kaolla89 Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Hei. Lang historie kort, jeg skal flytte til en annen by til høsten. Der vil jeg jobbe for å spare penger til interrail til sommeren igjen. Så jeg hadde egentlig ikke søkt på noen skoler (høyskole/uni), men mora mi fikk meg til å gjøre det sånn i sistle liten.. sånn i tilfelle. Dumme meg søkte på to 3-års studier. De er interessante, men helt sånn egentlig vil jeg studere noe annet, tror jeg. Egentlig har jeg ikke peiling -.- anyways, jeg har sinnsyyyyyykt problemer med å skaffe meg jobb, for også å lage en historie kort... Men jeg har vært innom den byen jeg vil flytte til og levert inn søknader (11 stk faktisk ) personlig i butikker/kafeer osv og sagt at hvis de har noe ledig til høsten så er jeg interessert. Men med min selvtillitt og erfaring med å nesten aldri få jobb, så har jeg ikke så store forhåpninger om å få noen av de jobbene... så jeg bare lurer på hva som er smartest å gjøre. om jeg ikke får noe tilbud om jobb/svar fra de jeg har søkt hos (jeg skal sjekke på nav.no etterhvert for å se om det utlyses noen stillinger til høsten, også søke på flere) så om jeg ikke får noe jobb 'tidsnok'; -skal jeg bare starte på en av studiene? (om jeg kommer inn da hehe) -og fortsette å søke jobb mens jeg går der? -hva om jeg får en jobb etter jeg har begynt på studiene.. jeg har hørt at det ikke er noe stress å slutte, må man si ifra? -Hvordan er det med lån? Når er fristen for å søke studielån igjen? Og kan man avbryte lånet? -ellers noen tips? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 15. juni 2010 Del Skrevet 15. juni 2010 For det fyrste så er det ikkje slik at du må ha jobb ved sidan av studiane. Dei fleste seg bra med stipend og lån, men enkelte jobbar ved sidan av for å ha litt ekstra. Det er derfor ingen krise om du ikkje finner deg ein jobb. Det er vanskeligare å komme inn på eit studie en det er å få seg ein jobb, så eg ville anbefalt å berre starta studiane og heller sjå litt meir etter jobb etterkvart. Det å seie opp ein jobb er vanligvis ikkje eit problem, du blir uansett ansatt på prøvetid til å begynde med. Prøvetida er vanligvis på to veker gjensidig oppsigelsesfrist. Så om seier opp på dag 1 så må du kanskje fullføre dei to fyrste vekene. Men om du søker på ein deltidsjobb så er sjefen ofte meir fleksibel der en om du søker på ei fast stilling. Fristen for studielån var nok 15 mars. Og du kan nok også avbryte lånet på vanlig måte, men dei fleste tar opp studielån som dei setter inn på konto slik at dei då til slutt enten kan ta dei oppspara studielån pengane og betale ned lånet med eller du har muligheita til å bruke av studielånet om du skulle trenge det. Lenke til kommentar
kaolla89 Skrevet 15. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2010 takk for svar! oh var det frist for studielån? '-.- på den tida hadde jeg bestemt at jeg ikke skulle begynne på noe skole. så det tenkte jeg ikke noe på. men det er vel en dato til man kan søke etter studielån på, om jeg ikke tar helt feil? (selv om det kanskje blir litt for sent) for en god ide å bare ta opp studielån og sette det inn på konto i tilfelle Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå