Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Munnleg eksamen - den kalde krigen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg mener denne artikkelen tar godt for seg hovedpunktene: http://no.wikipedia.org/wiki/Den_kalde_krigen

Jeg mener dog at de glemmer å inkludere hvordan landene støttet gerilja- og motstandsbevegelsene i konfliktene motparten var involvert i, hvilket var en metode de begge benyttet for å undergrave hverandre. Sovjet støttet Nord-Vietnam under Vietnamkrigen med utstyr og utdannelse av spesialister (piloter o.l.), mens USA støttet Mujahedin med våpen og rådgivere under Sovjets krigføring i Afghanistan.

Lenke til kommentar

Vist du skal ha om den kalde krigen og spenningen mellom USA og Sovjetunionen er det lurt og ta med:

Truman doktrinen

Marshall planen

Oppdemningspolitikken (Det lange telegrammet)

Berlinblokaden

Komekon

Nato/Warzawapakten

Korea krigen

Ungarn 1956

Muren 1961

Cubakrisen

Terrorbalanse

Tsjekkoslovakia 1968

Vietnamkrigen

Murens fall 1989

Der du har med på slutten hvem hadde skylden for den kalde krigen der det er tre forklaringer:

Tradisjonalister ( 50-60 tallet): Sovjets agressive holdning overfor Øst-Europa og intensjon om å spre kommunismen over hele verden tvinger USA til oppdemningspolitikk

Revisjonister (1970-tallet): USA agressive holdninger overfor Sovjet. Trumandoktrinen, Marshall-planen, NATO...tvinger Sovjet til å gjøre mottrekk.

Postrevisjonister (1980-tallet): Begge parters fiendlighet overfor hverandre skapte den kalde krigen

Du kan også ta med andre viktige ting som kappløpet til verdensrommet.

Endret av Tj-nome
Lenke til kommentar

Vist du skal ha om den kalde krigen og spenningen mellom USA og Sovjetunionen er det lurt og ta med:

Truman doktrinen

Marshall planen

Berlinblokaden

Komekon

Nato/Warzawapakten

Korea krigen

Ungarn 1956

Muren 1961

Cubakrisen

Terrorbalanse

Tsjekkoslovakia 1968

Vietnamkrigen

Murens fall 1989

Der du har med på slutten hvem hadde skylden for den kalde krigen der det er tre forklaringer:

Tradisjonalister ( 50-60 tallet): Sovjets agressive holdning overfor Øst-Europa og intensjon om å spre kommunismen over hele verden tvinger USA til oppdemningspolitikk

Revisjonister (1970-tallet): USA agressive holdninger overfor Sovjet. Trumandoktrinen, Marshall-planen, NATO...tvinger Sovjet til å gjøre mottrekk.

Postrevisjonister (1980-tallet): Begge parters fiendlighet overfor hverandre skapte den kalde krigen

Takk skal dokke ha! Skal prøve å få med mest mogeleg på dei 10 minutta!

Lenke til kommentar

Truman doktrinen

Marshall planen

Berlinblokaden

Komekon

Nato/Warzawapakten

Korea krigen

Ungarn 1956

Muren 1961

Cubakrisen

Terrorbalanse

Tsjekkoslovakia 1968

Vietnamkrigen

Murens fall 1989

Kan det vere lurt ha alle dei punkta på powerpoint presentasjonen?

Lenke til kommentar

Husker jeg imponerte sensor med å kalle de landene i øst-europa som lå mellom tyskland og sovjet for buffer-stater. En buffer er en slags demping som brukes mellom tog om jeg ikke husker feil. De skulle dempe et angrep på sovjet, slik at sovjet bare kunne knuse de som ville være igjen av styrkene når de nådde sovjet.

Lenke til kommentar

Min er mye lengre når den er på 64 sider. (Laget for 20 min presentasjon)

Wow, okei. Har 9 sider, og synest at det er for langt. Bruka 20 minutter på å fortelle det eg vil fortelle. Jaja, for berre korte litt her og der...

Umuleg å holde seg til 10 minutt. Havna på 15 minutt :/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...