Gå til innhold

[Løst] Hva er poenget med Lefdal sin annonsegaranti hvis den ikke etterleves?

Anbefalte innlegg

I dagens garantijungel av ymse slag så er det Lefdal sin annonsegaranti som står i fokus. Jeg har bestandig vært litt skeptisk til slike garantier, da mange ikke etterleves.

Når det gjelder Lefdal sin annonsegaranti er erfaringen min at den ikke er verdt de skrifttypene som er spandert på den da den ikke etterleves i butikk.

Et annet spørsmål er selvfølgelig hvor mye energi man skal legge i slike ting, spesielt siden man ikke vil fremstå som en kverulant.

Det var på torsdag at dmen om at Lefdal hadde SE X10 mini på tilbud til 1øre med Djuice phone 75. Siden jeg trenger en ny tlf. nr. 2 så reiste jeg selvfølgelig til Lefdal. Der fikk jeg bekjed om at den hadde de ikke fått inn og hadde store problemer med å få tak i.

Ved en tilfeldighet fikk jeg høre av en venn at de hadde annonsegaranti der de lovet tilsvarende eller bedre vare hvis de var tomme for produktet. Jeg sendte selvfølgelig en mail til Lefdal der jeg skrev hvorfor de ikke etterlevde denne annonsegarantien man hadde. Fikk da til var at selvfølgelig skulle de hjelpe meg med en tilsvarende eller bedre telefon hvis jeg kom inn neste dag.

Naiv som jeg var kom jeg selvfølgelig neste dag og fikk beskjed om at de hadde noen ulåste X10 mini på lager, men disse kunne de ikke gi ut slik uten videre pga. prisforskjell. Det var visstnok forhandlinger mellom Lefdal og SE rundt dette, og hvis jeg la igjen nummer og navn skulle de ringe meg samme dag. Siden jeg var i nærheten rundt kl. 19 (stenger kl. 20) og ingen hadde ringt reiste jeg innom. Fikk samme svar som gårsdagen, nei det hadde vi ikke fått inn og det var ikke sikkert man heller ville få det inn.

Når jeg spurte om annonsegarantien fikk jeg bare en del vaklende svar,det var først når jeg viste mailen til Lefdalder de hadde lovet meg en tilsvarende eller bedre telefon at de orket å sjekke litt på dataen. De hadde selvfølgelig ikke noen tilsvarende telefon inne (rart at de hadde den ulåst før på dagen) og de kunne selvfølgelig ikke gi meg noen bedre telefon pga. prisforskjellen. (Merk at annonsegarantien nevner kun bedre telefon). Jeg fikk en dårlig følelse av å ha presset selgerne litt for langt vedå vise de mailen fra Lefdal sentralt. Jeg liker ikke at man skal anse meg som noe jeg absolutt ikke er.

Jeg har selvfølgelig stor forståelse for at man taper penger på å gi ut en bedre telefon hvis man ikke har tilsvarende på lager. Men på den annen side må jeg reagere litt når man bruker pris som unnskyldning for å ikke gi ut en telefon, spesielt hvis man hadde ulåst X10i mini på lager (som er identisk modell). Annonsegarantien deres nevner ingenting om pris, tvert imot så får man inntrykk av det motsatte. Det er viktigere for kunden at vedkommende skal få varen man har annonsert.

Som nevnt så virker det på meg at det er kun de som er villige til å kverrulere med selgere som vinner fram med denne garantien, og selv da skal det nok vanskelig gjøres. Er man vanlig kunde som bare ønsker annonsert vare til riktig pris blir ting vanskeligere, hvis man ikke ønsker å kaste bort mer energi enn nødvendig.

Det som gjør saken enda mer intrikat er at det virker som om selgerne ikke ønsker å etterleve denne garantien, mens salgssjefen for Tele uttaler om den til pressen. For å sitere fra DinSide:

- Hvordan løser dere situasjonen for kunder som opplever å finne tomme hyller etter å ha funnet interessante tilbud i deres kundeaviser?

- Vårt mål er selvsagt å alltid ha inne produkter vi annonserer for. Derfor har vi innført en selvpålagt annonsegaranti. Denne innebærer at kunden har rett til å få kjøpe et like bra eller bedre produkt til samme pris som det utsolgte produktet. Hvis kunden ikke ønsker dette, vil han eller hun kunne reservere det utsolgte produktet. Kunden betaler da annonsert pris og får produktet så snart vi har det på lager.

Endret av KVTL
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her synes jeg rett og slett du ikke må gi deg. Fortsett å skrive og klage. Tropp opp gang på gang. Kan kanskje være et "filleproblem", men det er snakk om prinsipper. Kanskje du klarer å lære hvertfall den butikken noe om kundebehandling. De skal selvsagt følge de føringer som de opplyser om.

Lenke til kommentar

Problemet er at je gheller aldri har blitt tilbudt dette, men strengt talt så står det ingenting om reservering i annonsegarantien.

For å igjen sitere salgssjefen i Tele- avdelingen:

. Denne innebærer at kunden har rett til å få kjøpe et like bra eller bedre produkt til samme pris som det utsolgte produktet. Hvis kunden ikke ønsker dette, vil han eller hun kunne reservere det utsolgte produktet.

Slik jeg tolker dette er at det er kun i de tilfeller man ikke ønsker det som tilbys som tilsvarende eller bedre at man kan velge å reservere.

Men uansett er det ikke poenget. Poenget er at denne annonsegarantien ikke blir praktisert, og mitt inntrykk er at man nærmest må fremstå som en kverrulant bare å få de ansatte til å gidde å kikke på skjermene etter noe som kan være tilsvarende.

Man kan som Lars skriver klage og stå på sine prinsipper, men jeg synes dette er unødvendig når man har en selvuttalt annonsegaranti. Dette er en helt frivillig ordning, og da synes jeg at pris- begrunnelsen blir for svak. Denne annonsegarantien burde da gjelde for alle kundene og ikke de mest ihuga som står på sine "prinsipper".

Lenke til kommentar

Har bestilt meg HTC Desire, men ble fristet til å kjøpe meg en X10 mini mens jeg venter på å få Desire :)

1000 spenn for den er ikke gærent...

EDIT: Og jeg kommer ikke til å gi meg.. Jeg vil ha den telefonen eller bedre :)

Endret av yhagger
Lenke til kommentar

Jeg var nede hos Lefdal i sandvika etter denne tråden i går, de hadde ikke x10 inne, men sa at hvis jeg ville vente så kunne jeg få den 22. juni. Fikk forsåvidt Spica som jeg føler er like god til 1 kr og samme deal (var på tilbud da) med mobilsurf gratis en måned, så gadd ikke krangle, nå må jeg bare vente/få til oppgradering til eclair så jeg kan bruke runkeeper på den.

Lenke til kommentar

Fikk bekreftet at Lefdal sin annonsegaranti er bare humbug allikevel. Som jeg satt krav til var at tilsvarende telefon skulle ha Android og minst 5 megapixler kamera. Siden prisforskjellen mellom de telefonene de hadde inne måtte visst selgeren ta en telefon til varehussjefen som igjen ringte en overordnet.

Dealen ble, til tross for at de lover tilsvarende eller bedre vare, at jeg skulle få en ulåst X10 mini neste dag (det vil si den 16. juni). Dette godtok jeg da det var en fair deal for begge parter.

En time senere fikk jeg telefon om at de allikevel ikke ville få en telefon neste dag og sa de visstnok måtte regne på hva de kunne gi meg. Presiserte at jeg ville ha Android og 5 megapixler kamera, dette var det jeg prioriterte mest.

Det jeg ble tilbudt var absolutt ikke tilsvarende eller bedre enn spesifikasjonene på X10i mini, de var dårligere. Værst var vel at kamera kun var på 3 megapixler. Jeg kunne da selvfølgelig ikke få noe annet pga. pris. Pris var visst nok en viktig faktor da det ble nevnt hele tiden, dette til tross for at pris ikke er nevnt i annonsegarantien.

Selvfølgelig har de inntjening å tenke på, men på den annen side så reklamerer de fullt frivillig for en annonsegaranti der pris ikke blir nevnt som et vilkår.

Lenke til kommentar

Du hadde nok ikke fått noe igjennom på dette uansett. Annonsegarantien fungerer vel slikt at hvis de blir utsolgt innen 3 dager etter at DM'n har kommet ut og at hvis de ikke innen 10 dager klare å skaffe produktet skal du få et tilsvarene produkt til samme pris. Nå er dette vansklig å få til på telefoner i det hele tatt. Hvis du feks venter på en HTC desire, så vil du jo ha -den- telefonen og ikke en Legend til samme pris feks. Du kan feks ikke forvente deg å få en XPERIA eller IPHONE4 istedenfor en X10mini.

