Shantanu Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Hei folkens, Jeg har lyst på en skikkelig råtassmaskin og har funnet ut at ASUS sin G73JH-RBBX09 er en sinnsykt god PC - men så er det prisforskjellene som skremmer meg, for i Norge koster en slik en 20.000kr, mens i USA er den på 9100kr. Jeg har ikke råd til 20.000kr for en laptop (atm - eller planer om å bruke så mye). Problemene med å kjøpe er jo mange, mulighet for garanti blir vanskelig når den må sendes til nettbutikk/retailer av valg i USA, for så å få den sendt til bekjente i USA og hit igjen. Kan bli dyrt i lengden, men jeg velger å satse på flaks og at jeg ikke får noen problemer med den i stedet for å skrape i sammen 20.000kr over lengre tid her i Norge. Det jeg lurer litt på er hvor dyrt blir det faktisk å kjøpe en laptop i USA til 9100,- når den importeres til Norge? Tollen? MVA? Så klart er det også en del forskjeller med strømadaptere og tastatur, men jeg velger å se bort ifra tastaturet, da jeg kan klare meg med et "usa"-tastatur (kan evt. kontakte ASUS og bestille seperat tastatur med Nordisk på), strømadaptere kan byttes / byttes om / konverteres :-) Noen forslag/tanker om dette? Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 (endret) Så vidt jeg kan finne ut så er faktisk PCer kjøpt i utlandet tollfrie varer, du må kun betale moms på den. Du kan lese mer om det hos Tollvesenet. Endret 14. juni 2010 av Chavalito Lenke til kommentar
Shantanu Skrevet 14. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2010 Takk for informasjonen der, jeg tenker; Hvis jeg får noen bekjente i USA til å sende som en gave, blir det ikke da "tollfritt", egentlig? Eller risikerer jeg at de åpner pakken uansett og anser forsendelsen som en vanlig innkjøp og vil derfor ikke la meg få det tollfritt. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 (endret) Der er jeg ikke helt sikker, men jeg tror nok at de garantert vil åpne pakken og sjekke. Så hvordan de da vil gjøre det, vet jeg ikke for øyeblikket. EDIT: Gaver er tollfire opptil 1000,- kroner, her er det snakk om en PC til 9100,- kroner. Om du må betale toll på en PC/bærbar til 9100 kr som er gave, vet dessverre ikke. Endret 14. juni 2010 av Chavalito Lenke til kommentar
torrent1983 Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Du har jo heller ikke garanti hos noen service partnere eller produsenter i Norge på produkter kjøpt fra USA. Da må det i så fall gå gjennom distributør eller forhandler her. Det er vell en av de største ulempene.. Sending att og frem til USA hvis noe galt skjer. Men igjen så er jo sjansen stor for at ingenting skjer også. Jo hvis den sendes som gave fra usa så er den tollfri og MVA fri. Skal være i allefall. Hvis de ikke åpner den da.. Vet ikke jeg altså.. Da må man jo likevell betale en høy pris. Lenke til kommentar
torrent1983 Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Kjenner du noen som har eget firma da som er MVA reg..Da får man igjen MVA etter f.eks etter denne perioden så er det Mai og Juni, da får man igjen mva i midten av Juli. Det er jo noe som må brukes til drift i alle firmaer. Laptoper altså. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Fra Tollvesenet sine regler: Gaver fra utlandet Oppdatert: 05.11.2007 | Gyldig fra 05.11.2007 Får du tilsendt en gave fra en privatperson bosatt i utlandet, er den toll- og avgiftsfri dersom verdien på varen er under 1000 norske kroner. En gavesending er en vare som sendes uten noen form for vederlag fra privatpersoner bosatt i utlandet til privatpersoner i Norge. Dette forutsetter at verdien på varen uten frakt er under 1000 norske kroner. Du kan motta gaver avgiftsfritt så lenge den skal brukes av deg eller din familie. Sendingens verdi Det er den enkelte sendings vareverdi som er avgjørende for om du må betale toll- og avgifter. Fritaket for avgiften gjelder ikke hvis en sending inneholder flere pakker til samme mottaker, selv om pakkene hver for seg har en verdi under 1000 kroner. Hvis sendingen derimot inneholder flere atskilte pakker til flere forskjellige mottakere, kan de importeres avgiftsfritt hvis det den enkelte mottar er under beløpsgrensen på 1000 kroner. Gavesendinger du må betale for De fleste varer kan sendes som gave så lenge de ikke trenger spesielle tillatelser. Eksempel på varer som ikke kan innføres som gaver er matvarer, alkoholholdige drikkevarer og tobakkvarer. Tollvesenet krever merverdiavgift for gaven hvis den: har en verdi på 1000 kroner eller høyere. sendes fra en person bosatt i Norge, som oppholder seg midlertidig i utlandet. er kjøpt av en privatperson i utlandet, men sendes fra for eksempel forretningen der varen er kjøpt er gitt til bruk i næringsvirksomhet, for eksempel for gratisutdeling til bedriftens kunder. er betalt helt eller delvis. Eksempel på dette kan være vervepremier du mottar fra firma i utlandet. Merverdiavgift beregnes ut fra varens verdi inkludert fraktkostnad og eventuell forsikring av forsendelsen. Lenke til kommentar
Shantanu Skrevet 14. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2010 Takker for svar her, jeg må vel nesten gjøre opp med meg selv om jeg vil satse på denne prosessen med kjøp fra USA og ta til hensyn de mange faktorer som er relevante. Ellers må jeg nesten bare spare, vil veldig gjerne ha en kraftig stasjonær erstatning, men grunnet økonomien for tiden vet jeg ikke helt hvordan jeg løser dette utenom import-løsningen som jeg har foreslått. Om noen andre vet om tips/guider for akkurat dette, gi gjerne beskjed. Jeg satser på å bruke maks 11-12 tusen på dette, så om jeg blir "tollet og momset" ved inngangen til landet kommer det ikke over 12-13 tusen kr. Men så er man jo nesten oppe i Norsk pris igjen, og da er spørsmålet om det ikke bare er smartere å spare lenge og kjøpe i Norge for å minimalisere evt "problemer" som kan oppstå senere.. Lenke til kommentar
torrent1983 Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 ta betalingsutsettelse.. Bare husk å betale innenfor tiden. Fordi ellers blir det meget dyrt. Legg av de pengene du har nå på konto, og spar i 9 mnd fremover frem til du har total beløpet. Da betaler du ca 300 kr på 9 mnd i ekstra avgift. Lenke til kommentar
Shantanu Skrevet 14. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2010 ta betalingsutsettelse.. Bare husk å betale innenfor tiden. Fordi ellers blir det meget dyrt. Legg av de pengene du har nå på konto, og spar i 9 mnd fremover frem til du har total beløpet. Da betaler du ca 300 kr på 9 mnd i ekstra avgift. Takk torrent1983, Også et veldig godt tips der :-) Jeg burde fint kunne klare å ta det på avbetaling, men det er noe som er deilig med å kjøpe noe og være ferdig med det ;-) Jeg skal alikevel ta det i betraktning! -Shantanu Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Koster Asus G73JH 9100 kr i USA, og frakt kommer på 300 kr, må du batale 2350 kr i moms, totalt 11 750 kr. Dette kommer an på dollar kurs. Husk bare at du skal ha den PC tax-free, altså uten sales tax i USA. Lenke til kommentar
Shantanu Skrevet 14. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2010 Koster Asus G73JH 9100 kr i USA, og frakt kommer på 300 kr, må du batale 2350 kr i moms, totalt 11 750 kr. Dette kommer an på dollar kurs. Husk bare at du skal ha den PC tax-free, altså uten sales tax i USA. Aah, såpass ja! Vel, jeg trodde ikke det var noen avgifter i USA? Sales-tax, er det automatisk med eller kan man be om å ikke få det med pga kjøp til annet land..? Jeg har lite peiling på kjøp utlandet (ingen) så beklager alle spørsmålene Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Du bør ved kjøp opplyse om at artikkelen du kjøper, i ditt tilfelle en bærbar, skal sendes til utlandet og er dermed unntatt for sales tax. Noen butikker gjør dette automatisk, andre må gjøres oppmerksom på dette. Du kan jo ta en liten titt på denne siden hos Kelkoo. Lenke til kommentar
uracoin Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 Koster Asus G73JH 9100 kr i USA, og frakt kommer på 300 kr, må du batale 2350 kr i moms, totalt 11 750 kr. Dette kommer an på dollar kurs. Husk bare at du skal ha den PC tax-free, altså uten sales tax i USA. Aah, såpass ja! Vel, jeg trodde ikke det var noen avgifter i USA? Sales-tax, er det automatisk med eller kan man be om å ikke få det med pga kjøp til annet land..? Jeg har lite peiling på kjøp utlandet (ingen) så beklager alle spørsmålene ekte råtasser bestiller fra utlandet og får levert i sverige, for så å hente og "smugle" over grensa. smugling er jo ikke bra da, så dette må du IKKE gjøre;D *fy, fy* Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 (endret) Til info så har visstnok Asus en worldwide serviceavtale så du kan få reparert maskinen i Norge hos Asus servicepartner her. Hvordan man må gå frem hvis maskinen må byttes pga ett eller annet har jeg ikke klart å finne ut, men sannsynligvis så kan det bli litt pes med sending til forhandleren i USA hvor maskinen ble kjøpt etc. Kjøper du derimot hos Dell så kan du få overført garantiforholdet til Dells Norgesavdeling slik at du får garantiforhold etter gjeldende Norsk kjøpslov.(Etter det jeg vet) Dell tar seg betalt for denne flyttejobben. Endret 16. juni 2010 av vidarkri Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå