Gå til innhold

Nytt kamera til dama

Anbefalte innlegg

så jeg har tenkt å kjøpe nytt kamera til dama.

Jeg har dessverre ikke så peil på kompaktkamera. Da jeg gikk over til speilrefleks dreit jeg i det fullstendig :p

men har leti litt og funnet 2 kandidater. hvilken burde jeg ta?

evt en annen du vil anbefale?

helst ikke for dyr, og god på optikk og greie funksjoner.

disse har jeg kommet fram til:

http://www.akam.no/artikler/panasonic_lumix_dmc-fx60/72027

http://www.akam.no/artikler/sony_cyber-shot_dsc-wx1/73461

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Modeller som Canon S90 blir kanskje for dyr?

Men jeg ville ha brukt de ekstra kronene. Da får du mer lyssterk optikk og en litt større sensor som takler høy ISO bedre. Med andre ord noe er nyttig på ferie om kveldene og på fest da du kan vente lengre med å bruke blitsen.

Lenke til kommentar

<rant>Mitt inntrykk er at så å si samtlige ultra-kompakter har mer eller mindre elendig bildekvalitet for tiden. Jeg har lest mange tester det siste året (photographyblog, imaging-resource, dcresource osv) og har fortsatt ikke funnet noen erstatter for mitt døende og klumpete Canon A610. Har også et ganske nytt Lumix kamera som jeg banner på hver eneste dag (maken til fordummende kamera, skulle nok ha holdt meg til Canon siden de i alle fall tilbyr slowsync og AE lock på selv de rimeligste kompaktene) . Det virker nesten som om bildekvaliteten blir verre for hver generasjon og god bildekvalitet forbeholdes dyre "entusiastmodeller".</rant>

Endret av mandela
Lenke til kommentar

<rant>Mitt inntrykk er at så å si samtlige ultra-kompakter har mer eller mindre elendig bildekvalitet for tiden, har lest mange mange tester (photographyblog, imaging-resource, dcresource osv) og har fortsatt ikke funnet noen erstatter for mitt døende og klumpete Canon A610. Har også et ganske nytt Lumix kamera som jeg banner på hver dag. Det virker nesten som om bildekvaliteten blir verre for hver generasjon og god bildekvalitet forbeholdes dyre "entusiastmodeller".</rant>

Du er ikke alene om det. Det primære problemet er vel enkelt og greit at det pøses på med megapiksler og middelmådig opptikk som sammen lager mer eller mindre grøt av bildene. Kvalitetskontrollen er kanskje ikke alltid helt på topp den heller. Skriver man ut bilder som er 10x15cm så ser det sikker helt fint ut, men skal gjøre noe mer avansert med de, så blir det bare tøys.

Det finnes noen hederlig unntak, men de er ikke ultra-kompakte. Man må over på de litt dyrere entusiast-modellene som Canon S90, Canon G11, Lumix DMC-LX3 eller Samsung EX-1.

Lenke til kommentar

Har Ixus 300 HS, og har prøvd det en del. Kan anbefale det hvis prisen passer. Lite og lett kamera, men god optikk til kompaktkamera å være. I kvalitet ligger den nok rett under S90, men som sagt svært bra til kompakt å være. Ble overrasket over hvor bra bildene ble med lite lys og om kveldene, i forhold til hva jeg er vant med fra andre kompaktkamera. :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har Ixus 300 HS, og har prøvd det en del. Kan anbefale det hvis prisen passer. Lite og lett kamera, men god optikk til kompaktkamera å være. I kvalitet ligger den nok rett under S90, men som sagt svært bra til kompakt å være. Ble overrasket over hvor bra bildene ble med lite lys og om kveldene, i forhold til hva jeg er vant med fra andre kompaktkamera. :)

Har du eksempelbilder under fra dårlige lysforhold?

Stemmer det at den er litt treg på autofokus i forhold til tidligere Ixus-kameraer?

Endret av Pjassop
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...