Når det gjelder denne saken burde de bare gitt deg en åpen telefon til samme prisen hvis det hadde gått over 10 dager. Kostprisene på låst E10i og åpen er stort sett det samme for butikkene, forskjellen er at de får igjen mer når de selger de låste modellene med Abb. Det kan variere fra 200-1400 kr. I dette tilfelle er det nok snakk om 600-700 kr tap ved å selge deg en åpen telefon med DJPHONE75.

Lenke til kommentar

Nå blander du Elkjøp og Lefdal sin prisgaranti, leser du første post igjen så ser du at det ikke er noen betingelser tilknyttet Lefdal sin annonsegaranti (som de ikke etterlever allikevel).

Det skal dog nevnes at jeg kjøpte telefonen hos en konkurrent til nesten samme vilkår (99 øre dyrere).

Lenke til kommentar

Ahh. I see.. Men uansett, som jeg sa. Er vanskligere å skaffe "tilsvarende produkter" når det gjelder telefon i forhold til kjøleskap/tv osv. Selv om det ikke står i annonsegarantien. Du får mye crappy telefoner med 5mpix kamera. LG KU990i feks. Hvis de går på spec mener jeg.

EDIT: Annonsegaranti

"Vi står for alt vi annonserer, derfor vil du alltid få de annonserte varene hos oss! Det kan en sjelden gang forekomme at varen blir utsolgt. Greier vi ikke å skaffe deg produktet du kom for, så garanterer vi deg et likeverdig eller BEDRE produkt til samme pris! Annonsegarantien bortfaller hvis det er opplyst om begrensninger i antall varer, eller i tidsrom for når prisen gjelder. Annonsegarantien gjelder ved personlig fremmøte."

Det står ikke noe om tid der heller?

"greier vi ikke å skaffe.."

Aldri lett å vite hvor mange modeller man skal ta inn til en kampanje uansett. Tar man inn 100 stk, så selger man 10 og tar man inn 10 stk så er det 100 som vil ha. Nå skal det sies at XPERIA 10 mini har fått greie nok tester og er en telefon "alle" vil ha om dagen fordi du kan få den til latterlige 999,- totalt på ett år.

Er du fornøyd med telefonen da? Billig er den allefall! :)

Endret av bloga
Lenke til kommentar

Rett og slett kjipt å høre hvordan du har blitt behandlet, slik skal det absolutt ikke være! Jobber selv i Lefdal, dog i en helt annen by. Dessverre er det slik at noen varehus har både selgere og ledere som ikke tenker langsiktig for fem flate øre, og langt i fra etterlever den kundeservicen jeg selv setter for dage! Bruttofortjeneste sitter hardt inne for enkelte, noe som er rart med tanke på all den opplæring vi får i å tenke langsiktig - den fikk i alle fall jeg!

Personlig så kan jeg jo nevne at selvfølgelig liker jeg ikke å selge tapsprodukter eller kompensere for manglende varebeholdning da det både går ut over personlig budsjett og dermed bonus, men hva pokker er noen få tusener om man tenker langsiktig? Mitt ønske er at min kunde skal kjøpe noe man er fornøyd med, slik at man kommer tilbake! Stamkunder er både lønnsomme, men ikke minst hyggelige da man som kunde føler seg satt pris på om man husker navnet eller spør hvordan det gikk med X produkt man kjøpte sist.

Måten du har blitt behandlet på er så langt unna dette som det går ann å komme! Bare for å oppklare for andre så er annonsegarantien til Lefdal gjeldende for hele kampanjeperioden, og du kan både reservere en vare til kampanjepris eller få en tilsvarende eller bedre vare. Slik skal det i alle fall være! Eneste jeg kan trøste med er at skulle du være innom barteby skal du få vennepris av meg i allefall!

Lenke til kommentar

Rett og slett kjipt å høre hvordan du har blitt behandlet, slik skal det absolutt ikke være! Jobber selv i Lefdal, dog i en helt annen by. Dessverre er det slik at noen varehus har både selgere og ledere som ikke tenker langsiktig for fem flate øre, og langt i fra etterlever den kundeservicen jeg selv setter for dage! Bruttofortjeneste sitter hardt inne for enkelte, noe som er rart med tanke på all den opplæring vi får i å tenke langsiktig - den fikk i alle fall jeg!

