Splitter Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 Dette kan man ikke bortforklare, eller velge å ikke tro på. Faktum er at mennesker kan ved hjelp av å parre utvalgte raser, samt modifisere gener bringe fram helt nye hundetyper. Som i løpet av noen få hundre år vil kunne etablere seg som en ny rase. Er ikke dette ett bevis på at evolusjonen er ett faktum? Hvis hunderaser kan bli til på noen hundre år, hva kan ikke da skje på noen millioner år ved hjelp av naturlig seleksjon? Hunderasene kommer jo ikke til på grunn av mutasjoner gjør de vell... Nei dette er ikke ett bevis for evolusjon, men for ett godt arbeide av Mendel. Så nei, dette er ikke bevis for evolusjon er ett faktum. //WINWIN I naturen skjer evolusjon med mutasjoner + naturlig seleksjon. I hundens tilfelle har det skjedd med mutasjon + kunstig seleksjon (eller avl om du vil). Dette gjelder selvfølgelig ikke bare hunden, men også for andre arter som er blitt avlet på gjennom lang tid. Selv om hundens evolusjon er skjedd ved hjelp av avl, er det uansett evolusjon, og derfor et godt bevis for evolusjonsteorien. Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 I naturen skjer evolusjon med mutasjoner + naturlig seleksjon. I hundens tilfelle har det skjedd med mutasjon + kunstig seleksjon (eller avl om du vil). Dette gjelder selvfølgelig ikke bare hunden, men også for andre arter som er blitt avlet på gjennom lang tid. Selv om hundens evolusjon er skjedd ved hjelp av avl, er det uansett evolusjon, og derfor et godt bevis for evolusjonsteorien. Vel, der tror jeg du ikke tar høyde for at hundene kan ha utviklet seg til tamme hundetyper flere plasser rundt om på jorden. Det finnes gode forklaringer og beviser som støtter dette. Dette viser at naturlig seleksjon kan være forklaringen på første del av hundenes utvikling. Se denne videoserien: http://www.youtube.com/user/NorwegianSkeptics#grid/user/0B0078CC0A4AA3E6 Lenke til kommentar
Th0mas Skrevet 20. juni 2010 Del Skrevet 20. juni 2010 Mennesket er forresten ikke helt ferdigutviklet, det at vi stadig får slitasjeskader i knærne og vondt i ryggen kommer av at skjelettet vårt ikke er helt ferdigutviklet for oppreist gange. Om noen millioner år vil menneskene være enda litt rettere i ryggen, hoftene vil ha litt endrete vinkler som er enda bedre tilpasset oppreist gange og vi vil ha litt kraftigere knær som er bedre tilpasset at all kroppsvekten går kun gjennom dem og ikke blir avlastet av armene. Dette høres fornuftig ut, men hva skal drive den utviklingen? Naturlig seleksjon blant mennesker har vel dreid mer og mer vekk fra slike fysiske egenskaper siden det ikke gir noe særlig fortrinn med tanke på reproduksjon? Eller er jeg på bærtur? Lenke til kommentar
Tenklitt Skrevet 20. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2010 Mennesket er forresten ikke helt ferdigutviklet, det at vi stadig får slitasjeskader i knærne og vondt i ryggen kommer av at skjelettet vårt ikke er helt ferdigutviklet for oppreist gange. Om noen millioner år vil menneskene være enda litt rettere i ryggen, hoftene vil ha litt endrete vinkler som er enda bedre tilpasset oppreist gange og vi vil ha litt kraftigere knær som er bedre tilpasset at all kroppsvekten går kun gjennom dem og ikke blir avlastet av armene. Vi blir vel heller aldri "ferdig" siden naturen ikke har ett endelig mål med oss. De av oss som har best egenskaper for å overleve lenge nok til å reprodusere oss, vil forme fremtidige generasjoner. Nå til dags, har "alle" muligheten til å overleve, tross eventuelle skrøpeligheter. Slik former vi vår egen fremtid. Det vil også si at i fremtiden vil flere og flere være født med diverse lidelser, siden gener med lidelser (som egentlig bare er en genetisk variasjon, evolusjonen vet ikke at det faktisk er lidelser) vil også overleve... da dårlige gener (IKKE dårlige mennesker, missforstå meg rett) vil føres videre Hadde vi vært uten legevitenskapen ville kanskje de med best knær overlevd, da de lettere kunne løpe fra farer, mens de med dårlig knær ville død (forenklet tankegang) DA ville vi kanskje hatt perfekte knær om 20.xxxxxxxxxx år... Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 20. juni 2010 Del Skrevet 20. juni 2010 (endret) Du har sikkert rett i det ja. Stygge og svake mennesker får like mange barn som pene og sterke (om ikke flere). Naturlig seleksjon har for lenge siden opphørt mer eller mindre med hensyn til mennesker. Men vi kan allikevel regne med at vi utvikler oss. Dersom levestandarden holder seg på samme nivå som nå og kvinnene er like karrierejagende (Norge) vil jeg tippe at vi vil se at kvinnene over noen hundre år vil få forlenget fruktbarhet (får barn senere i livet). Endret 20. juni 2010 av Firebird (TMG) Lenke til kommentar
WarpX Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Hvorfor skulle de det? Det foregår null seleksjon blant kvinnene, alle kan føde og bringe de samme fruktbarhets-genene som vi har nå videre. Mennesket kommer til å se nøyaktig likt ut i fremtiden som i dag, siden alle og enhver kan få barn og bringe slekta videre. Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Og det vet du sikkert? Legg merke til jeg sier "jeg regner med" og "tipper", mens du kommer med en mer bastant påstand.... Grunnen for at jeg tror vi kan få lengre fruktbarhetsperiode hos kvinner i en moderne verden er at flere og flere kvinner venter med å få barn til etter endt utdannelse (og mange tar lengre utdannelse i dag). Noen ender faktisk opp med og ikke få barn pga at de har ventet for lenge og disse får ikke videreført sine gener... Tar vi for gitt at de fleste venter med å få barn til starten av 30årene kan vi derfor regne det som sannsynlig at vi kan få endringer i arvematerialet som gir kvinner bedre fruktbarhet i høyere alder. MEN! Dette er bare tankespill fra en som ikke er spesielt inne på biologi og arv. Jeg sier ikke at det må bli slik. Og det kan være at verden utvikler seg i feil retning slik at vi igjen må reprodusere fortere for å overleve som art (tenker på krig og voldsomme klimaendringer). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå