Gå til innhold

Elendig oppstartstid, og laggende mus

Anbefalte innlegg

Hadde prøveversjonen av W7. Naturlig nok kan ikke den brukes lengre. Så oppgraderte jeg fra Vista'en som fulgte med Acer Timeline-pc'en, til W7 (i Acer-pakken).

Nå blir jeg bare frustrert. Verst av alt er oppstartstiden. Jeg måler den forrige W7-versjonen til å ha en 27 sekunders oppstartstid. Den nye har 1.57 minutter, noe som er helt uakseptabelt. Og det er like lenge hver gang, så det er jo ikke tilfeldig...

Dessuten lagger musa etter at jeg har brukt tastene til noe. Fingeren må vandre en stund før den aktiveres, noe som er fryktelig irriterende i lengden..

Noen som har hatt lignende erfaringer og vet hva som bør gjøres?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Så lang oppstartstid er uvanlig, skyldes muligens at den oppdaterer noe under oppstarten men skal normalt ikke ta så lang tid.

Lagging av mus (trådløs?) er et kjent problem som har fulgt med i alle os.

Pass på å oppdatere musdriver.

Lenke til kommentar

Hei! Takker for tipset om oppdatering av musdrivere. Det funket (er forøvrig muspaden til en bærbar PC).

Men oppstarten tar fortsatt like lang tid hver gang, og nå går den i svart under oppstarten (dvs. "fargevinduet" vises ikke i det hele tatt før jeg kommer til innloggingen).

Lenke til kommentar

Samme bit-versjon, og ikkeno hardware er byttet..

I går formaterte jeg igjen, og installerte W7 via en dvd som fulgte med en annen Timeline-pc i familien, og som har finfin oppstartstid. Men nei, like gæli denne gangen også.. Må være noe med hardwaren da, kanskje?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Kan være masse.

Først og fremst bør du sørge for en så ren installasjon som mulig.

Sett i plata, restart maskinen og la den starte fra plate, gå inn i diskbehandlingen og formater disken du skal legge inn win 7 på til ntfs, innstaller på vanlig måte og oppdater til nyeste drivere på GPU, nettverk, mus, lyd osv.

Om mulig er det også en ide å oppdatere bios, men vær forsiktig når du gjør det slik at det blir riktig.

Det pleier komme endel win update oppdateringer den første uka eller to, kjør disse.

Mener også at det er et system som følger med på oppstart og optimaliserer den.

Kjør gjerne en opplevelsesindeks (start-datamaskin-systemegenskaper), og defrag harddisken om nødvendig.

Sjekk hvilke programmer som starter i bakgrunnen, og slå av de du ikke trenger ha kjørende hele tiden (openoffice, java osv kjører f.eks prosesser i bakgrunnen for at det skal starte raskere ved behov, slå dette av om du ikke ønsker det).

Det er jo også sånn at ikke alle laptoper er laget for win 7, men er usikker på hva dette betyr i praksis utover drivertilgjengelighet fra produsenten.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...