til india i fjor og endte med og bli der 5 og halv månde, plan la aldri noe som helst og hadde ingen skuffelser eller kjedelige dager

• Liker 1
Lenke til kommentar

planlegg 0.

jeg planlegger aldri noe når jeg drar, kjøpte 1 veis bilett til india i fjor og endte med og bli der 5 og halv månde, plan la aldri noe som helst og hadde ingen skuffelser eller kjedelige dager

Som du ser så har jeg ikke noe mer enn én uke til denne reisen, og jeg har også lite penger å bruke på alt sammen.

Så jeg må planlegge det aller meste på forhånd for å ikke gå på en sprekk. Men ser likevel poenget ditt.

Lenke til kommentar

Montreux med smalsporet jernbane opp til Rochers de Naye. Fin strandprommenade, gjøkurbutikker og under jazzfestivalen i juli har jeg opplevd unike gatemusikanter der.

Takk for tips, var så vidt på blokka allerede :)

Lenke til kommentar

planlegg 0.

Som du ser så har jeg ikke noe mer enn én uke til denne reisen, og jeg har også lite penger å bruke på alt sammen.

Så jeg må planlegge det aller meste på forhånd for å ikke gå på en sprekk. Men ser likevel poenget ditt.

Du bare ble der i 5 mnd? Hvor rik er du/faren din? =p

Lenke til kommentar

planlegg 0.

Du bare ble der i 5 mnd? Hvor rik er du/faren din? =p

5 og halv månde india, singpore 1 uke, malaysia 2 uker, filipinene 3 uker, thailand 3 uker, cambodia 3 uker.

INGEN ting var planglagt. kjøpte bare bilett til india og dro. under 70 000 på turen inkl absolutt ALT.

trenger abslutt ikke være rik for å ta en sånn tur så lenge man fikser alt på egenhånd. killroy vil ha 19 000kr for en tur jeg fiksa på egenhånd til 3000.

samme når jeg dro til kina, reisebry ville ha nesten 60 000 for 3månders tur rundt i kina, fiksa alt selv for rundt 25. og jeg lever bra på turen

Lenke til kommentar

Skal også på Interrail. Drar fra Norge med tog til Lund, og tar nattog til Berlin derifra, dette er også det eneste vi har planlagt, og tar det som det kommer etter vi har kommet til Berlin :)

Var på Interrail for 2 år siden, og gjorde det på samme måte da. Da var vi for det meste i storbyer (Berlin, Paris, Wien og Praha), men i år vil vi dra til litt mindre byer.

Anbefaler dere å sjekke ut Moseldalen i Tyskland, der er det kjempefint =)

Lenke til kommentar

Har gjort mer research, og det er veldig begrenset hva vi får tid til. Hvilket av disse alternativene ville du valgt?

Gjerne hvorfor også. Jeg synes det er to jevngode alternativer, men likevel veldig forskjellige.

1) Venezia - Sveits - Berlin (evt et annet stopp i Tyskland også, før vi ender i Berlin)

2) Krakow - Praha - Berlin (evt andre stopp langs den strekningen)

Lenke til kommentar

Ganske vidt forskjellige alternativer, ja.. pengemessig er kanskje alternativ 2 best. Også spørs det jo hvor i Sveits du skal på alternativ 1!

Krakow er jo billig, og man har saltgruvene i tillegg til at du har sjansen til å dra innom Auschwitz/Birkenau.

Venezia og Sveits er jo litt "roligere" alternativer, men det er jo vanvittig mye å se og veldig lett å kose seg maksimalt. Det går jo fort med tog mellom alle destinasjonene også. Personlig tror jeg at jeg ville fått mer ut av alternativ 1.

Lenke til kommentar

Har gjort mer research, og det er veldig begrenset hva vi får tid til. Hvilket av disse alternativene ville du valgt?

Gjerne hvorfor også. Jeg synes det er to jevngode alternativer, men likevel veldig forskjellige.

1) Venezia - Sveits - Berlin (evt et annet stopp i Tyskland også, før vi ender i Berlin)

Jeg ville ha valgt alternativ 2, fordi det er veldig mye å se i disse byene og du kan dra innom Auschwitz/Birkenau (det har jeg alltid hatt lyst til).

Hvis jeg skulle valgt alternativ 1 ville jeg byttet ut Venezia med en annen Italiensk by. Har vært i Venezia og der er det veldig dyrt og trange gater med mye folk (lett å gå seg bort). Det eneste jeg likte med Venezia var å mate duene XD

Når du er i Berlin vil jeg anbefale å leie sykkel, spesielt hvis du vil få med deg det meste. Det er billig, man kommer fort fram og det er ikke slitsomt i det hele tatt (fikk inntrykk av at Berlin var en flat by uten noen oppoverbakker XD)

Lenke til kommentar

Jeg ville ha valgt alternativ 2, fordi det er veldig mye å se i disse byene og du kan dra innom Auschwitz/Birkenau (det har jeg alltid hatt lyst til).

Hvis jeg skulle valgt alternativ 1 ville jeg byttet ut Venezia med en annen Italiensk by. Har vært i Venezia og der er det veldig dyrt og trange gater med mye folk (lett å gå seg bort). Det eneste jeg likte med Venezia var å mate duene XD

Når du er i Berlin vil jeg anbefale å leie sykkel, spesielt hvis du vil få med deg det meste. Det er billig, man kommer fort fram og det er ikke slitsomt i det hele tatt (fikk inntrykk av at Berlin var en flat by uten noen oppoverbakker XD)

Venezia er billig å reise til, delvis derfor det ble et alternativ, men uansett en by jeg veldig gjerne drar til.

Alle alternativer har utgangspunkt i billige flybilletter, så det er ikke bare å velge en annen by.

Lenke til kommentar

Mange blir skuffet av Venezia. Kanalene fungerer både som transportvei og som åpne kloakk. Når det er varmt på sommeren så kan det stinke skikkelig.

Eller lever jo absolutt alle der av å loppe turistene og for eksempel å kjøre gondol er grassalt dyrt.

Lenke til kommentar

Mange blir skuffet av Venezia. Kanalene fungerer både som transportvei og som åpne kloakk. Når det er varmt på sommeren så kan det stinke skikkelig.

Eller lever jo absolutt alle der av å loppe turistene og for eksempel å kjøre gondol er grassalt dyrt.

Greit å vite, frister liksom litt mindre da :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...