Personlig så kan jeg jo nevne at selvfølgelig liker jeg ikke å selge tapsprodukter eller kompensere for manglende varebeholdning da det både går ut over personlig budsjett og dermed bonus, men hva pokker er noen få tusener om man tenker langsiktig? Mitt ønske er at min kunde skal kjøpe noe man er fornøyd med, slik at man kommer tilbake! Stamkunder er både lønnsomme, men ikke minst hyggelige da man som kunde føler seg satt pris på om man husker navnet eller spør hvordan det gikk med X produkt man kjøpte sist.

Måten du har blitt behandlet på er så langt unna dette som det går ann å komme! Bare for å oppklare for andre så er annonsegarantien til Lefdal gjeldende for hele kampanjeperioden, og du kan både reservere en vare til kampanjepris eller få en tilsvarende eller bedre vare. Slik skal det i alle fall være! Eneste jeg kan trøste med er at skulle du være innom barteby skal du få vennepris av meg i allefall!

Bare som et lite sidesprang her - men når du nevner hvordan salg og bonus henger sammen, så undres jeg om det var hva som skjedde her, og om det er hva som ødelegger annonsegarantien?

I utgangspunktet er jo det å la selgeren stå ansvarlig for ting ledelsen ikke gjør riktig mhp leveranse og dermed la det gå utover de ansattes bonus passende bukken passer havresekken. En slik situasjon vil forståelig gjøre at selger er mer motvillig å dele vekk sine penger som det i utgangspunktet blir, slik jeg tolker dette.

Lenke til kommentar

Tror ikke jeg burde utdype det så mye mer enn å si at du har funnet ditt eget svar! Det hele koker ned til hva man finner mest viktig, dagsbudsjettet eller noe mer langsiktig!

I utgangspunktet har hver enkelt selger myndighet til å ta egne beslutninger, men det betyr ikke at man slipper unna konsekvenser om man tøyer dette for langt. Slik er det dessverre i alle bransjer, man driver tross alt en bedrift. Finner det derimot litt rart at man tok det så høyt som videre forbi varehussjefen, da det tross alt er snakk om et "fillebeløp" satt i perspektiv.

Generelt sett så håper jeg at folk flest ikke drar hele kjeden under en kam, det finnes dessverre noen som ikke yter den service som kundene våre fortjener, men som en helhet så finner de aller fleste oss mer serviceinnstilte enn det de forventet. Når jeg først er inne på området så kan jeg nevne at kunder som er krasse, vanskelige og lite foreståelsefulle får ikke min fulle "hengivelse", om jeg kan bruke det ordet. De fleste av oss i dag selger et produkt og er i bunn og grunn selgere - og selgere er også mennesker som kan ha en dårlig dag eller uke! Jeg har aldri forstått folks tendens til å møte opp i fyr og flamme og kreve det ene og det andre selv om de har rett til det. Du kommer SÅ mye lengre på en høflig måte hvor du på en naiv retorisk måte spør: "Er det ikke sånn det er?" ;)

Lenke til kommentar

Slik er det å jobbe i kjeder dessverre, man får fordeler og ulemper. Har selv erfart dette på kroppen. Beste er å gjøre en god innsats selv... Største ulempen er helt klart at kundene lettere grer alle butikkene under en kam.

I utgangspunktet har hver enkelt selger myndighet til å ta egne beslutninger, men det betyr ikke at man slipper unna konsekvenser om man tøyer dette for langt. Slik er det dessverre i alle bransjer, man driver tross alt en bedrift. Finner det derimot litt rart at man tok det så høyt som videre forbi varehussjefen, da det tross alt er snakk om et "fillebeløp" satt i perspektiv.

De ringte meg fra Lefdal, og sjefen hadde ikke hørt om dette. Fikk uansett snakket litt med han om ting.Som nevnt så kjøpte jeg telefonen hos Elkjøp, og er fremdeles meget fornøyd med den.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg kommer nok til å få samme problem. Ringte til Lefdal, og spurte om de hadde Samsung i5700i. Det var det ingen som hadde på lager, men jeg ble fortalt at jeg kunne gå ned til varehuset for å reservere. Jeg dro til nærmeste Lefdal, og fikk høre at det egentlig ikke var noen vits i og reservere, siden de mest sannsynlig ikke kom til å få inn mange nok. Jeg fikk reservert for det, men får den mest sannsynlig.

Jeg kommer absolutt til å spørre om Lefdals annonsegaranti hvis jeg ikke får den, for ellers så er det jo bare et lokketilbud! Tilsvarende eller bedre, betyr at den må ha Android, minst like stor skjerm og minst like rask prosessor.

Hvilket Lefdal-butikk var du på KVTL?

Endret av thegreatkhali88
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...