Gå til innhold

Kabelskjøting, TV+PC>Surround-anlegg - Lyd fra TV blir veldig lav?

Anbefalte innlegg

Heisann,

Surroundanlegget mitt(pakkeløsning fra Pioneer med DVD-spiller som forsterker) har bare en phonoinngang.

Jeg vil ha TV-lyden på dette anlegget, samt musikk fra PC'n. Tidligere hadde jeg PC>TV>stereo, men da må jeg ha TV'n på AV-kanal for å få musikk, noe jeg ikke ønsker lenger. Jeg kjøpte derfor en slik:

223817_X_2007-06-29_065552_156.jpg

Det funker i og for seg fint, men skaper en merkelig effekt - Når PC står på, blir lyden fra TV'n ca halvt volum.

Der vol20 var mer enn godt nok for TV tidligere, og fortsatt er mer enn høyt for musikk, må jeg nå helt opp på max, 40, for å få normalt volum ut av TV'n. Dette gjelder så lenge PC står på og er koblet til, om jeg skrur av PC eller plugger TV direkte i forsterker, blir volumet normalt igjen.

Det som altså skjer er at PC "stjeler" hovedkapasiteten fra viste skjøteplugg, og dermed utestenger TV i stor grad.

Jeg forstår ikke helt hvordan dette kan skje, men vet noen hvordan det kan løses? Vil det samme skje om jeg klipper opp noen phono-kabler og lager en "manuell" skjøt/forgrener?

Og hvor/hvordan skjer denne prioriteringen som tydeligvis finner sted?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ojda? det var jeg rett og slett ikke klar over. Hva er grunnen til at man ikke skal blande 2 ut -> 1 inn? Eneste "riktige" løsning er altså å ha en veksler som må veksles manuelt, det finnes ikke muligheter for å ha begge koblet til og aktive samtidig?

Kan jeg i verste fall ødelegge noe(skulle jo ikke tro det siden det fortsatt er et rent analogt signal forsterkeren mottar, men)?

Lenke til kommentar

På line-signaler er det ikke sikkert du ødelegger så mye, utgangstrinnene er ganske "svake" det er også derfor volumet sikkert synker. TV-en må drive både inngangen til forsterkeren OG den driver en strøm gjennom PC-ens utgangstrinn.

Problemet som kan oppstå er at dersom de to utgangene driver forskjellige signaler så vil den sterkeste utgangen kjøre en muligens stor strøm gjennom den andre utgangen. Utgangene er ikke laget for dette, og komponenter kan brennes av/ødelegges.

Det finnes vekslere med fjernkontroll så vidt jeg vet.

Eksempel dersom begge enheter står på.

TV sender et lydsignal med som svinger mellom 0,5 og -0,5V

PC sender et lydsignal som svinger mellom 0,25 og -0,25V

Signalene svinger selvfølgelig ikke i takt.

Så begge disse prøver å kommunisere disse signalene ut på samme linje, altså de snakker regelrett i munnen på hverandre.

På et tidspunkt skal TVen gi ut 0.5V mens PCen vil gi ut -0,25V. Det som skjer er at TV øker strømmen, dess mer strømmen øker dess mer vil jo spenningen over lasten øke. MEN PCen ønsker -0,25V så denne åpner opp og leder vekk så mye strøm den klarer. (Slik at spenningen over lasten skal synke ned til -0,25V).

Dette fortsetter og hvilket signal du faktisk har på linjen avgjøres av hvilken av de to utgangene som er sterkest.

Merk: Dette er enkelt forklart slik at du skal forstå prinsippet, husk at lydsignaler er AC og at spenningen endres fra pluss til minus gjerne opp til 20000 ganger i sekundet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...